تالاب چغاخور نگین بی‌مانند چهارمحال و بختیاری، در معرض خطر است !

شهرکرد(پانا )-تالاب چغاخور حدود ۲۳۰۰ هکتار است که در ۶۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این تالاب از جاهای دیدنی شهرستان بروجن در مسیر جاده شهرکرد - خوزستان است. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که سهل انگاری‌های مردم با این تالاب بی‌نظیر چه کرده است ؟!

کد مطلب: ۱۲۰۷۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
تالاب چغاخور نگین بی‌مانند  چهارمحال و بختیاری، در معرض خطر است !

تالاب چغاخور یک تالاب بین‌المللی است که در قدیم آبخور دام‌های ایل بختیاری بوده که در حدود ۳۰۰ سال پیش به اینجا مهاجرت کرده بودند. این تالاب در ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس و بر بلندای فلات ایران قرار گرفته است.

تالاب چغاخور زیست گاه بسیاری از پرندگان مهاجر نظیر، لک لک سفید، کشیم، فلامینگو، شکاری‌ها، قو، خروس کولی و اردک بوده است ، اما متاسفانه سهل انگاری های موجود توسط انسان ها در بازدید از این مکان به نوعی موجوب نابودی زیست گاه این این موجودات شده است !

تالاب چغاخور علاوه بر پرندگان مهاجر، زیست گاه بسیاری از ماهی ها و خزندگان نیز بوده است . حیواناتی همچون :گورخری ،عروس، کپور،فیتوفاک همچنین خانواده ای خاص از ماهی ها به نام گامبوزیا ،انواع مارها ، لاک پشت آبزی ، بزمجه ها و پستاندارانی نظیر گراز ، شغال ، سمور سنگی ، روباه ، گرگ ، خرگوش ، شنگ و انواع قورباغه ها.

اما متاسفانه هم اکنون به جز تعداد اندکی پرنده که بر فراز آبها پرواز مکنند و چند نوع ماهی هیچ یک از این حیوانات را در این تالاب نمیتوان یافت ! اما به جای این ها تا چشم کار میکند در کناره ی این تالاب ، جلبک و زباله ریخته است و این خود نشانه ای واضح در راستای نابودی قدم به قدم این تالاب خواهد بود !

اما نکته ای جالب در این میان شایان ذکر است ، آن هم این که اگر به وسط این تالاب دقت کنیم به مراتب بسیار تمیز تر و زلال تر از ابتدای تالاب است !

دلیل این تفاوت مابین اب های یک تالاب چه می‌تواند باشد !؟

مردم در بازدید از این مکان تا انجایی که توانسته اند و دست شان رسیده زباله ریخته اند که به مرور موجب ایجاد جلبک هایی در ابتدای این تالاب شده بنابراین اب ها در ابتدای این تالاب کثیف و پر از جلبک است.

نسل های اینده و بعد از ما هم بدون شک نیاز دارند از طبیعت بکر و بی مانند زمین استفاده کنند اما متاسفانه ، واضح است که با این روندی که ما در پیش گرفته ایم آیندگان نیز نمیتوانند از این زیبایی ها بهره مند شوند.

علاوه بر این که ما در قبال نسل های اینده نیز مسئولیم ، با سهل انگاری ها و استفاده نادرست از جاذبه های گردشگری به خصوص تالاب چغاخور، موجب از بین رفتن زیست گاه موجودات مذکور شده‌ایم .

امید است روزی فرا برسد که همه ما نسبت به زیست گاه حیوانات احساس مسئولیت کنیم و با عادی انگاری های خود سبب از بین رفتن جاذبه های گردشگری و زیست گاه حیوانات نشویم .

خبرنگار دانش اموز : هانیه پورشیروانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار