هرات و قندهار به دست طالبان سقوط کرد؛ آخرین وضعیت دیپلمات‌های ایرانی در هرات

آمریکا و انگلیس ۳۶۰۰ نیروی نظامی را تا ساعاتی دیگر در کابل مستقر خواهند کرد

تهران (پانا) - در ادامه پیشروی نیروهای طالبان، بعدازظهر دیروز تا بامداد امروز شهرهای غزنی، هرات ‌و قندهار به تصرف طالبان درآمد.

کد مطلب: ۱۲۰۷۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
هرات و قندهار به دست طالبان سقوط کرد؛ آخرین وضعیت دیپلمات‌های ایرانی در هرات

از اواخر نیمه شب گذشته، برخی رسانه‌ها به نقل از ذببح الله مجاهد سخنگوی طالبان گزارش داده‌اند که این گروه کنترل شهر قندهار و هرات را به دست گرفته است.

الجزیره به نقل از منابع امنیتی افغان از درگیری بین نیروهای افغان و شبه نظامیان طالبان در داخل شهر قندهار در جنوب این کشور و لغو تمام پروازها به فرودگاه قندهار خبر داده است.

به دنبال پیشروی‌های طالبان نشریه پولیتیکو گزارش داد که آمریکا در حال بررسی تعطیلی سفارت خود در کابل است.

این نشریه خاطرنشان کرد، با توجه به تحولات جاری در افغانستان، دولت آمریکا در حال بررسی گزینه‌های مختلف از جمله احتمال بستن سفارت خود در کابل است.

ساعاتی پیش نیز سخنگوی گروه طالبان با توئیتی مدعی شد که فرماندهی پلیس و مقر استانداری هرات را به طور کامل تصرف کرده‌اند و تعداد از نیروهای دولتی هم به آنها تسلیم شده‌اند.

شهر هرات بعد از ظهر پنجشنبه هدف حملات طالبان قرار گرفته است و بسیاری از افراد از یک معامله سخن می‌گویند که هرات نیز طی یک معامله سقوط کرده است اما کسی در باره این وضعیت اعلام موضع نکرده است.

پیش از ظهر دیروز همچنین شهر غزنی افغانستان در ۱۴۵ کیلومتری کابل پایتخت افغانستان نیز سقوط کرد و محمد داود لغمانی استاندار غزنی با همراهی افراد طالبان تا مرکز میدان شهر در ۲۵ کیلومتری کابل رسانده شد اما منابع خبری افغانستان نوشتند که استاندار غزنی توسط نیروهای امنیتی دولت بازداشت شده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم بامداد امروز گفته ۳۰۰۰ نظامی ارتش آمریکا طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده در کابل مستقر خواهند شد.

انگلیس هم هم زمان با پیشروی گسترده نیروهای طالبان در سراسر افغانستان، اعلام کرد که برای تضمین خروج امن دیپلمات‌ها، نظامیان، شهروندان و تا چهار هزار تن از کارکنان افغان انگلیس از افغانستان، فوری ۶۰۰ نظامی دیگر به این کشور اعزام خواهد کرد.

بامداد امروز نیز رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه در توئیتی نوشت: ‏اداره ‎هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی در آمده است. سرکنسول، دیپلماتها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند. مرتب با آنها در تماس هستم. نیروهای اداره کننده شهر متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده‌اند.

وی در توئیت دیگری نوشت: خبرنگاران زیادی با من تماس می‌گیرند و درباره سلامتی دیپلمات‌هایمان در هرات سوال می‌کنند. با پوزش از اینکه نمی‌توانم به سوالات یکایک آنها پاسخ دهم، دیپلمات‌های ما مانند دیپلمات‌های سه کشور دیگر که در هرات حضور دارند، در کمال سلامتی و امنیت بوده و نگرانی ندارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار