برگزیده کشوری جشنواره الگوهای برتر تدریس:

جشنواره الگوهای برتر تدریس، فرصتی برای هم افزایی و کیفیت بخشیدن به امر تربیت

پاکدشت(پانا)- برگزیده کشوری جشنواره الگوهای برتر تدریس معتقد است که در دین و آیین ما، تربیت و هدایت جایگاه ویژه‌ای دارد و هدف یک معلم نمی‌تواند چیزی جز تربیت باشد.

کد مطلب: ۱۲۰۸۲۲۸
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره الگوهای برتر تدریس، فرصتی برای هم افزایی و کیفیت بخشیدن به امر تربیت

زهرا فرخی، برگزیده کشوری، در هفتمین جشنواره الگوهای برتر تدریس، در گفت و گو با پانا اظهار کرد:من دبیر علوم تجربی آموزش و پرورش منطقه‌ پاکدشت هستم، حدود شانزده سال سابقه تدریس این رشته را، در دوره متوسطه اول دارم. از سال نود‌ و‌ هشت، به خاطر علاقه به مسائل تربیتی و ضرورت آن در جامعه، تصمیم گرفتم در کنار تدریس این رشته، به تدریس رشته تفکر و سبک زندگی نیز بپردازم.

او ادامه داد: این جشنواره هفتمین سال است که برگزار می‌شود،. یکی از اهداف مهم جشنواره تفکر و سبک زندگی این است که الگوهای برتر تربیتی همکاران به اشتراک گذاشته شود تا همه مربیان دغدغه‌مند، بتوانند با ایده‌گرفتن از یک‌دیگر، سهم بیشتر و بهتری در تربیت فرزندان این مرز و بوم داشته باشند.

فرخی افزود: به عقیده من، دانش‌آموزان بستر مناسبی برای رشد و تربیت و بالندگی دارند و حرف‌های فطری و عقلانی را می‌پذیرند، منتها نه با بیان دستوری و تهدید، بلکه با بیان محبت‌آمیز و رفاقت‌گونه.به قول شاعر،درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز‌پای را.

برگزیده مقام کشوری، در هفتمین جشنواره الگوهای برتر تدریس بیان کرد:به عقیده من، دانش‌آموزان ما مهم هستند و ما باید به آنها بها بدهیم. آنها وقتی می‌بینند که برای ما ارزشمند هستند اعتماد می‌کنند و دست دوستی و رفاقت به سمت ما دراز می‌کنند و از ما می‌خواهند که در کنارشان باشیم و مهارت‌های زندگی را از سر خیرخواهی و دوستی در اختیارشان بگذاریم. اهتمام به این ظرافت‌هاست که می‌تواند کلاس تفکر و سبک زندگی را برای دانش‌آموزان، دلنشین و دوست‌داشتنی کند.

فرخی درباره نحوه شرکت در جشنواره گفت:از زمانی که تدریس تفکر را شروع کردم، تمایل داشتم در جشنواره شرکت کنم، اما خوب نیاز بود که ابتدا تسلط قابل توجهی به کتاب پیدا کنم. بعد از یک سال تدریس این درس، سال گذشته تصمیم به شرکت در جشنواره گرفتم. هر چند می‌دانستم کار دشواری است. تدریس در فضای مجازی، آن هم به دانش‌آموزانی که آنها را ندیده‌بودم، کار را سخت می‌کرد. باید به دنبال ابزار و راهکارهایی می‌گشتم که می‌توانست یک کلاس پویا، فعال و خلاقانه را ایجاد کند. به دنبال برخی نرم‌افزار‌ها رفتم تا بستری که می‌خواستم در آن کلاسم را تشکیل دهم را مشخص کنم.

او تصریح کرد:هر چند به عقیده من بهترین نرم افزارها هم نمی‌توانند شرایط کلاس واقعی را فراهم کنند. با مشورت گرفتن از افراد خبره و مخصوصا حمایت‌های همسرم، سراغ نرم‌افزار‌هایی رفتم که بشود یک کلاس فعال را در آن برگزار کرد. از این بین، اسکای روم را انتخاب کردم که قابلیت‌های خوبی داشت. در این فضا، می‌توانستم با بچه ها تعامل داشته‌باشم، برایشان فیلم و پاور‌پوینت پخش کنم و فرایند تدریس را با پرسش و پاسخ جلو ببرم.

فرخی عنوان کرد:با همان بچه‌ها که هرگز آنهارا ندیدم، تصمیم گرفتیم که کارهای جشنواره را جلو ببریم. کارها را تقسیم کردیم، کار گروهی، اشتیاق همه را برای این پروژه بیشتر می‌کرد. همه سهم داشتند در این موفقیت و باید تمام تلاششان را به کار می‌بستند. یک نفر مسئول این شد که برای شروع تدریس یک نمایشنامه آماده کند، دیگری وظیفه داشت که بچه‌ها را گروه‌بندی کند و وظیفه هر گروه را مشخص کند. آن دیگری مسئولیت داشت که همه بچه‌ها را برای ضبط تدریس هماهنگ کند. کار ضبط ساعت‌ها طول کشید، هر بار که مجبور می‌شدیم دوباره ضبط کنیم من شرمنده می‌شدم، اما دانش‌آموزانم، که فقط صدایشان را شنیده بودم با انرژی می گفتند: «خانم ما که خسته نشدیم دوباره ادامه بدهیم». و آن چیزی که ما را محکم و با‌انگیزه در کنار هم نگه‌ می‌داشت، بذر محبت و دوستی بود که در دلهایمان نسبت به هم کاشته شده‌بود.

او ادامه داد:در دین و آیین ما، تربیت و هدایت جایگاه ویژه‌ای دارد و به نظرم هدف یک معلم نمی‌تواند چیزی جز تربیت باشد. من زمانی احساس مفید بودن می‌کنم که بتوانم اثرگذار باشم و به بهبود زندگی کسانی که از من تاثیر می‌پذیرندکمک کنم. دانش‌آموزان ما، می‌توانند جامعه خوبی برای اثرگذاری ما باشند، به شرطی که با آنها ارتباط موثر برقرار‌کنیم. ارتباط موثر به این معنا که آنها ما را دوست داشته‌باشند و حرف ما را بپذیرند.

خبرنگار: سیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار