نگاهی به میزبانی بزرگ و خاص؛ قلب والیبال جهان در تهران می‌تپد

تهران (پانا) - تا 48 ساعت آینده مسابقات والیبال قهرمانی زیر 19 سال جهان در تهران آغاز خواهد شد، رقابت‌هایی که برای اولین بار در تاریخ قرار است بدون حضور تماشاگر برگزار شود.

کد مطلب: ۱۲۰۹۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به میزبانی بزرگ و خاص؛ قلب والیبال جهان در تهران می‌تپد

در بحرانی‌ترین روزهای کرونایی، تهران از سه‌شنبه هفته جاری میزبان یکی از مهم‌ترین رویدادهای والیبال جهان خواهد بود؛ 20 تیم ملی والیبال زیر 19 سال جهان وارد پایتخت ایران شده‌اند تا هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان را برای دومین بار در تاریخ به میزبانی ایران و شهر تهران در ورزشگاه آزادی و خانه والیبال از 2 تا 11 شهریور برگزار کنند.

در ادوار گذشته این رقابت‌ها، 14 کشور تاکنون میزبان مسابقات بوده‌اند که در بین این کشورها، پیش از این مکزیک با 2 میزبانی بیشترین سهم را داشت و حالا ایران هم به مکزیک رسیده است. البته نباید فراموش کرد که میزبانی مکزیک به صورت مشترک در دو شهر مخیکالی و تیخوانا بوده است ولی ایران تنها کشور جهان است که دو میزبانی آن در یک شهر (تهران) برگزار خواهد شد.

والیبال قهرمانی نوجوانان جهان از نگاه تاریخ

سلسائو همیشه هست

12 سال پس از اینکه اولین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر 21 سال جهان برگزار شد، فدراسیون جهانی والیبال در سال 1989 تصمیم گرفت تا مسابقات رده سنی نوجوانان ( زیر 19 سال ) را به صورت جهانی برگزار کند تا جذابیت به پایه‌های والیبال هم ورود کند و از آن سال تا به امروز 16 دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر 19 سال جهان به فاصله هر دو سال یکبار برگزار شده است و 52 کشور سابقه حضور در این رقابت‌ها دارند که در بین آنها بیشترین حضور مربوط به برزیل است که در تمام دوره‌ها حضور داشته و کمترین حضور هم به کشورهای « استرالیا، کانادا، کاستاریکا، کرواسی، مراکش، هلند، قطر، روآندا، عربستان، سودان، اوکراین و امارات » مربوط است که یکبار در جام حضور داشته‌اند. البته نباید فراموش کرد که کامرون و گواتمالا هم در این دوره برای اولین بار قرار است وارد رقابت‌ها شود.

صدرنشینی برزیل دست نمی‌خورد

در دوره‌های برگزار شده و در جدول افتخارات، تیم ملی والیبال زیر 19 سال برزیل با 6 قهرمانی و یک نایب قهرمانی مقتدرانه صدرنشین جدول افتخارات است و پس از آنها، رده دوم به روسیه رسیده است که 3 بار قهرمان شده‌اند، 2 نایب قهرمانی دارند و یکبار هم عنوان سومی را به خود اختصاص دارند. بدین ترتیب حداقل تا سال 2025 با هر نتیجه‌ای جایگاه برزیل در صدر جدول تغییر نخواهد کرد.

اما رده سوم این جدول در اختیار والیبال ایران است، نوجوانان ایران 2 بار جام قهرمانی جهان را بالای سر برده‌اند، 2 بار نایب قهرمان شده‌اند و 2 بار هم مدال برنز را بدست آوردند تا در رده سوم جدول افتخارات باشند.

ایران رکورددار جایزه بزرگ انفرادی

طی 16 دوره گذشته، فدراسیون جهانی والیبال در یازده دوره اقدام به انتخاب بهترین بازیکن جام کرد که رکوردار کسب این جایزه والیبال ایران است که به ترتیب توسط « محمد سلیمانی در سال 2001، مجتبی قیاسی در سال 2007 و امیر حسین اسنفدیار در سال 2017 » به این جایزه رسیده است.

در این جدول پس از ایران، بیشترین عنوان به صربستان، روسیه و ایتالیا رسیده که هر کدام 2 بار جایزه بهترین بازیکن را دریافت کرده‌اند و کشورهای برزیل و لهستان هم یکبار صاحب این جایزه شده‌اند.

ایران در جام

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران تاکنون 12 بار در مسابقات والیبال قهرمانی زیر 19 سال جهان حضور داشته که همانطور که ذکر شد حاصل آن 2 قهرمانی، 2 نایب قهرمانی و 2 عنوان سومی بوده است و حالا والیبال ایران بدنبال آن است که به رده دوم جدول افتخارات برسد و بالاتر از روسیه قرار بگیرد.

اولین افتخار جهانی والیبال ایران در این رده سنی به سال 2001 برمی‌گردد که تیم ملی نوجوانان ایران در مصر با قبول شکست مقابل برزیل نایب قهرمان شد و پس از آن بود که موتور نایب قهرمانی‌های ایران شروع به کار کرد و در سال 2003 عنوان سومی مسابقات تایلند به ایران رسید و سرانجام در سال 2007 و در مکزیک والیبال ایران برای اولین بار در تاریخ توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد. پس از این دوره 3 عنوان بعدی که برای والیبال ایران بدست آمده به ترتیب عبارتند از : « سال 2009 نایب قهرمان، سال 2015 سوم و سال 2017 قهرمان »

جام هفدهم و روزهای کرونایی

اما هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر 19 سال جهان در حالی از سه‌‎شنبه به میزبانی تهران آغاز خواهد شد که برای اولین بار در تاریخ قرار است هیچ تماشاگری در ورزشگاه حضور نداشته باشد و حضور رسانه‌ها در سالن مسابقات هم ممنوع است. شرایط کرونایی علاوه بر محدودیت حضور تماشاگر، باعث شد که 6 کشور که سهمیه مسابقات را بدست آورده بودند از حضور در تهران انصراف دهند و جای آنها به دیگر کشورها اختصاص داده شود. « ژاپن، کره جنوبی، چین تایپه، آمریکا، پورتوریکو و دومینیکن » کشورهایی هستند که مجوز سفر تیم‌های والیبال خود را به ایران صادر نکرده‌اند که در این بین دومینیکن در آخرین روزها انصراف خود را اعلام کرد تا باعث شود رقابت‌ها به جای 20 تیم با حضور 19 تیم برگزار شود.

19 تیم حاضر در تهران، در 4 گروه قرار گرفته‌اند که گروه‌بندی رقابت‌ها به این صورت است:

گروه A: ایران، نیجریه، لهستان، گواتمالا و هند

گروه B: ایتالیا، جمهوری چک، برزیل، کلمبیا، بلاروس

گروه C: روسیه، بلغارستان، کامرون، بلژیک و تایلند

گروه D: آرژانتین، مصر، آلمان و کوبا

مرحله گروهی این دوره از رقابت‌ها از 2 تا 6 شهریور برگزار خواهد شد و با تعیین جایگاه تیم‌ها در جدول گروهی، تیم‌های اول تا چهارم هر گروه وارد جدول حذفی خواهند شد تا دور جدی‌تر رقابت‌ها آغاز شود. ابتدا مسابقات مرحله یک هشتم نهایی برگزار می‌شود و با معرفی 8 تیم راه یافته به مرحله یک چهارم نهایی، تیم‌های حذف شده در جدول‌های جداگانه برای کسب عنوان‌های نهم تا شانزدهم رقابت می‌کنند. البته زمانی که مرحله‌های یک هشتم نهایی و یک چهارم برگزار می‌شود، 3 تیم ته جدولی گروه‌های در یک گروه برای بدست آوردن عنوان‌های هفدهم تا نوزدهم مسابقه می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار