۱۴ ساختمان مجموعه شیلات بندرکیاشهر به ثبت میراث فرهنگی رسید

رشت (پانا)- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت تاکنون تعداد ۱۴ ساختمان از مجموعه بناهای تاریخی شیلات بندرکیاشهر آستانه اشرفیه در فهرست آثار ملی میراث به ثبت رسیده است.

کد مطلب: ۱۲۱۶۲۵۸
لینک کوتاه کپی شد
۱۴ ساختمان مجموعه شیلات بندرکیاشهر به ثبت میراث فرهنگی رسید

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی استان، مسعود حلاج پور در بازدید از مجموعه تاریخی شیلات بندر کیاشهر گفت: مجموعه شیلات بندرکیاشهر با مساحت حدود هشت هکتار بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۲۲ ساختمان تاریخی در این مجموعه موجود است، ادامه داد: از این تعداد ساختمان ۱۶ بنا دارای ارزش بوده و قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارند.

بوی گفت: صنایع دستی و گردشگری گیلان، روند ثبت چهار بنای دیگر موجود در مجموعه شیلات بندرکیاشهر در دست اقدام است.

حلاج پور این مجموعه تاریخی را در توسعه بخش گردشگری بندرکیاشهر موثر دانست و یادآور شد: مقدمات راه‌اندازی این موزه که موجب جذب گردشگران و به دنبال آن تقویت بخش گردشگری بندرکیاشهر خواهد شد، فراهم شده است.

وی همچنین راه اندازی این موزه را یکی از خواسته های مهم مردم منطقه عنوان کرد و گفت: با راه اندازی موزه شیلات بندرکیاشهر، تاریخ و قدمت فعالیت های صید و صیادی در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی با اشاره به ساختمان های موجود در مجموعه شیلات بندرکیاشهر اظهار کرد: خانه های شماره یک و دو، سردخانه، مهمان سرا، شورخانه، اداری، مالی، صید و خاویارسازی، نجاری، سریشم سازی و مانند آن از جمله بناهای خاص فرهنگی و تاریخی این مجموعه زیبا به شمار می روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان همچنین با تاکید بر اهمیت مرمت و حفظ آثار تاریخی و فرهنگی گفت: به منظور حفظ آثار فرهنگی و تاریخی مجموعه شیلات بندرکیاشهر عملیات بازسازی بناهای موجود در آن از سال گذشته آغاز شده است.

حلاج پور اظهار کرد: تاکنون عملیات بازسازی در سه ساختمان موجود در مجموعه شیلات بندرکیاشهر به انجام رسیده، ضمن آنکه سه ساختمان نیز رنگ آمیزی شده است.

وی یادآور شد: روند تعمیرات و بازسازی بناهای مجموعه شیلات بندرکیاشهر همچنان ادامه دارد و تلاش می شود این مجموعه به مرکز فعالیت های فرهنگی و گردشگری تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار