ملکی خبر داد

تدوین برنامه درسی فشرده متناسب با شرایط کرونایی

تهران (پانا) - جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و جمعی از مدیران و کارشناسان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۰۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
تدوین برنامه درسی فشرده متناسب با شرایط کرونایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه حسن ملکی گفت: با شروع کار دولت انقلابی و مردمی رئیس جمهور محترم، روند کار ما تغییر نکرده و از ما انتظار می‌رود که آنچه وعده داده‌ایم برای آغاز سال تحصیلی آماده کنیم که البته زحمات آن کشیده شده است، لذا ما مساله رمزینه‌های سریع پاسخ را همچنان با جدیت دنبال خواهیم کرد.

برنامه درسی فشرده متناسب با شرایط کرونایی

وی افزود: بحث برنامه درسی فشرده متناسب با شرایط کرونایی نیز بخش دیگری است که در دست اقدام است. در این مسیر چاپ و توزیع کتاب‌های درسی نیز در دست اجراست البته در این امر، با مشکلاتی رو به رو هستیم بنابراین باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشیم.

ابلاغ چرخش های تحول آفرین

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: در هفته گذشته، طی نامه‌ای، چرخش‌های تحول را برای مدیران بخش‌های مختلف ارسال کردم زیرا این چرخش‌ها عصاره سند تحول بنیادین است. در این بخش من علائم و رموز دستیابی به اهداف تحولی را ذکر کردم زیرا باید به آن با قدر و قیمت بالایی نگریست.

ملکی تصریح کرد: باید توجه داشت که در هر یک از چرخش‌ها، سه مبحث، چیستی، چرایی و چگونگی موضوع مهم است. بر همین اساس لازم است که هر کدام از مدیران در صورت تمایل به یکی از این مباحث بپردازند تا بحثی علمی را در این بخش دنبال کنیم البته امکان نگاه کردن از زوایای مختلف نیز به این بحث وجود دارد. در مرحله بعد نیز، این بحث‌ها را می‌توان به عنوان یک فضای علمی استفاده کرده و سپس به چاپ رساند تا به عنوان یک دانش برای ما و سازمان باقی بماند زیرا من احساس می‌کنم این چرخش‌ها نیاز به تحلیل و بازتعریف دارند.

وی ادامه داد: زیرنظام برنامه درسی نیز در این مدت به عنوان یک سند با تاخیر به ما ابلاغ شده است، لذا ما باید بر روی آن تامل کنیم تا بدانیم که این زیر نظام در داخل سازمان، باید چگونه عملیاتی و اجرا شود. در این مسیر باید به این نکته توجه داشت که برخی راهبردها بین دفتری هستند و با تفکر تلفیقی باید انجام شود بنابراین نیازمند همراهی و همدلی دفاتر است. برخی از بخش‌ها نیز به نیازهای قوام بخش برنامه درسی نیاز دارد. در واقع این مباحث امور حاشیه‌ای هستند که مستقیما در متن تاثیرگذارند.

جذب 20 هزار استادکار برای رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش

در ادامه افشار بهمنی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش گفت: در بخش رشته‌های کاردانش از 10 رشته‌ای که ابلاغ شد، 4 رشته نهایی شده و ابلاغیه آن نیز در هفته آینده خواهد رسید. همچنین در شورای هماهنگی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با توجه به حجم مسائل مغفول گذشته، سه مصوبه پربار داشتیم که یکی از آنها بحث جذب و تربیت اساتید بود.

وی افزود: بدیهی است که مدرسین ما در کارگاه فنی وحرفه‌ای، دارای دو نقش هنرآموز و استادکار هستند اما ما در سال‌های گذشته، کمبود استادکار داشتیم لذا امروز مصوبه جذب 20 هزار نفر در این بخش انجام شد. در سنوات گذشته که اسناد درسی را تنظیم می‌کردیم، یک بخشی به نام سند فضا و تجهیزات وجود داشت که به نحو مطلوب بهره برداری نمی‌شد، لذا یکی از دستاوردهای امروز، این است که اما اکنون مقرر شده که در سامانه‌های ستادی، سامانه‌ای به نام توسعه متوازن فنی و حرفه‌ای تدوین شود تا تمام اطلاعات نیروی انسانی و فضا و تجهیزات در آن بارگزاری شود و از طریق آن، مسائل و نواقص استان‌ها کاملا تجمیع شود.

دریافت 10 هزار اثر برای جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد

محمد ابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در این بخش، گفت: تا امروز در بخش جشنواره تولید محتوا که بر اساس نیاز رمزینه‌ها سامان پیدا کرده است، 10 هزار اثر دریافت کرده‌ایم که این آثار کاملا مبتنی بر نیازهای ما و نظام مند است که کاملا می‌تواند در روند اقدامات ما موثر واقع شود لذا داوری آثار نیز در دست انجام قرار دارد.

وی درباره جشنواره فیلم رشد نیز، بیان کرد: کارهای جشنواره فیلم رشد نیز با تدابیر انجام شده، در حال انجام است و مجوزها به صورت شفاهی دریافت شده است. امسال واحدها به زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعالیت خواهد داشت و صنعت فیلم آموزشی نیز متناسب با نیاز سازمان برای پشتیبانی مباحث درسی دنبال خواهد شد.

ملکی نیز در این بخش از روند برگزاری جشنواره تولید محتوا ابراز خرسندی کرد و گفت: ما باید در عرصه کاردانش و فنی حرفه ای از برنامه درسی این بخش صیانت کنیم و اجازه ندهیم که این وظیفه که به صورت قانونی بر عهده ماست، مخدوش شود، که البته تا امروز نگذاشته‌ایم. دریافت 10 هزار اثر در جشنواره محتوا خبر مهم و خوبی است که جای تشکر از همکاران دارد. این میزان آثار و اتصال آنها به برنامه رمزینه‌های سریع پاسخ یکی از کارهای مهم این دوره است و می‌تواند رویداد بسیار بزرگی باشد.

علی محبی، قائم مقام ریاست سازمان نیز در این بخش به ارائه گزارشی از روند اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: در بخش متوسطه عمومی و نظری، کار بر این اساس بسته شد که شامل محیط یادگیری باشد. بحثی را نیز به دنبال این بخش داشتیم که شامل خود دروس بود. در این بخش فرم‌هایی ایجاد شد که طی آن تک تک دروس بر اساس ارزش‌ها و مهارت‌های اختصاصی استخراج شدند تا متناسب با آن انتظارات مطرح شود. در واقع تمام تلاش ما این بود که مساله افت تحصیلی که شاید در سال گذشته شکل گرفت، را نداشته باشیم بنابراین ما سعی کردیم که آنچه مهم است و حتما باید معلم و مدرسه بر روی آن تاکید داشته باشند، را مشخص کنیم لذا انتظارات کاملا شفاف مشخص شده است.

وی افزود: بحث راهبردها و ارزشیابی نیز به صورت جداگانه در این بخش، تعریف شد و نقش کنشگران اصلی یعنی والدین، معلم، دانش آموز و مدرسه مشخص شده است. بحث سواد فناوری اطلاعات و دیجیتال نیز، از جمله مباحثی است که ما بررسی کردیم تا بدانیم دانش آموزان به چه بخش‌هایی در این حوزه نیاز دارند که باید به آن پرداخته شد. برنامه ما این است که کل فرایند به نحوی شکل گیرد که انشاالله تا بیستم این ماه به نتیجه برسد و پس از آن کار اشاعه را دنبال کنیم.

در ادامه معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تالیف آموزش عمومی و متوسطه نظری به ارائه گزارشی از روند کار اجرا شده در این بخش پرداخت و گفت: کار در 13 بخش به موازات یکدیگر دنبال می‌شود و طی جلساتی که برگزار شد، ساختارها مشخص شدند. در این راستا بنا بر این شد که در بخش ابتدایی مهارت‌ها و ارزش‌های عمومی را در هر پایه‌ای مشخص کنیم و ان شاءالله بخش‌های بعدی نیز در هفته آینده انجام خواهد شد.

یکپارچه سازی مباحث را در نظر داشته باشید

ملکی در این بخش به ارائه نکاتی پرداخت و گفت: مبادا روند طراحی شما به شکل موزائیکی باشد بنابراین مراقب چنین آسیبی در این بخش باشید لذا لازم است که برای یکپارچه سازی مباحث اندیشیده شود. آنچه که من می‌خواهم این است که سه محور مطرح شده، با متن برنامه‌های ما درآمیخته شود لذا باید درباره این همراهی و یکپارچگی بین تولیدات 13 تیم با یکدیگر و همراهی این سه مقوله با این تیم‌ها بیاندیشیم.

در ادامه محبی به توضیح ابهامات مطرح شده از سوی دکتر ملکی پرداخت و گفت: یکپارچگی از جمله مباحث مهمی است که خوشبختانه ما به آن اندیشیدیم و محیط، راهبرها و ارزشیابی را مد نظر قرار دادیم. بر همین مبنا، افرادی را منصوب کرده‌ایم که از ابتدا و به صورت گام به گام با یکدیگر همراه بوده‌اند و جدایی از بدو امر شکل نگرفته است.

افشار بهمنی نیز ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده به ارائه گزارشی از روند کار دفتر فنی و حرفه ای پرداخت و گفت: برای هر کدام از درس‌های مشترک مصادیق محتوایی احصا شده است و در آن تشریح شده که چه محتوایی به چه صورت ارزشیابی شود اما برای دروس کارگاهی و فنی تاکید شده است که اگر در شرایط قرمز مدارس تعطیل باشد، ما از ظرفیتی که مصوبه شورای عالی گرفته‌ایم، استفاده خواهیم کرد یعنی به صورت تراکمی و فشرده آموزش خواهیم داد.

محمد علوی تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در ادامه این جلسه، به ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده در این بخش پرداخت و گفت: درباره زیرساخت‌ها و بارگزاری و نرم افزار شبکه رشد، جلساتی برگزار شده است لذا زمانی نیز برای تست آزمایشی شبکه رشد و زیرساخت‌ها خواهیم داشت تا بدانیم که از نظر سخت افزار و نرم افزار تا چه میزان تاب آوری داریم و برای مهرماه آماده باشیم. بحث سرور و مباحث زیرساختی نیز توسط همکاران دنبال می‌شود که در بخش محتوا سه محور شبکه رشد و بارگزاریQR CODE کتاب الکترونیک نظری و فنی و حرفه ای تقسیم کردیم و مد نظر قرار دادیم و امیدواریم که به مشکل خاصی بر نخواهیم خورد و کار در بازه زمانی خود اجرا خواهد شد.

محمدی نیز خواستار تمدید جشنواره تولید محتوا شد و گفت: با توجه به اینکه مولفان از ما درخواست‌های مکرری برای تمدید این جشنواره داشته‌اند، امیدوارم که بتوانیم این امکان را در اختیار آنان قرار دهیم زیرا روند تالیف قطعا زمانبر است و ایجاد زمان برای این گروه نتیجه مناسبتری برای استفاده ما از این بخش در دروس خواهد داشت.

ملکی ضمن ابراز موافقت با این بخش، خواستار توجه به زمانبندی این برنامه و عدم تداخل آن با جشنواره فیلم رشد شد و گفت: به یاری خداوند آغاز سال تحصیلی با شکوهی خواهیم داشت زیرا اضافه کردن این بخش فناوری‌های مجازی در فضاهای درسی، یک اقدام بسیار مهم و بزرگ است.

وی در خصوص پیش بینی هرسه جشنواره در فصل پاییز نیز تاکید کرد: صلاح نیست جشنواره ها در یک فصل اجرا شوند.جشنواره فیلم رشد، جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد در پاییز باشد ولی جشنواره کتاب رشد در هفته کتاب برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار