برگزاری مراسم تعزیه در ارگ جهانی گنبد سلطانیه

زنجان (پانا)- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ضمن تسلیت ایام محرم، از برگزاری آیین کهن تعزیه‌خوانی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باشکوه و عظمت خاصی در محوطه تاریخی این اثر جهانی استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۰۸۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مراسم تعزیه در ارگ جهانی گنبد سلطانیه

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند امروز پنج‌شنبه 28 مرداد ۱۴۰۰ ضمن بیان خبر فوق اظهار کرد: «سال‌هاست که اهالی شهر تاریخی سلطانیه برای تجسم بهتر اثر واقعه کربلا وقایع را در ارگ تاریخی سلطانیه جلوی چشم مجسم می سازند. این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور نیروهای یگان حفاظت آثار تاریخی شهرستان در محوطه تاریخی در ضلع شمالی برگزار شد.»
مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: «سال‌هاست در ماه محرم از محوطه این بنای تاریخی برای برگزاری مراسم سوگواری استفاده می‌شود. این نمایش مذهبی در میان مردم سلطانیه جایگاه ویژه‌ای دارد و رواج آن قابل‌توجه بوده و باورهای بومی و فرهنگ جامعه درآمیخته است. این‌گونه مراسم‌ها، رشادت‌ها، فداکاری و گذشت امام حسین (ع)، خاندان و یارانش را به نمایش می‌گذارد و تأثیر بسزایی در انتقال فرهنگ عظیم عاشورا به نسل‌های آینده دارد.»
او گفت: «امسال هم مانند سال گذشته به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و به تبعیت از ستاد ملی کرونا، نماز ظهر عاشورا در فضای باز و مجاور گنبد سلطانیه برگزار شد.»
هر سال روز عاشورا، اوج مراسم تعزیه‌خوانی در سلطانیه است. از روستاهای اطراف و شهر از صبح زود در محل برگزاری تعزیه حضور به‌ هم می‌رسانند تا شاهد برگزاری مراسم باشند. تعزیه‌خوانان از محل تکیه با همراهی هیئت‌های عزاداری و سوار بر اسب با پوشش کامل روانه ارگ گنبد سلطانیه می شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار