بیماری‌هایی که سبب درد در انگشت شست پا می‌شوند

تهران (پانا) - به نقل از مدیکال نیوز تودی، انگشت بزرگ (شست) پا وظیفه تحمل فشار بدن را برعهده دارد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که در این انگشت احساس درد کرده باشید. این درد به طور معمول ناشی از جراحت یا بیماری‌های زمینه‌ای است.

کد مطلب: ۱۲۰۹۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد
بیماری‌هایی که سبب درد در انگشت شست پا می‌شوند

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران، در بسیاری از موارد درد انگشت بزرگ با روش‌ها و دارو‌های بدون نسخه قابل درمان است. با این حال، در برخی موارد مانند استخوان سزاموئید نیازمند درمان‌های تخصصی در کلینیک است. در این مطلب به رایج‌ترین دلایل بروز درد در انگشت شست پا می‌پردازیم:

۱- آرتروز:

شست خشک (Hallux rigidus) یکی از بیماری‌های شایع انگشت پاست که به دلیل سائیدگی و از بین رفتن غضروف مفصل بین شست و کف پا بروز می‌کند. این نوع آرتروز یک نفر از هر ۴۰ فرد بالای ۵۰ سال را درگیر می‌کند و در زنان شایع‌تر از مردان است.

رایج‌ترین علامت این بیماری درد در زمان راه رفتن یا هر گونه فعالیت جسمانی است که به دلیل فشار به انگشت شست بروز می‌کند. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به تورم در نزدیک مفاصل انگشت بزرگ پا، یک برآمدگی دردناک در بخش فوقانی مفاصل، و مشکل در حرکت دادن انگشت شست اشاره کرد.

۲- رشد ناخن در گوشت پا

یکی از ساده‌ترین دلایل بروز درد در انگشت بزرگ پا، رشد کردن ناخن به سمت داخل گوشت است. این موضوع به طور معمول زمانی رخ می‌دهد که فرد اقدام به کوتاه کردن بیش از حد ناخن خود کند. همچنین پوشیدن کفش تنگ می‌تواند باعث بروز این حالت شده و یا آن را تشدید کند.

۳- نقرس

نقرس زمانی بروز می‌کند که اوریک اسید در مفاصل تجمع می‌کند. براساس اعلام مرکز جراحی‌های پا و مچ آمریکا این بیماری در انگشت شست پا بسیار شایع است. به طور معمول بدن اوریک اسید را از طریق ادرار دفع می‌کند، اما در برخی افراد این اسید در مفاصل به صورت کریستال تجمع کرده و باعث بروز بیماری نقرس می‌شود.

از رایج‌ترین علائم این بیماری می‌توان به التهاب اشاره کرد که باعث سیاهی و تورم پوست و گرمی مفاصل می‌شود. درد در این افراد در نیمه‌های شب و اوایل صبح زیاد است. همچنین پوست اطراف مفاصل درگیر نقرص روشن‌تر از سایر مناطق می‌شود.

۴- انگشت چمنی

انگشت چمنی (turf toe) که به انگشت شست فوتبالیست‌ها نیز معروف است به دلیل جراحت مفاصل انگشت شست پا در فعالیت‌های ورزشی بروز می‌کند. براساس اعلام مرکز جراحی‌های پا و مچ آمریکا این عارضه به طور معمول ناشی از انجام فعالیت‌های مداوم و مستمری مانند پریدن یا دویدن است که باعث فشار بیش از حد به انگشت شست می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار