تاکید ایران و روسیه بر گسترش همکاری‌ها در زمینه وحدت اسلامی

تهران (پانا) - حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی‌عسگر، رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با دمیر محی‌الدینف رییس موقت شورای مفتیان فدراسیون روسیه دیدار و دو طرف بر گسترش همکاری‌ها در زمینه وحدت اسلامی تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۲۰۸۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
تاکید ایران و روسیه بر گسترش همکاری‌ها در زمینه وحدت اسلامی

به گزارش ایرنا، در این دیدار که در مرکز شورای مفتیان فدراسیون روسیه در شهر مسکو با حضور حجت الاسلام و المسلمین صابر اکبری جدی رییس مرکز اسلامی مسکو و مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه انجام شد، دمیر محی‌الدینف بر مناسبات حسنه میان برادران شیعه و سنی در روسیه تاکید کرد و گفت: ایجاد روابط قوی بین همه مسلمانان از اهداف اصلی این شورا است.

وی با قدردانی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به دلیل تلاش‌هایی که در زمینه وحدت اسلامی انجام داده است ، اظهار امیدواری کرد، همکاری‌ها بین دو طرف بیش از گذشته گسترش یابد.

رییس دانشگاه اسلامی مسکو با ذکر یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله تسخیری افزود: ما ایشان را معلم و مربی خود می‌دانیم. وی سهم عظیمی در نزدیک شدن بین مذاهب داشت و نه تنها در میان مسلمانان روسیه، بلکه در دیدار با نمایندگان ارشد کلیسای ارتدکس روسیه و مقامات دولتی مسکو نیز شناخته شده بود و در جهت معرفی اسلام کوشش نمود. ما به چنین علمایی نیاز داریم.

دمیر محی‌الدینف یادآورشد: «در دو سال گذشته ارتباطات نزدیک بین مسلمانان روسیه و ایران به دلیل همه‌گیری کرونا متوقف شد در حالی که قبل از آن در بالاترین سطح در جریان بود. نمونه آن برگزاری همایشی با مشارکت مجمع جهانی تقریب مذاهب با عنوان «وحدت اسلام - وحدت مسلمانان: مبانی گفتگو» بود که در مسکو برگزار شد. یکی دیگر از پروژه‌های مشترک ما تأسیس مجمع بین‌المللی مسلمانان بود که به ابتکار آیت‌الله تسخیری، رئیس وقت شورای دیانت ترکیه و مفتی شیخ راویل عین‌الدین بنیان گذاشته شد و تجدید انتشار مجله «مناره اسلام» از برکات همان مجمع است.»

وی از طرف ایرانی تقاضا کرد علاوه بر تداوم همکاری‌ها در این طرح‌های مشترک به عنوان یکی از سازمان دهندگان اجلاسی که به زودی توسط شورای مفتیان روسیه در واتیکان برگزار می‌شود حضور موثر داشته باشند.

رییس دانشگاه اسلامی مسکو علاوه بر این، از مهمانان ایرانی دعوت کرد تا در همایشی که به مناسبت صد و یازدهمین سالگرد پذیرش اسلام توسط مردم ولگا بلغارستان در سال آینده برگزار می‌شود، شرکت نمایند.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز گفت: سال‌هایی که به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی توفیق خدمتگزاری داشتم همکاری‌های مفیدی با شورای مفتیان فدراسیون روسیه در زمینه همایش‌های حج و سایر امور مربوط به این رویداد عظیم اسلامی داشتیم.

وی تصریح کرد: جوامع اسلامی مشترکات فراوانی مانند قرآن و حج دارند که بر مبنای آن می‌توانند در جهت تقریب و وحدت گام بردارند و رویکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تعامل میان مسلمانان نیز بر همین مبنا استوار است.

قاضی عسگر ادامه داد که مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری نیز یکی از شخصیت‌های موثر جهان اسلام بود که با تأسی به همین نگاه در جهت نزدیکی مسلمانان بسیار تلاش نمود. ایشان همیشه از مفتی شیخ راویل عین الدین با محبت یاد می‌کرد.

رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: وحدت امت اسلامی یکی از بنیان‌های اساسی در اندیشه‌ بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است و ما نیز در مجمع جهانی تقریب مذاهب تمام تلاش خود را در این زمینه بکار می‌بندیم.

رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری ایران نسبت به توسعه روابط با روسیه نگرش مثبتی دارند، زیرا ماهیت آن را از نظر راهبردی مهم می‌دانند.

وی با اشاره به شباهت دیدگاه‌های روسیه و ایران برای احترام به حقوق مردم در سراسر جهان ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های علمی، فرهنگی و دینی تقویت شود و یکی از جلوه‌های آن را عضویت مفتی شیخ راویل عین‌الدین در شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر با تبیین تلاش‌هایی که در زمینه انتشار کتاب‌های مربوط به حج، احکام و تاریخ اسلام صورت گرفته بر آمادگی مراکز علمی و پژوهشی ایران برای همکاری در این زمینه تأکید کرد و از هیأت روسی برای دیدار از موزه معظم قرآن کریم در شهر مقدس قم دعوت به عمل آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار