پشت پرده حضور دلالان در انیمیشن‌سازی در گفت‌وگو با امیررضا مافی

فعالیت انیمیشن‌سازهای داخلی برای خارج از مرزها فرصت نیست، تهدید است

برای مصرف انیمیشن در سبد خانوار برنامه‌ریزی نکرده‌ایم/ جای قهرمان سازی در انیمیشن‌های ایرانی خالی است/ مردم ترجیح می‌دهند انیمیشن خارجی ببینند

تهران (پانا) - مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری مشتری‌های انیمیشن در ایران را فقط نهادهایی می‌داند که با پول نفت اداره می‌شوند و همین را عامل نحیف شدن انیمیشن در ایران بیان کرده و خبر از یک تهدید جدی در حوزه انیمیشن‌سازی داخلی می‌دهد. به گفته وی این روزها انیمیشن‌سازهای داخلی، به لطف فعالیت مستمر دلالان، بازار خودشان را در خارج از مرزها پیداکرده‌اند و همین باعث رشد چشمگیر انیمیشن‌سازی در خارج از مرزها و در همسایه‌های ایران شده اما همچنان در ایران از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه غفلت می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۱۱۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت انیمیشن‌سازهای داخلی برای خارج از مرزها فرصت نیست، تهدید است

امیررضا مافی، مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه اقتصاد انیمیشن به‌صورت گلخانه‌ای عمل می‌شود، عنوان کرد: «اقتصاد گلخانه‌ای یعنی انیمیشن با اقتصاد نفتی مدیریت شود و در این حالت سفارش‌دهنده‌های انیمیشن محدود می‌شوند به تلویزیون، سازمان هنری و سازمان اوج و چند نهاد دولتی که بودجه عمومی دارند. در این صورت استودیوهای بخش خصوصی تولیدکنندگان این سرمایه‌داران می‌شوند و همین باعث شده انیمیشن ایران نحیف باشد. باید تلاش کنیم سرمایه‌داران بیایند بنشینند و چرخش سرمایه در این حوزه رخ دهد و همه در تمام شهرهای ایران امکان ارائه طرح داشته باشند. اقتصاد گلخانه‌ای و انحصار باعث می‌شود انیمیشن نتواند رشد کند.»
جای انیمیشن در جشنواره ملی فجر به‌صورت مستقل خالی است
مافی که این روزها طرح ملی «رویازی» را دبیری می‌کند با اشاره به اینکه این طرح بااعتبار حوزه هنری در حال اجراست اظهار کرد: «سعی می‌کنیم سرمایه‌دار را به این به باور برسانیم که اگر اقتصاد و سرمایه متفاوت به حوزه خلاق ورود پیدا کند، حتماً درآمدزا می‌شود و البته به فرهنگ کمک شایانی می‌کند.»
امیررضا مافی درباره جای خالی انیمیشن در جشنواره‌های ملی مانند جشنواره فیلم فجر به‌صورت یک رویداد مستقل گفت: «جشنواره فجر به دیده شدن انیمیشن کمک می‌کند اما اکنون فقط جشنواره نیست بلکه تلویزیون هم وجود دارد، همچنین جشنواره‌های مختلف است و متأسفانه مستندی درباره انیمیشن ساخته نمی‌شود و نتوانسته‌ایم اهمیت انیمیشن را حتی برای مردم نشان دهیم. مردم برایشان عادی است انیمیشن را ببینند. مطالبه من که بیشتر تخصصم سینماست این است که حتما در جشنواره باید بخش ویژه به انیمیشن اختصاص داده شود که اگر چنین نشود انیمیشن روزبه‌روز مهجورتر می‌شود.»
مردم ترجیح می‌دهند انیمیشن خارجی ببینند
مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری با اشاره به اینکه هنوزانیمیشن کالای اساسی فرهنگی دیده نمی‌شود، اظهار کرد: «باید ببینیم ما تا چه اندازه خانواده‌هایمان را تشویق کرده‌ایم تا انیمیشن را ببینند. بخشی به این دلیل بوده که ما برای انیمیشن‌های خارجی جایگزین زیادی نداشته‌ایم و بخش دیگر این بوده که عادت کرده‌ایم انیمیشن را صرفاً در تلویزیون ببینیم درحالی‌که شبکه نمایش خانگی این روزها فرصت خوبی است مسئله این است که استقبالی نمی‌شود و مردم همچنان ترجیح می‌دهند انیمیشن خارجی ببینند.»
جای قهرمان سازی در انیمیشن‌های ایرانی خالی است
وی افزود: «درواقع مسئله اساسی این است که هنوز انیمیشن به‌عنوان کالای اساسی فرهنگی دیده نشده است و بحران دیگری که وجود دارد این است که استراتژی جدید و دقیقی برای ورود انیمیشن به سبد خانوارها نیست. چطور مردم را به اینجا برسانیم که انیمیشن کارتون نیست بله تربیت‌کننده آینده‌سازهای ماست. ضمن اینکه ما در انیمیشن‌ها قهرمان محور کم داریم. انیمیشن باید قهرمان‌هایی داشته باشد نظیر قهرمان‌هایی که در انیمیشن‌های غربی وجود دارد.»
فعالیت انیمیشن‌سازهای داخلی برای خارج از کشور فرصت نیست بلکه تهدید است
مافی درباره یکی از آسیب‌های جدی انیمیشن‌سازی مبنی بر خروج نیروهای متخصص این حوزه در سال‌های آتی عنوان کرد: «یکی از بحران‌های جدی ما این است که متخصصان این حوزه به دلیل درآمد زیادی که از کشورهای همسایه در حوزه انیمیشن‌سازی دریافت می‌کنند و مخصوصا در دوره کرونا که دورکار هستند دیگر کمتر رقابتی برای فعالیت و ساخت انیمیشن داخلی دارند. دلال، واسطه‌ای میان تخصص انیمیشن‌ساز و کشور هدف می‌شود و هردو هم سود خوبی می‌برند. زمانی این موضوع را به‌عنوان فرصتی برای ارزآوری می‌دیدند اما اکنون بیشتر تهدید است.»
وی افزود: «من به هنرمندان حق می‌دهم اما مطمئنم اگر سرمایه‌گذاری رونق بگیرد هنرمندان این عرصه حاضراند درآمد کمتری داشته باشند ولی در خاک خودمان کار کنند. راهکارش این است که سرمایه جاری در این عرصه وجود داشته باشد، اگر وجود نداشته باشد فعالیت داخلی انیمیشن‌سازها روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شود و چون امکان دورکاری وجود دارد انیمیشن روزبه‌روز بیشتر به سمت بازارهای خارجی کشیده می‌شود.»
برای مصرف انیمیشن در سبد خانوار برنامه‌ریزی نکرده‌ایم
امیررضا مافی درباره نحوه ورود انیمیشن به سبد خانوار گفت: «علی‌رغم اینکه بچه‌های ما انیمیشن می بینند اما برای آن راهبرد و استراتژی و برنامه‌ای نداریم. کودک ما انیمیشن را فقط در تلویزیون می‌بیند اما آیا هرچه تلویزیون نشان می‌دهد لزوماً خوب است؟ مشخص نیست چون برای این مسئله مهم برنامه تربتی ننوشته‌ایم. این‌یکی از بحران‌هایی است که با آن روبرو هستیم یعنی در سبد یک کالایی را استفاده می‌کنیم اما تاریخ انقضا را نمی‌بینیم. برند و ارزش غذایی آن را نمی‌بینیم درنتیجه آسیب جدی می‌بینیم . ما دائم دنبال معلول می‌رویم برای مثال می‌گوییم لوازم ورزشی ما یا لوازم‌تحریر ما برند شخصیت معروف را ندارد اما این باید در علت جستجو شود و علت آن همین وجهی است که داریم بیان می‌کنیم، یعنی برنامه‌ریزی برای نحوه تولید و توزیع و مصرف این کالا در سبد خانوار برنامه‌ریزی نکردیم. امیدوارم بتوانیم سعی کنیم که در فاز مطالعاتی اطلاعاتی در این حوزه بدهیم و تلاش می‌کنیم انیمیشن‌های روز جهان که طرفداران زیادی دارند بدیل‌هایی برایشان تعریف کنیم و ایده پردازی انجام می‌دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار