تبیین برنامه‌های آغاز سال تحصیلی و برنامه ۶۰ روزه آموزش و پرورش در حوزه پرورشی و فرهنگی

تهران (پانا) - جلسه مشترک معاونان پرورشی استان‌ها و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۶۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
تبیین برنامه‌های آغاز سال تحصیلی و برنامه ۶۰ روزه آموزش و پرورش در حوزه پرورشی و فرهنگی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، در این نشست حسن شربت دار، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی، محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی، اسماعیل بحری زاده، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی و محمد باقی زاده، مشاور اجرایی معاونت پرورشی و فرهنگی حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: در آغاز سال تحصیلی تمامی مدارس با آرامش کامل و با شیوه نامه های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به امید خدا بازگشایی خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشنامه ۱۸ بندی ابلاغی از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی که با امضای سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش به استانها ابلاغ شده است تابلوی سیاستی حوزه پرورشی و فرهنگی در آغاز سال تحصیلی جدید است.

شربت دار افزود: تدوین برنامه شصت روزه با دستور سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش با برشی بر برنامه ابلاغی ۱۴۰۰ ابلاغ شده است.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی افزود: در این بین سیاست های حاکم بر این برنامه عبارتند از: ایجاد فرصت های عادلانه در آموزش و پرورش، ارتقاء سلامت جسمی و روحی معلمان و دانش آموزان، ساماندهی و به کارگیری اثربخش منابع، تامین منابع مالی مورد نیاز، توسعه دسترسی تعلیم و تربیت، بهبود محتوای آموزشی در زیست بوم جدید و افزایش تعاملات بخشی و فرابخشی.

وی با اشاره به برنامه ۶۰ روزه در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی افزود: چند برنامه را در حوزه پرورشی و فرهنگی باید دنبال کنیم که عبارتند از جشن عاطفه ها، برگزاری اردوهای راهیان نور، شمیم نور، و طرح هجرت که به صورت مجازی خواهد بود .

همچنین فراخوان بیست و دومین پرسش مهر ریاست جمهوری، گرامیداشت یوم الله ۱۳ آبان و زنگ استکبار ستیزی، آغاز فرآیند نسخه تحولی سازمان دانش آموزی، راه اندازی نهضت ملی حفظ قرآن کریم، برگزاری بیست و چهارمین دوره انتخابات شورای دانش آموزی و همچنین اجرای برنامه ملی نماد که شامل خط ۱۵۷۰ و سایر بخش ها است که برنامه عملیاتی و فرمت نظارت و ارزیابی آنها توسط حوزه های تخصصی معاونت حداکثر تا یک هفته آینده نسبت به اجرا و دریافت گزارش های مستمر اقدام کنند به نحوی که تا پایان مهر گرایش اجرای این برنامه ها ارائه شود.

وی افزود: در این میان به زنگ نماز اهمیت ویژه باید داده شود تا هم در برنامه درسی مدارس گنجانده شود و هم در روزهای آغازین مدارسی که امکان برگزاری نماز جماعت را دارند بتوانند این امر را انجام دهند.

در این جلسه محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: کتاب ندای رحمت به عنوان دستورالعمل های فعالیت‌های قرآنی همچنان قابل استناد است و باید از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: در بخش‌های مختلف به یک ثبات محتوایی طی این چند ساله رسیده ایم و نیاز به برنامه جدیدی نداریم امسال نیز می توانیم برنامه ها را به صورت غیر حضوری و حضوری پیگیری کنیم.

مسیب زاده ادامه داد: نهضت حفظ ملی قرآن کریم با سه شیوه حفظ ترتیبی، حفظ موضوعی و حفظ جزء ۳۰ به عنوان مدخل ورودی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال نیز دوره توانمندسازی مدیران دارالقران ها به صورت غیر حضوری با همکاری اداره کل شهرستان های استان تهران برگزار خواهد شد.

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی گفت: در آغاز سال تحصیلی چند فعالیت مشترک با نهادها و سازمانهای بیرونی خواهیم داشت از جمله: زنگ ایثار و مقاومت که به صورت یک فعالیت مشترک با بنیاد شهید برگزار خواهد شد.

وی گفت: زنگ ایثار و مقاومت در روز ششم مهر با حضور مسئولان کشوری و لشکری در اقصی نقاط کشور نواخته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش چند سال متوالی به عنوان دستگاه برتر در حوزه ایثار و شهادت شناخته شده است گفت: این نتیجه کار و فعالیت شما در استان ها است.

رمضانی ادامه داد : فضای مجازی نمی‌تواند دغدغه تربیتی ما را برطرف کنند هرچند معاونت پرورشی و فرهنگی از موفق ترین ها در عرصه فضای مجازی بوده است.

مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی ادامه داد: انتظار می رود کانون های فرهنگی تربیتی و سایر مراکز پرورشی مانند مدارس آماده و مهیا پذیرش حضوری دانش آموزان باشند.

مسعود شکوهی، مدیر کل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی گفت: در سال تحصیلی جدید نیروهای مخصوصی برای ارائه خدمات خط ۱۵۷۰ آموزش دیده اند که در این سامانه فعالیت خواهند کرد..

وی ادامه داد: این خط به صورت ۱۲ ساعت در طول روز فعال خواهد بود و از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب آماده مشاوره به صورت تلفنی به متقاضیان خواهد بود و انتظار می رود که معاونان پرورشی استان ها نظارت کامل بر این جریان داشته باشد.

شکوهی خاطرنشان کرد: اجرای غربالگری دانش آموزان را به صورت گسترده امسال خواهیم داشت.

اسماعیل بحری زاده، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی گفت: برنامه امسال با کیفیت بخشی به بسته تحولی سازمان دانش آموزی یعنی هر دانش آموز یک نقش اجتماعی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: بسته تحولی که در سازمان دانش آموزی تدوین و اجرا شده است جزو یکی از برترین بسته های تحولی آموزشی و پرورشی محسوب می شود.

بحری زاده افزود: همچنین نسخه تحولی تشکیلات دانش آموزی پیشتازان توسط سرپرست محترم وزارت متبوع به مدیران کل محترم سراسر کشور ابلاغ شده است و از ابتدای سال تحصیلی جدید عملیاتی خواهد شد که در آن آرم و نشان سازمان دانش آموزی و همچنین علائم، نمادها و نشان های دیگر مبتنی بر سنند تحول بنیادین و اهداف دوره های تحصیلی منبعث از سند تحول و نیز سیاست های تحولی ابلاغی مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب در یک بازمهندسی تغییرات اساسی کرده است.

بحری زاده گفت: فعالیت های مجلس دانش‌آموزی امسال از لحاظ کیفی توسعه پیدا خواهد کرد و فعالیت های تعداد ۱۱۱۱ مجلس دانش آموزی در سراسر کشور تقویت خواهند شد.

وی با اشاره به توسعه خبرگزاری پانا گفت: انتظار می رود فعالیت های خبرگزاری دانش آموزی پانا هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی امسال رشد داشته باشد و از ۶ هزار خبرنگار دانش آموز آموزش دیده به ۶۰ هزار خبرنگار دانش آموز برسد.

در ادامه این جلسه معاونان پرورشی استان‌های بوشهر، شهر تهران، خراسان رضوی، مرکزی و لرستان به بیان نقطه نظرات خود پیرامون مسائل مطرح شده پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار