کابینه پیشنهادی سیزدهم؛ بدون زن، با حضور ۲ نماینده و ۲ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری

۴ وزیر سیاسی فهرست پیشنهادی را بیشتر بشناسید/ وزیر جوان دولت رئیسی کیست؟/ مسن‌ترین وزرا چندسال سن دارند؟/ آیا سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌شود؟

تهران (پانا) - سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ظهر امروز لیست کابینه پیشنهادی خود را به بهارستان فرستاد تا پس از بررسی نمایندگان و گرفتن رای اعتماد از مجلس رسما دولت سیزدهم آغاز به کار کند.

کد مطلب: ۱۲۰۶۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد
کابینه پیشنهادی سیزدهم؛ بدون زن، با حضور ۲ نماینده و ۲ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری

پیش از این در بازار داغ گمانه‌زنی‌ها پیش بینی شده بود که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به وزارت بهداشت می‌رود و احتمالا علیرضا زاکانی نیز رئیس سازمان انرژی اتمی یا وزیر کار می‌شود. با این حال در چند روز گذشته زاکانی به عنوان شهردار تهران از سوی اعضای شورای شهر انتخاب شد و حال منتظر تایید استعفانامه‌اش از مجلس است.

همچنین با وجود پیش‌بینی‌ها درباره حضور سعید جلیلی در دولت ابراهیم رئیسی برای پست معاونت اول یا دبیری شورای عالی امنیت ملی، رئیس جمهور محمد مخبر را برای این سمت منصوب کرد. حال باید منتظر ماند و دید آیا سعید جلیلی به جایگاه سابق خود یعنی دبیری شورای عالی امنیت ملی بر می‌گردد.

در لیست پیشنهادی برای اخذ رای اعتماد، حجت الله عبدالملکی گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون، کار جوانترین عضو کابینه است. او متولد فروردین ماه سال ۱۳۶۰ و ۴۰ ساله است.

سید احسان خاندوزی و سید جواد ساداتی نژاد ۲ نماینده مجلسی هستند که از سوی ابراهیم رئیسی برای حضور در کابینه سیزدهم پیشنهاد شده‌اند.

خاندوزی، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم است که دارای مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد بوده و همچنین نائب رئیس کمیسیون اقتصادی است. خاندوزی گزینه ابراهیم رئیسی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

ساداتی‌نژاد هم که برای وزارت خانه جهاد کشاورزی معرفی شده است، رئیس فعلی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است. او دارای مدرک تحصیلی دکتری هیدرولیک و مهندسی هیدرولوژی بوده و نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل است.

هرچند که برخی گمانه زنی‌ها از سکانداری سردار سعید محمد در وزارت راه و شهرسازی خبر می‌داد اما ورق برگشت و بنا بر لیست اعلام شده، رستم قاسمی برای این وزارت خانه به مجلس پیشنهاد شد.

همچنین ضرغامی نیز به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شده است.

رستم قاسمی و ضرغامی هر دو از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بودند که رئیس اسبق صدا و سیما توسط شورای نگهبان عدم احراز صلاحیت شد و وزیر نفت احمدی نژاد هم به نفع جریان انقلاب کناره گیری کرد.

همچنین میانگین سنی کابینه معرفی شده ۵۲ سال، جوانترین وزیر معرفی شده ۴۰ سال و مسن‌ترین وزرا احمد وحیدی برای وزارت کشور و بهرام عین‌اللهی برای وزارت بهداشت، ۶۳ سال سن دارند.

۱۴ وزیر معرفی شده دارای مدرک تحصیلی دکتری، ۴ تن مدرک تحصیلی مهندسی دارند و ۱ وزیر معرفی شده دارای مدرک علمی اجتماد است.

علی‌رغم گمانه‌زنی‌ها اما کابینه معرفی شده فراجناحی نبوده و از میان بانوان هم هیچکس به عنوان وزیر به مجلس معرفی نشده است.

اما رئیسی، سید اسماعیل خطیب را به عنوان وزیر اطلاعات، حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه، سردار احمد وحیدی را به عنوان وزیر کشور و امیر قرایی آشتیانی به عنوان وزیر دفاع معرفی کرده که در ادامه با سوابق این ۴ وزیر پیشنهادی و سیاسی دولت سیزدهم آشنا می‌شوید.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه

وی متولد سال ۱۳۴۳ شهرستان دامغان و دانش آموخته کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکتری تخصصی روابط بین الملل از دانشگاه تهران است که از سوابق متعدد اجرایی و میدانی در حوزه دیپلماسی برخوردار است.

دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه، معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، عضو کمیته سیاسی - امنیتی مذاکرات هسته‌ای ایران با تروئیکای اروپایی، عضو کمیته مذاکرات ایران و عراق و آمریکا در موضوع عراق از جمله مسئولیت‌های مهم اجرایی وی در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی است.

امیرعبداللهیان همچنین علاوه بر تدریس اصول دیپلماسی و سیاست خارجی در دانشگاه، تألیفات و مقالات متعدد علمی و پژوهشی در این حوزه دارد.

خطیب وزیر اطلاعات می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب متولد سال ۱۳۴۰ است و حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رییس حراست آستان قدس رضوی از جمله سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیت‌های وی می‌باشد.

معرفی یک ارتشی برای وزارت دفاع

وی متولد سال ۱۳۳۹ تهران و دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی علوم دفاعی راهبردی و عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با مرتبه دانشیاری است.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس بازرسی و ایمنی ستاد کل نیروهای مسلح، جانشین فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، عضو هیأت رئیسه فرماندهی نیروی زمینی ارتش، فرماندهی یگان‌های رزمی در دوران دفاع مقدس و خدمت در مشاغل راهبردی، فرماندهی، ستادی و اطلاعاتی کشور از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی در حوزه دفاعی و نظامی است.

سکان وزارت کشور به سردار وحیدی سپرده می‌شود

وی متولد سال ۱۳۳۷ شیراز و دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت راهبردی و رئیس و عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است.

عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو و رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام، از مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت دهم، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو هیأت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، عضو شورای راهبردی روابط خارجی و ریاست مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی می‌باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار