برپایی نمایشگاه «غنچه های خونین» در روستای باقرآباد قم

قم(پانا)- نمایشگاه فرهنگی «غنچه های خونین» ویژه ماه محرم در روستای باقرآباد شهرستان جعفرآباد واقع در 35 کیلومتری قم و 2 کیلومتری شهر جعفریه برپا شد.

کد مطلب: ۱۲۰۶۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
برپایی نمایشگاه «غنچه های خونین» در روستای باقرآباد قم

روستای باقرآباد با 2 هزار نفر جمعیت و 600 خانوار ساکن دائمی پرجمعیت‌ترین و بزرگترین روستای شهرستان جعفرآباد محسوب می شود.


بیش از 20 سال است که اهالی روستا با همکاری حوزه مقاومت بسیج شهید محلاتی و مدیریت پایگاه مقاومت بسیج شهید عسگری وهمکاری پایگاه‌های تابعه سپاه جعفریه، و هیئات مذهبی روستای باقرآباد، جوانان و نوجوانان مشتاق از روستاهای بخش، شورای اسلامی و دهیاری باقرآباد همزمان با فرا رسیدن ماه محرم نسبت به برپایی نمایشگاه غنچه های خونین اقدام می کنند و جلوه های عاشورایی را به تصویر می کشند.

عملیات اجرایی نمایشگاه فوق تقریبا 40 روز قبل از شروع ماه محرم در قطعه زمینی به مساحت تقریبی 3000 متر مربع برپا می شود و همه ساله بازدیدکنندگانی بالغ بر 20 هزار نفر از سراسر استان و کشور از این نمایشگاه بازدید می کنند.

برنامه‌های نمایشگاه شامل بازسازی واقعه غدیر خم، بازسازی نمادین مکه و مدینه و شرح وقایع کوچه بنی هاشم(ع) و مظلومیت ائمه بقیع(ع)، بازسازی کامل جزییات مربوط به کربلا و عاشورا و کاروان اسرا، جبهه های ایران و شهدا، مدافعان حرم می باشد، ضمن آنکه مراسم سخنرانی و عزاداری هم در محل خیمه گاه برپا می شود.


به گفته «محمد فارسی» مسئول خیمه گاه غنچه های خونین، نمایشگاه مزبور با هدف معرفی تاریخ اسلام و اهداف سیدالشهدا(ع) از قیام، تشویق جوانان به حفظ آیین سنتی عاشورایی، معرفی سبک صحیح عزاداری و جلوگیری از خرافات و ترویج روحیه ایثار و شهادت در جامعه برگزار می شود و همچون یک دانشگاه، به معرفی بخشی از تاریخ اسلام می پردازد.

وی افزود: در کنار برنامه های اصلی، برنامه های دیگری از قبیل ارسال محتواهای مذهبی مفید از طریق فضای مجازی، مسابقات نقاشی کودکان، مسابقه ساخت بهترین فیلم و کلیپ و عکس و عرضه محصولات فرهنگی همراه با رعایت الزامات بهداشتی اجرا می شود.


مسئول خیمه گاه «غنچه های خونین» با اشاره به زمان برپایی نمایشگاه عنوان کرد: بازه زمانی نمایشگاه هر سال از ماه اول ذی الحجه شروع و یکماه بحث بازسازی واجرای کار ساختمانی واز اول ماه محرم مجموعه افتتاح و تا بیست محرم برای بازدید علاقمندان با ساعات مشخص که اطلاع رسانی می‌گردد، می باشد و نهایتا خیمه گاه با برگزاری مراسماتی که هیئت های مذهبی برنامه ریزی می کنند، تا آخر ماه صفر برپا است.

وی یادآور شد: در سال های گذشته گروه های مختلف مردم از جمله دانش آموزان، بسیجیان، فرماندهان و پرسنل سپاه منطقه، مسئولان ادارات و اعضای هیئات مذهبی شهرهای مجاور قم از این نمایشگاه بازدید کردند.

گزارش: نرگس فارسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار