امیر حاج رضایی در گفت‌وگو با پانا

فدراسیون فوتبال باید بداند زمان علیه ماست؛ با وضع فعلی به آینده فوتبال ایران خوش‌بین نیستم

انتخاب مهدوی‌کیا برای سرمربیگری تیم امید هوشمندانه بود/ دلال‌ها به راحتی در فوتبال ایران جولان می‌دهند

تهران (پانا) - مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران معتقد است با ادامه روند جولان دادن دلال‌ها در فوتبال ایران، نمی‌توان به آینده این رشته ورزشی در ایران خوش‌بین بود.

کد مطلب: ۱۲۰۹۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
فدراسیون فوتبال باید بداند زمان علیه ماست؛ با وضع فعلی به آینده فوتبال ایران خوش‌بین نیستم

امیر حاج رضایی در گفت‌وگو با پانا درباره تعیین تکلیف سرمربی تیم فوتبال زیر 23 سال ایران گفت: « انتخاب مهدی مهدوی‌کیا از سوی فدراسیون فوتبال را به فال نیک می‌گیرم اما امیدوارم فدراسیون از نیک‌نامی برخی بازیکنان از جمله مهدی مهدوی‌کیا استفاده نکند. آنطور که من شنیدم گویا مهدوی‌کیا برای حضور در تیم امید باید رضایت‌نامه باشگاه هامبورگ را داشته باشد و بعد از گرفتن آن رضایت‌نامه می‌تواند به ایران برگردد و تمرینات را شروع کند اما باید به این موضوع توجه کنیم که زمان علیه ماست. »

وی ادامه داد: « کشتن فرصت‌ها به زیان تیم امید است به این خاطر که ما فرصت کافی در اختیار نداریم و اواخر مهر ماه انتخابی مسابقات قهرمانی امیدهای آسیا را پیش رو داریم و زمان زیادی را از دست داده‌ایم بنابراین باید از این فرصت بهینه استفاده کنیم تا بیشتر از این تیم امید متضرر نشود متاسفانه در این تیم سالیان طولانی است که فرصت‌سوزی شده است و حالا باید جلوی آن را بگیریم. »

این کارشناس فوتبال درباره تاخیر در عقد قرارداد با مهدی مهدوی‌کیا گفت: « مهدی مهدوی‌کیا یکی از بزرگان فوتبال ایران و فردی نام آشنا است. من خیلی خوشحالم که فدراسیون فوتبال چنین انتخاب هوشمندانه‌ای داشته است، اما با توجه به فشردگی مسابقات و زمان اندکی که پیش رو داریم به نظرم فدراسیون بهتر است یک سقف زمانی را برای حضور مهدوی‌کیا در تیم امید مشخص کند. به‌گونه‌ای که اگر باشگاه هامبورگ رضایت نامه او را صادر نکرد، ما بیش از این فرصت را از دست ندهیم و صحبت با سرمربی دیگری را آغاز کنیم. این طور نباشد که فدراسیون فوتبال تنها برای آرام کردن افکار عمومی نام مهدوی‌کیا را مطرح کرده باشد. همانطور که گفتم او به لحاظ سطح فنی و خصوصیت اخلاقی جزء بهترین‌های فوتبال ایران است، اما وقتی معذوریت دارد نباید بیش از این تامل کنیم و به فکر گزینه دیگری باشیم. »

وی تاکید کرد: « همانطور که گفتم زمان علیه تیم امید است. مهدوی‌کیا گزینه بسیار خوبی برای این تیم است، او با توجه به ارتباطاتی که با فوتبال آلمان دارد می‌تواند کمک‌های زیادی به تیم امید کند. اما او برای حضور در ایران نیاز به رضایتنامه باشگاه هامبورگ دارد و این موضوع هم جزو الزامات است. چه اشکالی دارد که ما در فوتبال ایران از اروپا و سایر کشورها الگوبرداری کنیم. سرمربی بایرن مونیخ چند وقت پیش اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد در این تیم حضور داشته باشد، مسئولان باشگاه هم بلافاصله مذاکره با سرمربی دیگری را آغاز کردند و شخص دیگری را به عنوان سرمربی تیم معرفی کردند. در واقع تغییر و تحولاتی که در راس کادر فنی به وجود آمد باعث نشد که تیم رها شود. در نهایت دیدیم که در مسابقات سوپر جام بایرن مونیخ قهرمان شد. در تیم امید هم چنین شرایطی وجود دارد، مهدوی‌کیا فردی محترم و دوست داشتنی است اما اگر شرایط حضور در تیم امید را ندارد باید زمان از دست نرود و جانشین برای او تعیین شود. »

حاج رضایی عنوان کرد: « فدراسیون فعلی ۶ ماه است که روی کار آمده و من تا به الان به خودم اجازه ندادم که عملکرد فدراسیون را قضاوت کنم؛ چراکه معتقدم باید یک سال زمان بگذرد تا بتوانیم عملکرد یک فدراسیون را مورد بررسی قرار دهیم. اما در همین مدت کوتاه به خوبی مشخص است که فوتبال ایران در مشکلات غرق شده است. تیم ملی تا چند روز دیگر باید به مصاف سوریه برود ولی هنوز موضوع محل برگزاری این مسابقه مشخص نشده است. به خاطر موضوع حق پخش، بدهی‌های کلان، وضعیت کرونا و مسائل دیگر شرایط برای فوتبال ایران سخت شده است. »

وی خاطر نشان کرد: « در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته دو فدراسیون قبلی پشت حضور در جام‌جهانی پنهان شده بودند. آنها حضور در این مسابقات را مانند قله می‌دانستند که فوتبال ایران آن را فتح کرده است. در حالی که فوتبال ما به لحاظ ساختاری ایرادهای بسیار زیادی دارد. قطعاً حضور در جام جهانی افتخار آفرین است و من هم دوست دارم پنجمین حضور به ششمین مرتبه تبدیل شود، اما این پایان ماجرا نیست. متاسفانه اتفاقات بدی در فوتبال ایران رقم خورد که پایان قصه شرم‌آور آن همین قرارداد ننگین ویلموتس بود که دیگر نخ‌نما شده و هیچ کس دوست ندارد در مورد آن صحبت کند. »

حاج رضایی عنوان کرد: « الان هم تصور من بر این است که اولویت فدراسیون حضور تیم ملی در جام جهانی است تا صداها را خاموش کنند و مشکلات را به عقب بیندازند. اما به اعتقاد من اولویت اصلی باید فوتبال ملی باشد. فوتبالی که از دل مردم است و از رده‌های پایه امید و بزرگسالان آغاز می‌شود‌. تیم امید سالیان سال است که نتوانسته به خاطر همین مشکلات مطالبات خود را بگیرد بنابراین نیاز است که فدراسیون فعلی به برخی از موضوعات نگاه ریشه‌ای داشته باشد. »

این کارشناس فوتبال عنوان کرد: « به اعتقاد من فوتبال هم بخشی از جامعه است که با مشکلات بسیار زیادی هم روبه‌روست. من به هیچ عنوان قصد توجیه ندارم و همیشه اصل را بنا بر گفتن حقیقت می‌دانم. در خبرها خواندم که یک بازیکن برای حضور در یک تیم باشگاهی درخواست قرارداد ۶ میلیارد تومانی داشته است، با این شرایط فوتبال ایران به کدام سمت می‌رود؟! درست است که فوتبال باید درآمدزا باشد و بخش عظیمی از دست‌اندرکاران این رشته ملکه ذهن‌شان پول بیشتر است، اما به چه قیمت؟! بالا رفتن چنین رقم‌هایی بدون قاعده و قانون تنها شرایط را برای فوتبال ایران سخت می‌کند. چقدر پرونده از فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا وجود دارد که در نهایت به خاطر قراردادهای نادرست و شکایت‌های زیاد به بدهی روی بدهی یا جریمه یا ندادن میزبانی و کسر امتیاز منجر شده است؟! »

حاج رضایی عنوان کرد: « در تمام این سالها بارها از مدیران باشگاهی خواسته شد اگر با مربی یا بازیکن خارجی قرارداد می‌بندند به گونه‌ای باشد که بتوانند مبلغ آن را پرداخت کنند، اما هیچ زمان توجهی به آن نمی‌شد. به این خاطر که ما به دنبال دور زدن قانون هستیم. اما آنها هم به عنوان نهاد بین‌المللی مچ ما را می‌گیرند و در نهایت غرامت سنگینی هم باید پرداخت کنیم. برای جلوگیری از این چرخه معیوب چند وقت پیش قانونی مبنی بر عدم جذب مربیان و بازیکنان خارجی مطرح شد که البته به تازگی لغو شد و هم اکنون در حال اجرا است، اما آیا این راهکار واقعا درست بود؟! قطعاً خیر. متاسفانه در فوتبال ما تصمیماتی گرفته می شود که اصلاً کارشناسی شده نیست. »

وی عنوان کرد: « هم اکنون دلالیسم‌ها در فوتبال ایران به راحتی جولان می‌دهند و میلیاردها پول به جیب می‌زنند اما به جای جلوگیری از از این کانال آلوده، قوانین عدم جذب مربیان و بازیکنان خارجی را وضع می‌کنند. به جای اینکه دست این افراد کوتاه شود و از آن طرف مربیان و بازیکنان بی کیفیت به فوتبال ایران نیایند، به طور کل قانون را تغییر می‌دهند. این تصمیم گیری‌ها به آینده فوتبال ضربه می‌زند و من باید بگویم که با این شرایط به فوتبال ایران خوشبین نیستم. »

حاج رضایی درباره آغاز مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در ماه شهریور گفت: « قطعاً حضور در جام‌جهانی یک افتخار بزرگ محسوب می‌شود اما ۳۱ تیم دیگر هم در این مسابقات حضور دارند و در نهایت یک تیم عنوان قهرمانی را کسب می‌کند. ما باید ببینیم که حضور در جام جهانی چه چیزی را عاید فوتبال ایران می‌کند. تیم‌هایی که در هر دوره در جام جهانی حضور دارند، پس از پایان مسابقات به دنبال تغییرات و درمان نقاط ضعف خود می‌روند اما آیا این اتفاق در فوتبال ما رقم می‌خورد؟! متاسفانه خیر! مگر در پنج نوبتی که تیم ملی به جام جهانی رفت آیا تغییراتی ایجاد شد؟! متاسفانه باز هم باید در جواب بگویم خیر. بنابراین حضور تیم ملی در جام جهانی لذت بخش است و من هم مثل همه ایرانی‌ها دوست دارم این بار هم این لذت را بچشم، اما اعتقاد دارم برای احیای فوتبال ایران ابتدا باید زیرساخت‌های آن‌ را درست کنیم. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار