وزیر امور خارجه ایران در دیدار با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا:

دولت ایران مذاکرات را از سر خواهد گرفت

امیرعبداللهیان: دیگران به تعهدات خود برگردند و راستی‌آزمایی شود ایران نیز آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود را متوقف کند/ بورل: قدم اول برای احیای برجام تعیین زمان نشست وین است/ هایکو ماس: همه طرف‌ها برای موفقیت مذاکرات تلاش کنند

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه ایران در ادامه دیدارهای خود در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با جوزب بورل، مسئول ارشد اتحادیه اروپا دیدار و درباره موضوعات مختلف از جمله برجام و تحولات افغانستان گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۶۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
دولت ایران مذاکرات را از سر خواهد گرفت

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، حسین امیر عبداللهیان در این ملاقات با تاکید بر این امر که دولت سیدابراهیم رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا بدنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرفهای مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت میکند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را میپذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: متاسفانه رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده اما در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می‌کند.

برجام باید برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را ببینیم

وزیر خارجه در ادامه ضمن تقدیر از تلاش‌های بورل برای پیگیری روند مذاکرات، اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می‌گیرند صد در صد اشتباه می‌کنند. مردم ایران نشان داده‌اند به فشار و تهدید پاسخ سخت می‌دهند. سه کشور اروپایی به‌جای فشار به آمریکای ناقص برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف‌ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را ببینیم. همه طرف‌ها باید عملا با برداشتن گام‌های محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرف‌های مثبت می‌زند و از طرف دیگر تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند.

وزیر خارجه ایران افزود: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی‌آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان براساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی‌عملی خود پایان دهند.

جوزپ بورل در این ملاقات ضمن مرور اقدامات اتحادیه اروپا برای احیای برجام اظهار داشت: به‌نظر من موفقیت برجام نه تنها برای ایران و 1+4 بلکه برای منطقه و جهان بسیار مهم است. شکست برجام و مذاکرات برای هیچ طرفی خوب نیست. اتحادیه اروپا همواره از سیاست و اقدام مخرب ترامپ در خروج از برجام انتقاد کرده است و در این خصوص شفاف بوده است ولی تصمیم دولت جدید آمریکا فصل نوینی برای حفظ و احیای برجام ایجاد کرده است.

بورل ضمن ارائه گزارشی از پیشرفت‌ها و چالش‌ها در وین اظهار داشت: مسئولیت آمریکا نسبت به ایجاد وضعیت فعلی روشن است اما در عین حال همه طرف‌ها باید کمک کنند تا به نتیجه مرضی الطرفین برسیم. قدم اول در این راستا تعیین زمان نشست وین است.

مسئول ارشد اتحادیه اروپا خواستار اقدامات اعتمادساز از سوی همه طرف‌ها شد.

لازم به ذکر است دو طرف درخصوص آخرین تحولات افغانستان و همکاری‌های فی مابین بویژه درخصوص پناهندگان و ضرورت تشکیل دولت کاملا فراگیر تبادل نظر کردند.

همه بده بستان‌ها یکبار در مذاکرات برجام انجام شد، مذاکرات وین نه برای توافقی جدید بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل به برجام است

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت نتیجه‌محور بودن مذاکرات وین اظهار داشت: انتظار برحق ملت ایران آن است که مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف‌های مقابل تاکنون محقق نشده‌ است، اینبار تضمین گردد. آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یکبار در مذاکرات برجام انجام شد و لذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. متاسفانه آنچه در سیاست‌های دولت فعلی آمریکا می‌بینیم ادامه روند و رویکرد دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های غیرقانونی است.

امیرعبداللهیان در ادامه با تاکید بر اینکه دولت ایران وظیفه‌ای قطعی در اجرای بی‌کم و کاست مصوبه مجلس دارد، بهانه‌های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهدات خود را غیر قابل قبول خواند و اضافه کرد طرف مقابل باید با انعطاف لازم و درک شرایط جدید ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است، آمادگی تهران برای طراحی روابط مستقل از برجام را اعلام کرد. وزیر خارجه تاکید کرد که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به هیچ وجه راضی کننده نیست و ضروری است برای بهبود این وضعیت چاره اندیشی شود.

وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار گفت که آلمان متعهد به برجام بوده و تمام تلاشهای خود را برای حفظ و احیای آن انجام می‌دهد.

وزیر خارجه آلمان ضمن استقبال از توافق ایران و آژانس و سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، بر ضرورت تلاش همه طرفها برای موفقیت مذاکرات وین تاکید کرد.

هایکو ماس با اشاره به اینکه اراده برلین بر ارتقای همه جانبه روابط است، وضعیت پایین‌تر از انتظار روابط تجاری و اقتصادی فعلی دو کشور را ناشی از شرایطی دانست که برخی از آنها در اختیار دو کشور نبوده است.

دو طرف همچنین درخصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه افغانستان به تبادل نظر پرداختند و بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کردند.

تاکید وزرای خارجه ایران و کرواسی بر احیای کمیسیون مشترک اقتصادی

همچنین امیرعبداللهیان و گوردان گرلیچ رادمن وزیر خارجه کرواسی در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی ملاقات و دو طرف با اشاره به ظرفیت‌های همکاری دوجانبه بر فعال کردن سازوکارهای فی ما بین همکاری مانند کمیسیون مشترک اقتصادی تاکید کردند.

در این دیدار علاوه بر مسائل دوجانبه موضوعات مختلف از جمله بحران افغانستان، مهاجران و برجام مورد بحث ‌تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره اهمیت منطقه بالکان بویژه کرواسی در سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار کرد: دوکشور ظرفیت‌های بالایی برای توسعه همکاری در حوزه های سیاسی، فرهنگی و سیاسی دارند.

وی افزود: دو توافق در دستور کار مجلس شورای اسلامی در حوزه همکاری‌های کمرگی و تشویق سرمایه گذاری متقابل قرار دارد که با تصویب نهایی این توافقات فرصت‌های جدیدی برای همکاری ایجاد خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به عدم‌ برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به مدت ۱۶ سال اظهار کرد آمادگی داریم تا کمیسیون را هرچه زودتر در تهران احیا کنیم.

وزیر امور خارجه کرواسی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت روابط با ایران گفت: کرواسی در پی تقویت روابط با ایران است. کمیسیون مشترک اقتصادی از جمله سازوکارهایی است که به گسترش روابط کمک می‌کند.

گرلیچ رادمن در ادامه با اشاره به مذاکرات وتوافق وین (برجام) افزود: بخشی از منافع این‌ توافق به بهبود اقتصاد ایران کمک می‌کند. سفر مدیرکل آژانس به تهران و توافق فنی میان دو طرف اقدام مهمی بود. هدف برجام کاملا مشخص است و جایگزینی بهتر از آن وجود ندارد.

وزیر خارجه کرواسی در ادامه به تحریم‌ها به عنوان مانع توسعه روابط اشاره ‌کرد و گفت: ظرفیت‌های ۲ کشور در حوزه اقتصادی زیاد است ولی تحریم‌ها بر روابط تجاری دوکشور آسیب رسانده است.

وی همچنین به اهمیت نقش ایران در کمک به صلح و ثبات افغانستان اشاره کرد و افزود: تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به ویژه‌ در مساله مهاجران مهم است.

امیرعبداللهیان نیز به تشریح اقدام‌های و فعالیت‌های ایران در کمک به بهبود وضعیت افغانستان از جمله پذیرش مهاجران، ارسال کمک‌های بشردوستانه و کمک به خروج اتباع کشورهای دیگر به ویژه اتباع کرواسی اشاره کرد.

علاقه‌مند به گسترش بیش از پیش روابط با سوئیس هستیم

وزیر خارجه در ادامه دیدارها با همتایان خود، با ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس نیز دیدار کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن اشاره به روابط پایدار و خوب میان دو کشور اظهار کرد: تمایل داریم روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد و شاهد حضور گسترده شرکتهای سوئیسی در پروژه های اقتصادی و توسعه‌ای ایران باشیم. بسترهای زیادی برای بسط روابط میان دو کشور وجود دارد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: خوشبختانه چارجوب‌های خوبی برای تقویت مناسبات میان دو کشور وجود دارد و در همین راستا مناسب است بزودی کمیسیون مشترک اقتصادی را برگزار کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین با تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص گفت‌ وگوهای وین و برجام گفت: متاسفانه آمریکائی‌ها در مذاکرات هسته‌ای صادقانه برخورد نکرده و نمی‌کنند. واشنگتن چاره‌ای ندارد مگر اینکه در رویکرد و رفتار خودشان کاملا تجدید نظر کنند. ضروری است هم آمریکایی‌ها و هم طرف‌های اروپایی انعطاف لازم را نشان دهند تا مذاکرات آتی نتایج ملموس داشته باشد.

وزیر خارجه سوییس نیز در این دیدار ضمن مرور نتایج سفر قبلی خود به تهران، گفت: ما برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل هستیم. در همین راستا و طی ماه‌های آینده دیدارهای مهمی میان همکاران ما در حوزه‌های مختلف در حال تنظیم است.

کاسیس در پایان این ملاقات با تاکید بر آمادگی برن برای گسترش همه جانبه روابط اظهار کرد: سوئیس مهیای هر نوع همکاری لازم برای استفاده بهتر و بیشتر از کانال مالی سوئیس به منظور تامین کالاهای مورد نظر ایران است.

تشکر ایران از اتریش برای اهدای واکسن

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در دیدار با الکساندر شالنبرگ وزیر خارجه اتریش هم با تشکر از اهدای واکسن توسط اتریش به ایران و مرور آخرین وضعیت روابط دوجانبه، بر علاقه‌مندی ایران بر گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی از جمله روابط مالی و بانکی با اتریش تاکید و اعلام کرد: دولت جدید آمادگی دارد روابط با اتریش را به بهترین سطح برساند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اراده تهران برای تعریف متوازن روابط با اروپا، اظهار کرد: مناسبات اروپا با ایران نباید تابعی از نوع رفتار و نگرش غیرسازنده آمریکا به ایران باشد.

وزیر امور خارجه ایران ضمن تبادل نظر درخصوص آخرین وضعیت افغانستان با همتای اتریشی، بر تشکیل دولتی فراگیر مطابق خواست و اراده مردم افغانستان تاکید کرد و در همین خصوص گفت: تهران از هیچ کوششی برای کمک به افغانستان فروگذار نکرده است و به رغم همه فشارها به این کمک‌ها ادامه داده است.

وی افزود: ایران برای چهار دهه میزبان چند میلیون برادران و خواهران افغانستانی است اما ادامه این شرایط نیازمند مساعدت نهادهای مسئول بین المللی است. جامعه بین المللی باید در این راستا به مسئولیت های خود عمل کند.

وزیر خارجه اتریش نیز در این ملاقات گفت: وین همواره بدنبال بسط و گسترش روابط با ایران بوده است و هیچ سقفی برای ارتقاء روابط قائل نیست.

وی با اعلام این خبر که معاون وزارت خارجه اتریش بزودی به ایران سفر خواهد کرد، خواستار رایزنی های منظم تر دو کشور شد.

وزیر امور خارجه اتریش همچنین گفت: اتریش علاقه مند است همچون گذشته میزبان مذاکرات هسته ای در وین باشد.‌ فرصت خوبی برای احیاء برجام پیش آمده است و باید همگی مراقبت نماییم این پنجره بسته نشود. در همین راستا همکاری خوب و نزدیک میان ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای مانع از سواستفاده برخی بازیگران برای تخریب روند مذاکرات می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار