کارگردان فیلم «سیاه باز» در گفت‌وگو با پانا: 

حمید همتی: در اکران آنلاین هیچ ساختاری برای صیانت از فیلم وجود ندارد

سعی کردم فیلم به سمتی نرود که دچار تیغ سانسور شود

تهران (پانا) -کارگردان فیلم «سیاه باز» هدف از طرح رمزارزها و بیت کوین در بخشی از فیلمش را گره زدن ساختار فیلم با دغدغه امروزی مردم جامعه بیان کرد و با توجه به حساسیت‌هایی که درباره این مسئله وجود دارد تصریح کرد که سعی‌اش بر این بوده که ساخت فیلم را به‌گونه‌ای پیش ببرده دچار زخمه سانسور نشود.

کد مطلب: ۱۲۰۷۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
حمید همتی: در اکران آنلاین هیچ ساختاری برای صیانت از فیلم وجود ندارد

فیلم «سیاه باز» درحالی روی پرده سینما رفت و اکران شد که با شیوع کرونا، شاهد تعطیلی مکرر سینماها بودیم و بسیاری از فیلم‌سازها در دوراهی نمایش یا عدم نمایش فیلم شان مانده‌اند. «حمید همتی» کارگردان فیلم سیاه باز در گفت‌وگو با پانا از دغدغه‌هایش برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی‌اش تا اکران آن در شرایط سخت کرونا سخن گفت.
همتی با اشاره به ایده اولیه ساخت فیلم سیاه باز عنوان کرد: «بعدازاینکه فیلم‌نامه آماده شد تصمیم گرفتم اولین فیلم بلند سینمایی خودم را بسازم. در نهایت فیلم باسرمایه گذاری شخصی خانم الهه سادات انتظار وبه تهیه‌کنندگی آقای علی قائم مقامی ساخته شد. نکته قابل تامل در ساخت فیلم سیاه باز این است که متعلق به سینمای مستقل است آن هم در شرایطی که با گران شدن هزینه تولید فیلم روبرو هستیم و درنتیجه ترس و احتیاط بیش از هر چیزی سینمای ایران را درگیر کرده است. سال گذشته در همین محدوده زمانی بود که توانستم پروانه ساخت فیلم را بگیرم و ساخت فیلم آغاز شد. ناگفته نماند که به نظرم مسئله فیلم ساختن آن هم در شرایط کرونا همت بلندی می خواهد و جا دارد همین جا از خانم الهه سادات انتظار برای حمایت های همه جانبه از این فیلم قدردانی کنم.»
سیاه باز به دلیل سیاست‌های جشنواره فجر در لیست نهایی حضور نداشت
کارگردان فیلم سیاه باز با اشاره به اینکه این فیلم برای جشنواره فیلم فجر در لیست اولیه‌ای که اعلام شد حضور داشت، عنوان کرد: «فیلم سیاه باز فیلم در جدول انتخابی جشنواره رتبه 20 را داشت اما با توجه به سیاست‌های جشنواره در انتخاب نهایی قرار نگرفت. البته من چندان اصراری برای انتخاب شدنش در جشنواره نداشتم زیرا ازنظر من جشنواره فجر آنچنان واقعیتی ندارد که بگویم حتماً باید این اتفاق برای این فیلم رقم می‌خورد.»
وی درباره ساخت این فیلم در شرایط کرونا گفت: «من اگر اشتباه نکرده باشم بعد از پیک دوم کرونا بود که فیلم در یک لوکیشن کاملاً بازساخته شد. برای خود من بسیار مهم بود که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و خداراشکر از پیش‌تولید تا انتهای فیلم هیچ‌کسی مبتلا نشد و البته در زمان فیلم‌برداری از همه بچه‌ها تست کرونا گرفته می‌شد.»
اطلاعی نداشتم که فیلم چه زمانی اکران خواهد شد
همتی در پاسخ به اینکه فیلمش در شرایط کرونا اکران شده است و این مسئله تا چه اندازه در دیده شدن فیلم از سوی مخاطب اثرگذار بوده، اظهار کرد: «قطعاً بازگشت سرمایه جزو دغدغه‌های همه فیلم‌سازان هست اما من در سیاست‌های اکران فیلم دخیل نبودم. تصمیم برای اکران فیلم بر عهده تهیه‌کننده فیلم بود. اطلاعی هم نداشتم که چه زمانی اکران خواهد شد.»
در اکران آنلاین هیچ ساختاری برای صیانت از فیلم وجود ندارد
حمید همتی درباره اکران آنلاین فیلم‌هایی که در نوبت اکران مانده‌اند، گفت: «درباره اکران فیلم سیاه باز قاعدتاً تهیه‌کننده تصمیم‌گیرنده است که بعد از اکران عمومی، اکران آنلاین هم برای فیلم داشته باشد یا خیر اما به‌طورکلی فرصت اکران آنلاین خوب است زیرا به بهتر دیده شدن فیلم کمک می‌کند.»
وی افزود: «مهم‌ترین دغدغه فیلم‌سازها در بحث اکران آنلاین موضوع قاچاق فیلم است این در حالی است که فیلم‌های نت فیلیکس این اتفاق برای شان نمی‌افتد. قاچاق فیلم در اکران آنلاین نشان می‌دهد که هیچ ساختاری برای حفاظت از فیلم وجود ندارد. در کشور ما می‌توان از فیلم نگهداری و صیانت کرد و در این صورت حتماً اکران آنلاین انتخاب خیلی از فیلم‌سازها می‌شد.»
سعی کردم فیلم به سمتی نرود که دچار تیغ سانسور شود
حمید همتی درباره اینکه فیلمش با موضوع بیت کوین تا چه اندازه با مسئله سانسور درگیر شد، تصریح کرد: «با توجه به نوع فیلم‌نامه و آنچه با دوستان درصحنه داشتیم، حواسم به این موضوع بود که ساخت فیلم به سمتی نرود که دچار تیغ سانسور شود. همه سعی‌مان این بود که حرف‌هایمان به‌دوراز احساسات باشد و آنچه در جامعه بود مطرح شود، به‌خصوص اینکه داستان درام فیلم اجتماعی من با بیت کوین فعال نمی‌شود. در این فیلم درگیر قصه‌ای می‌شویم که داستان به سمت موضوع انتقام می‌رود و حالا این انتقام در انتها بابیت کوین تمام می‌شود. رویکرد من در فیلم این بود که فضای واقعی جامعه را نشان دهم و درباره حضور آدم‌هایی روایت کنم که در کنار زندگی عادی‌شان ممکن است تصمیم‌هایی در حوزه‌های مختلف و ازجمله در حوزه اقتصادی بگیرند که بخشی از تصمیم آن‌ها می‌تواند باشد و مسیر زندگی‌شان تحت تأثیر تصمیم‌هایشان قرار می‌گیرد.»
از نحوه انتخاب بازیگران این فیلم دفاع می‌کنم
کارگردان فیلم سیاه باز درباره دغدغه انتخاب سوپراستار در این فیلم اظهار کرد: «سینما یک صنعت است و طبیعی است که مسئله انتخاب بازیگری که برای فیلم درآمد هم داشته باشد جزو مسائل پیش روی ساخت فیلم است، اما قطعاً مسئله بودجه هم در فیلم بی‌تأثیر نیست. با توجه به هزینه‌ها ما هم به سمتی رفتیم که سوپراستار داشته باشیم و خوشبختانه بازیگرانی که برای این فیلم انتخاب شدند هنرمندان بسیار حرفه‌ای هستند و بازیگرانی هستند که هم چهره‌اند، هم بازیگراند و هم کاربلد هستند. بازیگران سیاه باز زمانیکه بازی می‌کردند گویی خود نقش بودند و به خاطر همین قدمی از انتخابی که داشتم به عقب برنمی‌گردم. انتخاب مناسبی بوده و خوشحالم دوستانی بودند که دل سوزاندن و واقعا برای بازی در فیلم مایه گذاشتند.»


از بازی افسانه بایگان در فیلم خوشحالم چون بسیار متفاوت است
همتی درباره انتخاب افسانه بایگان برای سه نقش متفاوت در این فیلم عنوان کرد: «من از آن دست کارگردان‌هایی نیستم که بگویم فلان نقش را برای فلانی انتخاب کرده‌ام و با هیچ پیش‌زمینه‌ای جلو نرفتم اما در انتخاب بازیگران با همفکری دوستان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم به نتیجه رسیدیم. از انتخاب خانم بایگان بسیار خوشحالم چون نوع بیان و بازی‌شان و حتی اینکه در سه نقش حضور دارند، متفاوت است. بعد از مشورت‌هایی که داشتیم جزو انتخاب‌های اول من بودند و خوشبختانه این مهم انجام شد. از همان روز اول هم برای هر سه نقش انتخاب شده بودند.»
سینماها محل انتقال کرونا نیستند
حمید همتی در انتها درباره اکران فیلم‌ها در شرایط کرونا گفت: «ما باید در ذهن مردم و جامعه جا بیاندازیم که سینماها محل انتقال کرونا نیستند و کرونا در سینما کمتر از مترو و رستوران و کافه نیست. در سینما حتی فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی بهتر رعایت می‌شود.سیاست‌گذاران باید بدانند که سینماها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند باز باشد تا چرخ سینمای ایران بچرخد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار