در گفت وگو با تحلیلگر اقتصادی مطرح شد؛

20 کشور جهان دارای رشد منفی جمعیت هستند؛ ایران چه جایگاهی دارد؟

تهران (پانا) – به گفته تحلیلگر مسائل اقتصادی مجموعه‌ای از عوامل باعث شده است که در سال‌های آینده، جذب جمعیت، به رتبه‌های بالای اولویت‌ بسیاری از کشورها منتقل شود و با کاهش جمعیت جهان، این نهاده تبدیل به یک عامل با ارزش در مناسبات کشورها شود و رقابت بر سر جذب آن بالاتر خواهد رفت.

کد مطلب: ۱۲۱۰۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
20 کشور جهان دارای رشد منفی جمعیت هستند؛ ایران چه جایگاهی دارد؟

سعید سعادتمند در گفت وگو با پانا با بیان اینکه شاخص فرزندآوری در ایران یکی از پایین‌ترین نرخ‌­های جهان را دارد و در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا، فنلاند در وضعیت بدتری قرار دارد،‌عنوان کرد: « بالاترین میزان این شاخص، مربوط به کشوری مانند اتیوپی می باشد و کشورهایی مانند فنلاند و آمریکا با اینکه جزء جوامعی با بالاترین درآمد سرانه در جهان هستند ، از نظر شاخص فرزندآوری، از وضعیت بهتری در مقایسه با کشور ما قرار دارند.»

تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان کرد: « درآینده نزدیک، تعریف منابع با تغییراتی روبرو شده، منابع جدید به عنوان ثروت کشورها، در محاسبات منظور خواهند شد. با بررسی روند جمعیتی در جهان مشخص می­شود، دو کشور بزرگ جهان یعنی چین و هند نیز با کاهش شدید رشد جمعیت روبرو شده‌­اند، که به نظر می‌­رسد طی سال‌های آینده وارد فاز رشد منفی خواهند شد. در این مرحله با کاهش جمعیت جهان، این نهاده(جمعیت) تبدیل به یک عامل با ارزش در مناسبات کشورها شده، رقابت بر سر جذب آن بالاتر خواهد رفت.»

وی ادامه داد: « در حال حاضر حدود 20 کشور جهان دارای رشد منفی جمعیت بوده و بر اساس پیش بینی­های صورت گرفته، این تعداد به سرعت افزایش خواهد یافت. »

سعادتمند خاطرنشان کرد:‌ « با ادامه این کاهش مداوم، جمعیت در محاسبات اقتصادی و به ویژه نیروی جوان، عامل کلیدی موفقیت اقتصادها خواهد بود. این نیاز از دو منظر، تولید و مصرف کالا و خدمات مورد توجه جدی است اما تغییر جدی قابل پیش‌بینی، نیاز به مصرف این تولیدات و در حقیقت توان مصرف است که کشورها برای پویایی اقتصادی به آن نیازمند هستند.»

وی عنوان کرد: « مجموعه­‌ای از عوامل باعث شده است که در سالهای آینده، جذب جمعیت، به رتبه‌­های بالای اولویت بسیاری از کشورها منتقل شود. شاید کمتر کسی در سال 1380 تصور داشت که در سال 1400 دغدغه کشور ما وضعیت شاخص‌های جمعیتی شود.»

این تحلیلگر اقتصادی بیان کرد:‌ »کشور ایران نیز، جزء کشورهای بالای این هرم بوده و نیاز به جذب جمعیت طی سالهای پیش رو ملموس و مشخص خواهد شد. با توجه به اینکه زمان هنوز برای چاره اندیشی برای این چالش وجود دارد، امکان مدیریت صحیح آن قبل از تبدیل شدن به بحران جدی وجود دارد. با محاسبات ساده شامل هزینه­‌های حداقلی ازدواج و فرزندآوری در سال سوم ازدواج حداقل هزینه یک کودک هفت ساله جهت ورود به فضای مدرسه معادل 2.3 میلیارد تومان است که یکی از دلایل کاهش جمعیت می‌تواند در نظر گرفته شود. این میزان مسلما برای یک جوان تحصیلکرده بسیار بالاتر باشد.»

وی با اشاره به قدرت گیری طالبان در افغانستان و وضعیت نامعلوم و نامشخص آینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور تصریح کرد:‌ با توجه شرایط پیچیده و بسیار غم انگیز این روزهای این کشور، امکان جذب جمعیت هدفدار، از سمت کشور افغانستان میسر بوده و می‌تواند یکی از دغدغه‌­های ما را در آینده حل کند. طراحی یک برنامه سریع مهاجرتی، جذب نخبگان و به عنوان مثال خانواده­‌های جوان پایین‌تر از 28 سال با حداقل دو فرزند، می تواند روند زوال جمعیت کشور را با تغییر مناسب روبرو کند.»

سعادتمند با بیان اینکه نزدیکی زبان، فرهنگ و پیوست‌های تاریخی، در کنار آموزش و نظارت بر یادگیری قوانین و هنجارهای جامعه مانند آنچه در کشورهایی مانند آلمان و ... پیاده شده است، می تواند حضور آنان را تبدیل به یک فرصت استراتژیک برای کشور کند، اظهار کرد:‌ « از طرفی با یک برنامه تبلیغی مناسب، وجه اجتماعی و انسانی کشور عزیزمان در جهان مورد بازسازی کلی قرار خواهد گرفت و امکان جذب یاری و مساعدت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی از سایر کشورها فراهم می‌شود.»

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد:‌ «از منظر اقتصادی نیز اگر عدد 2.3 میلیارد تومان حداقل هزینه، جهت تشکیل خانواده، تولد و رشد یک کودک کودک 7 ساله در نظر بگیریم، جذب یک میلیون جمعیت با نظارت صحیح، معادل 2.3 میلیون هزار میلیارد تومان ارزش، وارد اقتصاد کشور خواهد کرد و فارغ از شرایط مالی و دارایی مهاجران و با هزینه کرد ده درصدی از ارزش کسب شده طی 5 سال، می توان این جمعیت را به یکی از ارکان تولید و نشاط در اقتصاد جامعه تبدیل نمود که اثرات آن به زودی در عرصه­‌های علمی، اقتصادی، ورزشی و هنری نمایان خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار