این افراد باید دوز سوم واکسن کرونا را بزنند

تهران (پانا) - کدام واکسن کرونا را تزریق کرده‌اید؟ برکت؟ سینوفارم؟ اسپوتنیک؟ آسترازنکا؟ یا اینکه به خارج از کشور رفته اید و چیزهایی مثل فایزر زده اید؟ به هر حال مهم نیست کدام واکسن را تزریق کرده‌اید، مهم این است شاید واجد شرایط تزریق دوز سوم واکسن کرونا باشید.

کد مطلب: ۱۲۱۳۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
این افراد باید دوز سوم واکسن کرونا را بزنند

به گزارش جام‌جم آنلاین، واکسیناسیون با دو دوز به جلوگیری از بیماری کمک می کند و در مواردی که هنوز آلوده هستند، با کاهش شدت بیماری، انتقال بیماری و مرگ، تأثیر ویروس را کاهش می‌دهد.

در چند کشور معدود از دنیا تزریق واکسن کرونا برای دوز سوم آغاز شده است. این دوز سوم به عنوان بوستر و یا تقویت کننده در نظر گرفته می شود.

تزریق دوز سوم زمانی جدی شد که تحقیقات متعدد نشان داد که اثرات واکسن‌های کرونا به مرور زمان کاهش پیدا می کند و به همین ترتیب آنتی بادی های حاصل از آن نیز کاهش می یابد.

چندین مطالعه دوام ایمنی در برابر کووید19 را بررسی کرده اند و نتایج آنها دلگرم کننده است. محققان روی گلبول‌های سفید خون تخصصی به نام لنفوسیت تمرکز کرده اند. لنفوسیت ها در دو نوع اصلی وجود دارند: سلول های B که آنتی بادی می سازند و سلول‌های T که می توانند به پاسخ سلول های B کمک کرده یا مستقیماً ویروس را از بین ببرند.

آنتی بادی‌ها نقش مهمی در جلوگیری از ورود ویروس ها به سلول های بدن دارند، این همان کاری است که ویروس برای تکثیر باید انجام دهد. شما می توانید به راحتی سطوح آنتی بادی های فردی را در نمونه خون اندازه گیری کنید ، اما داده ها در مورد میزان آنتی بادی افراد معمولی پس از واکسیناسیون متغیر است.

اکثر افراد واکسینه شده دارای سطح پایدار آنتی بادی خوبی هستند که حداقل تا هفت ماه قابل تشخیص است. با این حال ، برخی از افراد دارای سطح بسیار کمی از آنتی بادی ها هستند یا سطح آنها به سرعت پس از ابتلا یا واکسیناسیون کاهش می یابد. چنین تنوعی باعث می شود که ندانیم که داده های آنتی بادی به تنهایی برای اندازه گیری ایمنی پایدار در برابر عفونت چقدر مفید است.

به هر حال سلسله گزارش های علمی در رابطه با آنتی بادی های به وجود آمده در بدن به دلیل واکسینه شدن نشان می دهد دوز سوم به تدریج باید به عنوان یک موضوع جدی در نظر گرفته شود.

البته گفته می شود هر کسی نباید دوز سوم را بزند بلکه فقط افراد آسیب پذیر باید واجد شرایط دریافت دوز سوم واکسن باشند.

دوز سوم اصولا برای افرادی در نظر گرفته شده است که دارای نقص ایمنی هستند ؛ گیرندگان پیوند یا بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند.

بدن این است از افراد قدرت کمتری دارد و در نتیجه آنتی بادی های کمتری برای مبارزه با کرونا در صورت ابتلا به کرونا دارند. ترزیق دوز سوم به معنای تقویت برای آنهاست و عملکرد سیستم ایمنی آنها را بهبود می بخشد.

البته بر اساس تحقیقات محققان خارجی، افراد واجد شرایط برای دریافت دوز سوم باید با پزشک خود مشورت کنند.

در میان افرادی که باید دوز سوم بزنند علاوه بر افرادی دارای نقص ایمنی یک دسته دیگر هم هستند: سالمندان. این افراد نیز باید چند ماه بعد از تزریق دوز دوم ، پس از مشورت با یک پزشک دوز سوم را بزنند.

آنتونی فائوچی مدیر موسسه ملی بیماری های عفونی و آلرژی در آمریکا هم صریحا گفته است که برای ایجاد محافظت کامل در بدن تزریق دوز سوم واکسن در بسیاری از افراد جمعیت ضروری به نظر می رسد.

مشاهده آنچه که در اراضی اشغالی رخ داد حداقل این موضوع را اثبات می کند. در این اراضی جمعیت با فایزر واکسینه عمومی شدند اما ناگهان موج جدید و شدیدی از بیماری آغاز شد.

ابتدا نظریه بی اثر بودن واکسن فایزر عنوان شد و سپس ترزیق دوز سوم واکسن به عنوان یک اقدام جدی در نظر گرفته شد.

دوز سوم ؛ 8 ماه بعد یا یک سال بعد؟

فاصله زمانی بین دوز دوم و دوز سوم بسیار قابل توجه است و برای واکسن های مختلف هر کدام یک عدد خاص عنوان می شود. برای برخی از واکسن ها 6 ماه اما برای برخی دیگر 8 ماه است.

به هر حال بسیاری از دانشمندان بر این باورند دوزهای اول و دوم ایمنی کامل را ایجاد نمی کنند.

هنوز به این قطعیت نرسیده است که دوز سوم دقیقا چه زمانی بعد از تزریق دوز دوم باشد. برخی از منابع دیگر گزارش داده اند که دوز سوم باید 12 ماه بعد از دوز دوم زده شود که البته این ادعا در رابطه با واکسن فایزر/بایونتک است.

سوال بسیار مهم دیگر: واقعا دوز سوم می تواند کرونا را به طور کامل شکست بدهد؟ و نکته مهم و حیاتی این است که علم جهان در رابطه با بیماری کرونا هنوز نتوانسته به طور کامل به این سوال پاسخ بدهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار