ملکی: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید به قلب نظام متصل شود

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد این سازمان قلب آموزش و پرورش است که باید به قلب نظام یعنی آرمان‌ها و مبناها متصل شود.

کد مطلب: ۱۲۱۶۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید به قلب نظام متصل شود

حسن ملکی در شورای اندیشه‌ورز مؤسسه‌ی فرهنگی مدرسه‌ برهان اظهار کرد: آنچه که باعث شد این جلسه تشکیل شود کمک به همکاران این بخش از جهت فکری، برنامه‌ای و راهبردی است که بتوانند آینده‌ی مطلوب‌تری را برای بخش فرهنگی و انتشاراتی مؤسسه‌ی فرهنگی برهان و انتشارات مدرسه رقم بزنند.

وی درباره‌ی اهمیت این جلسه افزود: ابتدا باید به مسئولیت و مأموریت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اشاره کنم؛ این سازمان در طول عمر سازمانی خود در یک موقعیت بسیار حساس قرار دارد؛ این سخن از زبان فردی است که از آغاز فعالیت این سازمان تاکنون سمت‌های مختلفی داشته لذا عرض من تجربه‌ی زیسته است و نه شنیده‌ها.

ملکی بیان کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یک برنامه‌ی تحولی را در برنامه‌های درسی آغاز کرده است؛ آنچه در این سازمان انجام نشده این است که برنامه‌های درسی مبتنی بر مبانی فلسفی و فکری تعلیم و تربیت اسلامی رخ نداده اما اقدامات موردی مؤثر خوب اتفاق افتاده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه دراین مسیر گام‌های مؤثری برداشته شده است افزود: بناها باید مبتنی بر مبناها شود آنچه در این سازمان بعد از انقلاب اسلامی و تصویب سند تحول بنیادین در سال 90 رخ داده مبنا نبوده است، همچنین وقتی برنامه‌ی درسی ملی متولد شد اقدام مبنایی برای تحول برنامه‌ی درسی رخ نداده است.

وی با بیان اینکه ما تلاش کردیم از دو سال گذشته تاکنون این مدار را آغاز کنیم اضافه کرد: این سازمان در موقعیتی است که باید نسبت خود را به آرمان‌های نظام تعیین کند. سازمان پژوهش قلب آموزش و پرورش است که باید به قلب نظام یعنی آرمان‌ها و مبناها متصل شود. راه آرمان‌ها از بین واقعیت‌ها می گذرد و این آرمان‌ها برای ما ارزشمند است اما نمی‌توان به سوی آنان پرید باید از بین واقعیت‌ها عبور کرد.

سازمان پژوهش بین واقعیت‌ها و آرمان‌ها شناور است

ملکی با تأکید براینکه این واقعیت‌ها اضلاع مختلفی دارند افزود: نمی‌توان با واقعیت‌ها ستیز کرد، به آنان بی اعتنا ماند بلکه باید آنان را دید، فهمید و مواجهه‌ی منطقی کرد. سازمان پژوهش شناور بین واقعیت‌ها و آرمان‌ها است و باید مطابق راهبردهای معنادار و منطقی به طرف آرمان‌ها حرکت کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: موظف هستیم بین واقعیت‌ها و آرمان‌ها راهبردهایی را تعیین کنیم که با واقعیت‌ها، ما را مواجهه‌ی منطقی دهد و به‌سوی آرمان‌ها حرکت دهد. مؤسسه‌ی فرهنگی مدرسه‌ی برهان که یکی از جلوه‌های آن انتشارات مدرسه است، در این زمینه تلاش‌هایی داشته اما اگر بخواهیم این انتشارات را تقویت کنیم باید اقدامات مؤثر انجام دهیم.

وی با طرح این سؤال که مؤسسه‌ی برهان و انتشارات مدرسه چگونه باید زیست کند؛ گفت: این زیستن باید ما را به سمت آرمان‌ها و واقعیت‌ها سوق و به آنان پاسخ دهد. اینها نیازمند کمک فکری و نرم‌افزاری هستند آقای شاه‌آبادی، برادری بصیری است اما به‌دلیل عظیم بودن کار باید با همکاران همفکری کنیم همچنین باید در شرایط جدید موقعیت‌های برتر را بیافرینیم.

باید بتوانیم به یک بسته برنامه‌ی عملیاتی دست پیدا کنیم

در ادامه محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ضمن معرفی افراد فعال درانتشارات مدرسه بیان کرد: گروه معرفی شده جوان و فعال هستند و مؤسسه‌ی برهان می‌تواند با کمک این افراد به اهداف خود دست پیدا کند؛ امیدوارم مؤسسه‌ی برهان در حوزه‌های مختلف به جز کتاب بتواند فعالیت داشته باشد.

وی اضافه کرد: باید بتوانیم به یک بسته برنامه‌ی عملیاتی دست پیدا کنیم تا راه و مسیر را به ما نشان دهد.

باید تغییر کنیم

حمیدرضا شاه‌آبادی مدیرعامل انتشارت مدرسه در ادامه بیان کرد: ما آرمانی داریم که از بین مجموعه‌ی واقعیت‌ها می‌گذرد که هویت‌های چند رشته‌ای دارند ما دائماً با پدیده‌ها و شرایط متفاوت روبه‌رو می‌شویم.

وی افزود: در این راستا از یک هیأت اندیشه‌ورز دعوت کردیم تا فضای جدید پیش رو تعریف شود. اگر قرار باشد در اساسنامه‌ی مؤسسه تغییراتی ایجاد شود، این مسیر هموار است ما نیازمند یک گفتمان هستیم تا بتوانیم با همت و تلاش همکاران موفق شویم.

شاه‌آبادی با تأکید براینکه باید تغییر کنیم افزود: باید بدانیم این تغییر از کجا باید آغاز شود و چه ملاک‌هایی باید در رأس این تغییر قرار بگیرند.

در این جلسه اعضای شورای اندیشه‌ورز و هیأت مدیره‌ی موسسه‌ی برهان به بیان نکاتی در این باره پرداختند.

محور این گفت‌وگوها برای ایجاد تحول در برنامه‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت کودک و نوجوانان در کشور بود که باید بر روی آن تمرکز ویژه شود.

بنا داریم مؤسسه برهان و انتشارات مدرسه را متحول کنیم

حسن ملکی در جمع بندی جلسه با اشاره به اینکه باید این جلسات را جدی بگیریم، اظهار کرد: بنا داریم موسسه برهان و انتشارات مدرسه را متحول کنیم تا زمانی که برنامه درسی متحول نشود ازهیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

وی افزود: در این جلسه نکات خوبی مطرح شد که باید در صورت جلسات آورده شود زیرا از برخی نکات می‌توان راهبردهای کلان به‌دست آورد و یا می‌توان از ترکیب نکات به نتیجه برسیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: انتشارات مدرسه موضوع ما نیست موضوع ما مؤسسه‌ی فرهنگی برهان است؛ در این جلسه مسائلی مطرح و صفاتی به انتشارات مدرسه داده شد که باید در صورت جلسه قید شود. اینکه انتشارات مدرسه یک دفینه است قدرت ارتباط گیری قوی و قدرت رصد بالایی دارد قابل تأمل است.

ملکی به راهبردهایی که در جلسه مطرح شد اشاره کرد و آنان را این‌طور تشریح کرد: باید مأموریت‌های خود را با توجه به اوضاع جدید تعریف کنیم، ارتباط با مخاطبان را عمیق‌تر و وسیع‌تر کنیم، شایستگی‌ها و توانایی‌های خود را به‌عنوان یک مؤسسه‌ی فرهنگی مأموریت مدار ارتقاء دهیم، در فعالیت‌های فرهنگی و صنایع فرهنگی برنامه‌ی بومی طراحی کنیم، نیازهای مخاطبان را به‌درستی بشناسیم، مبانی اجتماعی فرهنگی برنامه‌های مؤسسه‌ی برهان را تبیین کنیم، نقشه‌ی کالاهای فرهنگی برای انتشارات مدرسه طراحی شود، آموزش‌های بازی‌محور یکی از محورهای تولیدی ما باشد، به توزیع مناسب و کارآمد فکر کنیم، از شبکه‌های اجتماعی مطلوب‌تر استفاده کنیم، از شیوه‌ی شخصیت‌سازی برای کودکان و نوجوانان بهره‌برداری کنیم.

وی گفت: لازم است برای ادامه جلسات بعد، یک نقشه و مدل طراحی کنیم؛ ما به نقشه راه کلان نیاز داریم که چندین مرحله دارد. بخش اول آن شناخت درست آنچه هست و نه واقعیت‌های سازمانی. مرادم واقعیت‌های موجود و منظورم واقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی و ... است. در این جلسات باید بدون پرده‌پوشی و ابهام‌گویی بررسی کنیم و بدانیم که ذائقه‌ی فرهنگی و تربیتی خانواده و دانش‌آموزان و سبک‌های زندگی آنها چگونه است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه شناخت واقعیت‌ها به سبک تحلیلی اهمیت زیادی دارد، گفت: معنی این امر این است که آنچه موجود است و به ما مربوط می‌شود را توصیف کرده و کار بیهوده را به موارد دیگر گسترش ندهیم تا از اصل موضوع غفلت نشود.

وی ادامه داد: اگر قدم اول را درست برداریم و فهم صحیح حاصل شود می‌توانیم وضع مطلوب را به‌درستی طراحی کنیم. اگر آنچه که هست را به خوبی بشناسیم می‌توانیم آنچه که باید باشد را به خوبی مدون کنیم و هندسه‌ی وضع مطلوب ما در این‌گونه جلسات مصوب شود. پس از طریق تدوین برنامه‌های عملیاتی از وضع موجود به وضع مطلوب به تدریج حرکت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار