ترک جدیدی روی پل‌های تاریخی اصفهان ایجاد نشده است

اصفهان (پانا)- مسئول پایش پل‌های تاریخی اصفهان اعلام کرد : در روزهای اخیر تمام پل‌های تاریخی اصفهان بررسی و ترک جدیدی ناشی از فرونشست زمین مشاهده نشد.

کد مطلب: ۱۲۱۱۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
ترک جدیدی روی پل‌های تاریخی اصفهان ایجاد نشده است

به گزارش روابط عمومی شهرداری اصفهان، از مدت‌ها پیش بحث فرونشست زمین در اطراف کلان‌شهر اصفهان و در نقاط مختلف این استان مطرح بوده است. از طرفی در روزهای اخیر بحث پیرامون این مسئله که بیش از پیش به دروازه‌های شهر نزدیک شده به گوش می‌رسد. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد علت و عامل اصلی آن خشکی و عدم جریان دائمی زاینده‌رود باشد.

پدیده فرونشست که در فضای مجازی حسابی داغ است، حالا به میراث فرهنگی اصفهان هم رسیده. در روزهای گذشته تصاویری از ترک برداشتن چند پل تاریخی در اصفهان، از جمله پل چوبی و خواجو دست به دست شده و از آن به عنوان یک پدیده تازه یاد می‌شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد این عکس‌ها برای گذشته باشند، با این حال این نکته از اهمیت مسئله فرونشست در اصفهان و خطری که میراث فرهنگی نصف‌جهان را مورد تهدید قرار داده، کم نمی‌کند.

در همین رابطه محمد فصیحی، گفت: با بررسی این عکس‌ها که به تازگی در فضای مجازی مشاهده شده، متوجه شدیم با توجه به اینکه رودخانه آب دارد و درختان هم خشک هستند، عکس‌ها مربوط به سال ۱۳۹۴ است. با چند تن از عکاسان این عکس‌ها نیز صحبت و مشخص شد که عکس‌ها حداقل برای چهار سال پیش است که در آن زمان بر روی پل‌های تاریخی اصفهان، ترک‌هایی ایجاد شد.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر تمام پل‌های تاریخی اصفهان بررسی شده و ترک جدیدی مشاهده نشد. هم‌اکنون مسئله‌ای به نام آسیب دیدگی پل‌های تاریخی اصفهان به دلیل فرونشست زمین وجود ندارد، البته که فرونشست زمین مسئله‌ای بسیار جامع و بزرگ است و دیر یا زود به اصفهان خواهد رسید.

مسئول پایش پل‌های تاریخی اصفهان تاکید کرد: از طرفی انواع و اقسام ترک‌ها از جمله ترک‌های حاصل از فرسودگی، کهنگی مسائل، ملات‌ها و ترک‌های ناشی از فرونشست و نشست‌ها وجود دارد که هرکدام باید با مبنای علمی بررسی شود. نمی‌شود با نگاه به یک ترک، عامل و نوع آن را متوجه شد.

فصیحی با اشاره به اهمیت جریان زاینده‌رود بر حیات پل‌های تاریخی، خاطرنشان کرد: نگاه ما یک نگاه کارشناسی به این موضوع است و اعتقاد داریم رودخانه زاینده‌رود باید جاری باشد تا به حفظ و تداوم حیات پل‌های تاریخی اصفهان کمک کند. اصلاً حیات یک پل به گذر آب و رود از زیر آن است و جاری بودن رود باعث افزایش نشاط گذر کنندگان و بازدیدکنندگان پل می‌شود.

وی درباره اینکه آیا جاری بودن زاینده‌رود در استحکام پل‌ها تأثیر گذار است، توضیح داد: تحقیقات مختلفی در این باره وجود دارد که برخی از آن‌ها تأثیر جریان آب در استحکام پل‌ها را تأیید و برخی دیگر بی تأثیر می‌دانند. پل‌های تاریخی با رودخانه معنا می‌یابند، اصلاً پل بدون رودخانه معنی ندارد و در حوزه میراث فرهنگی جاری بودن زاینده‌رود اهمیت دارد.

مسئول پایش پل‌های تاریخی اصفهان درباره مکاتبات با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط درباره خطرات احتمالی فرونشست برای آثار تاریخی اصفهان، گفت: نگاهی ویژه به پل‌های تاریخی در مجموعه میراث فرهنگی اصفهان وجود دارد و مکاتباتی در این باره با دستگاه‌های مختلف انجام شده است.

فصیحی با بیان اینکه فرونشست به زلزله خاموش شهرت دارد و یک مشکل کلی برای اصفهان است، تاکید کرد: دستگاه میراث فرهنگی هم به صورت تخصصی پیگیر این مسئله است و امید داریم با جریان زاینده‌رود آب‌خوان‌های اصفهان پر شوند تا این خطر شهر و استان را تهدید نکند.

وی افزود: میراث فرهنگی به صورت دائم و مداوم وضعیت پل‌ها را رصد می‌کند و اگر اتفاق یا حادثه‌ای رخ دهد، حتماً پیگیری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار