واکسن‌های کرونای مبتنی بر mRNA خطرناکند؟

تهران (پانا) - در پی بروز شایعاتی مبنی بر خطرناک بودن تزریق واکسن‌های مبتنی برmRNA ، محققان با بررسی سوابق سلامتی شش میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که دو دوز از این واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند هیچ عارضه جدی مشاهده نکردند.

کد مطلب: ۱۲۱۳۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
واکسن‌های کرونای مبتنی بر mRNA خطرناکند؟

به‌گزارش آخرین خبر، اولین یافته‌های جامع مربوط به مرکز اطلاعات ایمنی واکسن (VSD) که پرونده 12 میلیون بیمار را مورد بررسی قرار داد، تایید می کند که واکسن های کرونای مبتنی بر mRNA هیچ عارضه جدی روی سلامتی افراد ایجاد نمی کند. این تحقیقات توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) پشتیبانی شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط این مرکز مورد تایید بوده و اطمینان بخش خوانده شده است.

دکتر نیکولا کلاین (Nicola Klein) از پژوهشگران اصلی این پروژه تحقیقاتی در رابطه با این مسئله، چنین توضیح داد: «جهان برای پایان دادن به همه گیری کووید ۱۹ به واکسن های ایمن و موثر متکی است. پیوند ایمنی واکسن به طور ایده آل برای انجام این نظارت مهم، مناسب است و ما همچنان بر ایمنی همه واکسن هایی که از ابتلا به کووید ۱۹ محافظت می کنند، نظارت می کنیم.»

این مطالعه یافته ها را از اواسط دسامبر سال ۲۰۲۰ (آذرماه ۱۳۹۹) تا ۲۶ ژوئن ۲۰۲‍۱ (تیرماه ۱۴۰۰) گزارش کرد. برخی از یافته های اولیه قبلاً خلاصه شده و در جلسات عمومی کمیته مشورتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در زمینه اقدامات ایمن سازی نظارت بر واکسن های ساخته شده مبتنی برmRNA از جمله فایزر و مدرنا گزارش شده بود.

پژوهشگران تأثیر جدی و خاص این واکسن ها را در میان همه افراد واکسینه شده در سه هفته اول پس از تلقیح را با افراد مشابه در سه تا شش هفته پس از واکسیناسیون mRNA مقایسه کردند.به گزارش سیناپرس، تعداد کل افراد مورد بررسی قرار گرفته، شش میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای اولین دوز واکسن mRNA و ۵ میلیون و ۷۰۰ نفر برای دوز دوم بود.

این طرح به منظور مقایسه بیمارانی که تا حد امکان شبیه یکدیگر هستند انجام شد تا تعداد عواملی را که می تواند نتایج را پیچیده کند، کاهش دهد. در ضمن محققان یک گروه مقایسه ای از بیماران واکسینه نشده را در یک تجزیه و تحلیل تکمیلی اضافه کردند.

محققان ۲۳ اثر بالقوه بر سلامت را که در مطالعات قبلی واکسن گنجانده شده بودند و به عنوان تأثیر نگران کننده کووید ۱۹ در آزمایش های بالینی واکسن کووید ۱۹ مورد توجه قرار گرفتند و یا مواردی که در افراد واکسینه شده افزایش پیدا کرده بود را انتخاب کردند.

نتایج ردیابی شده شامل اختلالات عصبی مانند انسفالیت و میلیت، تشنج و سندرم گیلن باره، مشکلات قلبی عروقی مانند انفارکتوس حاد میوکارد، سکته مغزی و آمبولی ریه و موارد دیگر مانند فلج بل، آپاندیسیت، آنافیلاکسی و سندرم التهابی چند سیستم بود.

در این پروژه تحقیقاتی، سوابق پزشکی بیماران به صورت الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت و تحلیلگران برای بررسی مشکل پزشکی و ارزیابی اینکه آیا این بیماری قبل یا بعد از واکسیناسیون شروع شده است، بررسی نتایج مربوط به سلامت را انجام دادند.

در ادامه محققان مرکز اطلاعات ایمنی واکسن از تجزیه و تحلیل آماری برای تعیین اینکه آیا تعداد حوادث بیش از یک آستانه مشخص است یا اخطار و راهنما بوده، استفاده کردند.
آنها به این نتیجه رسیدند که هیچ یک از پیامدهای بهداشتی مورد نظر به مرحله اخطار نرسیده، اگرچه به نظر می رسد برخی از نتایج به دلیل تعداد کم موارد، دقیق نبوده است. محققان تاکید کردند که نظارت بر ایمنی اطلاعات ایمنی واکسن در حال انجام است تا دقت برآورد این نتایج افزایش پیدا کند.
پژوهشگران یافته های خود را در مورد موارد تایید شده میوکاردیت و پریکاردیت در بین افراد جوان به طور جدی دنبال کردند، زیرا این امر به یک نگرانی گسترده در بسیاری از مناطق جهان تبدیل شده است.

گفتنی است در روند بررسی اطلاعات ایمنی واکسن، پژوهشگران ۳۴ مورد از این اختلالات را در بیماران ۱۲ تا ۳۹ ساله شناسایی کردند که ۸۵ درصد از آنها مرد و ۸۲ درصد افرادی بودند که به طور متوسط یک روز در بیمارستان بستری شدند و تقریباً همه آنها تا زمان بررسی نهایی این تحقیق، بهبود پیدا کردند.

محققان در ادامه مطالعات خود محاسبه کردند که در میان بیماران ۱۲ تا ۳۹ ساله، ۶ و سه دهم مورد اضافی از میوکاردیت در هر میلیون دوز در هفته اول پس از واکسیناسیون وجود دارد. تحقیقات دیگر خطر میوکاردیت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ را به میزان قابل توجهی بیشتر از خطر تزریق واکسن محاسبه کرده اند. به گزارش سیناپرس، در نتیجه این بررسی ها اعلام شد که واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت از خود و عزیزان در برابر ویروسی است که جان میلیون ها نفر را گرفته است.

مرکز اطلاعات ایمنی واکسن در نظر دارد تا این تجزیه و تحلیل را به مدت حداقل دو سال ادامه دهد. شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله JAMA منتشر شده و برای علاقمندان قابل دسترس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار