در گفت‌وگو با پانا تشریح شد:

نقاط قوت و ضعف برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد از نگاه کمیسیون فرهنگی مجلس

مهمترین دغدغه اسماعیلی اصلاح زیرساخت‌ها در حوزه‌های رسانه، تئاتر و سینما است

تهران (پانا) - بعد از گمانه‌زنی‌های مختلف برای سکان‌داری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرعه به نام «محمدمهدی اسماعیلی» درآمد. حجت‌الاسلام حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بعد از حضور این وزیر پیشنهادی در کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نقاط قوت و ضعف برنامه پیشنهادی این وزیر سخن گفت و اعلام کرد که اکثریت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به برنامه این وزیر پیشنهادی نمره بالایی داده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۰۷۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد
نقاط قوت و ضعف برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد از نگاه کمیسیون فرهنگی مجلس

پس از برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری و معرفی ابراهیم رئیسی به‌عنوان منتخب این دوره از انتخابات، گمانه‌زنی‌ها برای تصدی کرسی‌های وزارتخانه‌ها آغاز شد. درباره تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام افرادی همچون محسن پرویز، عزت‌الله ضرغامی، علیرضا مختارپور، میثم نیلی و محمدمهدی اسماعیلی به چشم می‌خورد که درنهایت «محمدمهدی اسماعیلی» به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد.

وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد چه کسی است؟
اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ در کبوترآهنگ همدان، از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران است.
دکتر اسماعیلی فعالیت‌های فرهنگی جدی خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی‌اجتماعی در دهه ۷۰ آغاز کرده است. او ازجمله مدیران تحول‌گرای راهبردی سازمان صداوسیما در جایگاه‌های مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکز افکارسنجی سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه سازمان صداوسیما بوده است.
وی در دولت‌نهم به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه و همچنین معاون فرهنگی اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و سپس در دولت دهم به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان به کار گرفته شد. راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی در استان اصفهان، سازمان‌دهی و پشتیبانی از اهالی فرهنگ، تشکل‌ها، مؤسسات و مراکز فرهنگی و هنری ازجمله مهم‌ترین اقدامات او در دوره مسئولیت در استانداری اصفهان بود. الگوی اقدامات فرهنگی‌، هنری این معاونت در همان سال به‌عنوان سند الگوی فعالیت‌های فرهنگی‎ هنری و اجتماعی در وزارت کشور تدوین و به همه استان‌های کشور ابلاغ شد. مهدی اسماعیلی عضو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد در زمان وزارت محمدحسین صفارهرندی و عضو هیئـت مؤسس مؤسسات فرهنگی‌ای چون مؤسسۀ طلوع حق، مؤسسات پایش و افکارسنجی فرهنگی اجتماعی و مراکز رسانه‌ای بوده است.
در زمان تولیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در آستان قدس رضوی، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و همچنین رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس فعالیت‌های فرهنگی خود را ادامه داد. همچنین با انتخاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قوۀ قضائیه از سوی رهبر معظم انقلاب، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه و همچنین نماینده او در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد.
وزیر پیشنهادی ارشاد نمره عالی از کمیسیون فرهنگی دریافت کرد
حجت‌الاسلام حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه ارشاد و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: «محمدمهدی اسماعیلی که به‌عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت ارشاد معرفی‌شده‌اند برنامه‌ها، رویکردها و سوابق‌شان را برای اعضای کمیسیون فرهنگی تعریف و تبیین کرده‌اند و توانسته انداز این کمیسیون نمره خوبی دریافت کنند.»
وی افزود: «وزیر پیشنهادی برای ارشاد یک چهره فرهنگی است که سال‌ها در حوزه نشر و کتاب و تاریخ انقلاب اسلامی و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی فعال بوده است. با توجه به سوابق ایشان در استانداری اصفهان و اینکه معاون سیاسی فرهنگی و اجتماعی بوده به نظرم نمره عالی از کمیسیون فرهنگی دریافت کرد.»
انتظار نداریم وزیر ارشاد همه حوزه‌های فرهنگی را بشناسد
جلالی با اشاره به گستردگی حوزه ارشاد و فرهنگ اسلامی در جامعه اظهار کرد: «ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم کسی که در ارشاد می‌آید جامع‌الاطراف باشد. این انتظار عملی نیست. اینکه کسی بیاید که سینما و تئاتر و شعر و شاعری را بشناسد، نمایشگاه‌ها و رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب را بشناسد ولی همین‌که اهل فرهنگ باشد مهم است.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌هایی که اسماعیلی برای سکان‌داری وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی به مجلس ارائه داده است، تصریح کرد: «آقای اسماعیلی برنامه مشخصی برای در دست گرفتن وزارت ارشاد ارائه کرد و در برنامه‌شان تأکید دارند تا این وزارتخانه را به سمت سیاست‌گذاری فرهنگی ببرند. درواقع به دنبال ریل‌گذاری فرهنگی است تا وزرای آینده که می‌آیند کار برایشان راحت‌تر باشد و از روزمرگی و سلیقه‌ای عمل کردن این نهاد را نجات می‌دهد.»
نقطه قوت برنامه اسماعیلی اصلاح زیرساخت های مختلف بود
حجت‌الاسلام حسین جلالی در پاسخ به اینکه کدام بخش از برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد موردتوجه کمیسیون فرهنگی قرارگرفته است، گفت: «مهم‌ترین ویژگی ایشان این بود که به دنبال سیاست‌گذاری فرهنگی است و برنامه محور است. این ریل‌گذاری فرهنگی موردتوجه کمیسیون فرهنگی قرار گرفت. وی در برنامه‌هایی که ارائه کرد بر اصلاح زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف رسانه و تئاتر و سینما و هنر تأکید داشت و اگرچه دایره گسترده‌ای است اما در همه این حوزه‌ها برنامه دارد.»
در کمیسیون فرهنگی نقدی به برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد نبود
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره مهم‌ترین نقد کمیسیون به برنامه پیشنهادی محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: «در کمیسیون فرهنگی چنین چیزی مشاهده نشد و به‌طورکلی کمیسیون فرهنگی با ایشان موافق بود. باید ببینیم بقیه کمیسیون‌ها چه می‌گویند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار