بررسی مولفه‌های نرخ و میزان تولید ماهی در رادیو سلامت

تهران (پانا) - گروه تغذیه برنامه نیم نگاه با موضوع بررسی مولفه‌های نرخ و میزان تولید ماهی در روز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ بر روی آنتن رادیو سلامت رفت.

کد مطلب: ۱۲۱۴۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد
بررسی مولفه‌های نرخ و میزان تولید ماهی در رادیو سلامت

مجید قدیری، رییس انجمن خوراک دام و طیور در برنامه نیم‌نگاه بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه تولید خوراک دام کشور وارداتی است و همین عامل بر تولید، تجارت و قیمت تمام شده محصولات تاثیر می گذارد. به دلیل نوسانات شدید قیمت و حتی عرضه و تقاضا، توزیع و‌ واردات مواد اولیه دچار چالش می شود که در نهایت تاثیر منفی آن بر سفره مردم دیده می شود.

وی افزود: اکنون در تولید خوراک آبزیان کاملا به خودکفایی رسیده ایم و بیش از ۷۰ کارخانه تولید تخصصی خوراک آبزیان با پیشرفته ترین تکنولوژی‌های روز دنیا در حال فعالیت هستند و در خصوص تولید خوراک آبزیان آینده خوبی پیش رو خواهیم داشت. تنها محدودیت موجود، در زمینه تولید خوراک‌ میگو است که دلیل آن حساسیت بالا و نوع دام پرورشی است. اگر در عرصه تامین مواد اولیه تولید خوراک آبزیان نوسانات کمتری شاهد باشیم با کنترل قیمت محصولات نهایی یعنی گوشت ماهی و میگو، سرانه مصرف این محصولات در کشور بالاتر خواهد رفت.

وی در رابطه با علت آشفتگی بازار محصولات پروتئینی اینگونه توضیح داد که پر اشتباه ترین تصمیم دولت گذشته، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که در دولت فعلی بایستی اصلاح شود. سیاستگذاری ها نباید به سمت قیمت گذاری و کاهش قیمت محصولات برود بلکه هدف اصلی بایستی افزایش درآمد مردم و بالا بردن ارزش پول ملی از طریق اصلاح ساختارهای اقتصادی باشد.

همچنین نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردابی معضلات فرهنگی را مهم ترین عامل در کاهش مصرف ماهی دانست و افزود سالانه ۱۳۵ الی ۱۴۰ هزار تن ماهی قزل آلا تولید می شود. ماهی قزل آلا در تمام فصول سال به صورت تازه قابل دسترس است اما در بخش آبزیان چند مشکل عمده وجود دارد. متاسفانه باور اشتباهی در میان مردم وجود دارد که به علت تمایل به مصرف ماهی صید شده، مصرف ماهی را به نیمه دوم سال موکول می کنند. به همین علت سرانه مصرف ماهی مخصوصا در نیمه اول سال کاهش می یابد.

وی علاوه بر معضلات فرهنگی، مشکلات اقتصادی را مهم ترین مولفه افزایش قیمت ماهی دانست. به گفته ایشان هزینه‌های جاری عامل اصلی بالا بودن نرخ ماهی است و ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه قیمت تمام شده محصولات مربوط به تهیه خوراک دام است.

قدیری نیز با بیان اینکه صنعت شیلات در نزد سیاستگذاران اقتصادی جایگاه خوبی پیدا کرده است خاطرنشان کرد: اگر سو مدیریت ها در سطح کلان در بخش کشاورزی کمتر بود چالش‌های کمتری در سفره مردم به‌وجود می‌آمد.

وی همچنین در سخنان پایانی خود مهم ترین و اصلی ترین راه حل رفع این مشکلات را، اصلاح ساختارهای اقتصادی عنوان کرد.

نبی زاده نیز در پایان تاکید کرد که قدرت خرید مردم پایین است و از سوی دیگر به علت تورم و افزایش هزینه های تولید، قیمت محصولات پروتئینی بالاست و تنها راه حل رفع این مشکل، بهبود وضعیت اقتصادی مردم و بالا بردن قدرت خرید آنان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار