به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی؛

ادبیات ایرانی، هویت ماندگار فرهنگ‌ها است

کرج ( پانا)- به نام عشق قلم برمی‌دارند به یاد زندگی می‌نویسند و متن‌ها را به سروده‌ای دلنشین بدل می‌کنند کسانی که از اعماق وجود قلم برداشته و زندگی را بر دل سفید کاغذ نقش می بندند.

کد مطلب: ۱۲۱۵۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
ادبیات ایرانی، هویت ماندگار فرهنگ‌ها است

27 شهریور روز بزرگداشت محمدحسین بهجت تبریزی مشهور به شهریار شاعر مطرح ایرانی است که این روز با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است. شهریار شاعر تبریزی است که در سال ۱۲۸۵ متولد و در بامداد شهریور ۱۳۶۷ چشم از جهان فروبست.

منظومه(حیدر بابا سلام) یکی از آثار استاد شهریار است که از آن به عنوان شاهکار ادبیات ترکی آذربایجانی نام برده می شود همچنین این منظومه مورد توجه سایر کشورها هم قرار گرفته و به ۸۰ زبان دنیا ترجمه شده است.

زبان فارسی دومین زبان جهان اسلام است که مورد توجه همگان در دنیا قرار گرفته و در زمینه های فلسفی، علمی، تاریخی، فرهنگی و غیره حرف برای گفتن دارد.

در فرهنگ ما زندگی با شعر عجین شده از کودکی که مادر برای کودک لالایی می خواند تا الان که زندگی اکثر افراد در هر سنی آمیخته با شعر و ادبیات است و در هر زمانی حال دلمان را خوب می کند.

ادبیات فارسی اهمیت بسیار زیادی برای ما ایرانی ها دارد و شاعران و نویسندگان تمام تلاش خود را می کنند تا زبان فارسی و خصوصا زبان کشورمان را به همگان نشان دهند.

شاعرانی مانند استاد شهریار که با عشق قلم برمی داشت و به دنبال رواج مذهب و ادبیات فارسی در کل جهان بود، استاد شهریار در اکثر شعرهایش به مناطق مختلف ایران بخصوص آذربایجان اشاره کرده و زیبایی های ایران را به زبان آورده است.

ما با خواندن اشعاری از شاعران و یا هنرمندان تحت تاثیر آنها قرار می گیریم که این اثرگذاری نشان دهنده ادراک و تسلط شاعر است، زیرا افرادی هستند که با این اشعار زندگی می کنند و بدون شک باید سپاسگزار شاعرانی چون استاد شهریار باشیم.

زبان و ادبیات فارسی از آن دسته ادبیاتی است که در فرهنگ ها ماندگار است و هیچ گاه از یادها نرفته، قدیمی یا کهنه نمی شود از سالها پیش همه شاهد رشد و علاقمندی سایر کشور ها به ادبیات فارسی بوده‌اند که همچنان هم ادامه دارد. چون این ادبیات آغشته به فرهنگ غنی و تمدنی ماندگار است، اما چند سالی می شود که برخی از ایرانیان از کلمات سایر کشورها در مکالمه هایشان استفاده می کنند که با تلاش های فرهنگستان شاهد تغییراتی در این زمینه بوده ایم.

همه ما باید دست به دست هم دهیم تا ادبیات فارسی باز هم در جهان استوار بوده و حرفی برای گفتن داشته باشد ما ایرانی هستیم ایران را پاس می داریم و از هیچ تلاش و کاری در زمینه رشد زبان و ادبیات فارسی دریغ نخواهیم کرد.

خبرنگار: مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار