«جلوه سوگ» با ۲۳ عنوان برنامه برگزار می‌شود

تهران (پانا) - در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های این سازمان با عنوان «جلوه سوگ» را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۶۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
«جلوه سوگ» با ۲۳ عنوان برنامه برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های این سازمان به مناسبت ماه‌های محرم و صفر را تشریح کرد و گفت: این برنامه‌ها در ۲۳ عنوان با شعار «پیچید عطر سیب و نفس تازه کرد شهر» پیش‌بینی شده است.

وی سوگواره «جلوه سوگ» را اصلی‌ترین برنامه سازمان فرهنگی هنری به مناسبت ماه محرم دانست و گفت: این برنامه در ماه محرم در ۲۲ نقطه از بوستان‌ها و فرهنگ‌سراهای مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با ۲۴۶ اجرا برگزار می‌شود. اجرای تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی با عنوان «تعزیت خورشید»، اجرای آواها و آیین‌های عزاداری اقوام ایرانی در قالب برنامه «نی ناله»، تجلیل از خانواده معظم شهدا در برنامه «مهرآیین»، توزیع مجموعه پنج جلدی کتاب داستان کودک همراه با مسابقه قصه‌گویی با عنوان «کودکان عاشورایی» و شعارنویسی بر روی شیشه خودروها در برنامه «نشان حسینی» از بخش‌های این سوگواره است.

فاطمیان‌پور اضافه کرد: ویژه‌برنامه «تکیه» برای تأمین فضای مناسب برگزاری هیئت‌های مذهبی بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود و از این طریق فضاهای روباز مانند محوطه فرهنگ‌سراها، بوستان‌ها، مدارس و امامزاده‌های تهران در اختیار هیئت‌های متقاضی قرار می‌گیرد. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت جلوه سوگ به نشانی jelveyesoog.farhangsara.ir و یا تماس با شماره تلفن ۱۸۳۷ برای اعلام درخواست خود اقدام کنند. برنامه‌های آیینی و مردمی میدان امام حسین(ع) نیز طبق روال هر سال برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به تجمع شیرخوارگان حسینی، مراسم سفره حضرت رقیه(س)، تجمع عزاداران در روزهای تاسوعا و عاشورا و تجمع افغانستانی‌های مقیم تهران اشاره کرد. همچنین نوزدهمین رویداد فرهنگی «عطر سیب» با هدف تأمین محصولات و خدمات محافل حسینی شهر تهران از ۱۱ تا ۱۷ مرداد ماه در میدان امام حسین(ع) برگزار شد.

وی از برگزاری پانزدهمین دوره مسابقه «نوگلان حسینی» خبر داد و گفت: در این مسابقه دانش‌آموزان سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به رقابت در زمینه مدیحه‌سرایی می‌پردازند. پویش «علمدار» نیز با تولید و توزیع پرچم و کتیبه برای نصب بر سردر خانه‌ها و خودروهای شهروندان داوطلب اجرا می‌شود. همچنین پویش «بلندا» به برپایی هیئت‌های نوجوانان در سطح شهر تهران و اجرای مراسم در کوچه به سبک چهارپایه خوانی و همراه با منبر یک دقیقه‌ای اختصاص دارد. در پویش «روضه‌خوان» نیز خدمات روضه خانگی به صورت حضوری یا مجازی به متقاضیان ارائه می‌شود و همچنین آیین تجلیل از ۱۰ نفر از مفاخر حسینی شهر تهران با عنوان «پرده عشاق» برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری به تولید آثار هنری متنوع برای انتشار در فضای مجازی به مناسبت ماه‌های محرم و صفر اشاره کرد و گفت: قطعه «نماهنگ عاشورایی» با صدای سید محسن حسینی، آهنگسازی علی قادری و با شعری از سعید بیابانکی تولید و منتشر می‌شود. «آلبوم آوازی محرم» نیز با خوانندگی سید محسن حسینی، مهدی محمدی، متین رضوانی پور و صادق شیخ‌زاده، دکلمه سید محمدحسین موسوی تبار و با اشعاری از غزاله شریفیان، سید وحید سمنانی، امین اکبری، رضا نوری، سعید تاج محمدی و رضا یزدانی از دیگر محصولات مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری خواهد بود.

وی ادامه داد: قسمت تازه کمیک‌موشن «چهل سردار» با موضوع عزاداری سید آزادگان مرحوم ابوترابی‌فرد در ایام اسارت تولید و منتشر می‌شود. همچنین بسته گرافیک محیطی «حسینیه‌ای به وسعت یک شهر» به منظور فضاسازی شهری تولید می‌شود و در پرتابل‌ها و بیلبوردهای شهری اکران خواهد شد. بسته محصولات مجازی «سلسله موی دوست» نیز به تولید و انتشار محصولات و محتوای فضای مجازی در قالب‌های متنوع اختصاص دارد.

فاطمیان‌پور افزود: پویش «سلام بر حسین(ع)» به منظور ترویج فرهنگ سلام دادن به امام حسین(ع) پس از نوشیدن آب برای مخاطبان کودک اجرا می‌شود و در پایان، نشان «سلام بر حسین» به کودکان مشارکت‌کننده در پویش اهدا خواهد شد. سوگواره «بر مدار حسین(ع)» هم برای نوجوانان برگزار می‌شود و نوجوانان علاقه‌مند می‌توانند در بخش‌های داستان‌نویسی، تعزیه و نقالی به رقابت با یکدیگر بپردازند.

وی در پایان گفت: کانون‌های برگزیده سازمان فرهنگی هنری در قالب برنامه «شهر حسینی» به اجرای فعالیت‌های فرهنگی مذهبی و تولید محتوا برای انتشار در فضای مجازی می‌پردازند. همچنین برنامه «عشاق‌الحسین(ع)» با هدف انجام فعالیت‌های جهادی در مناطق محروم پیش‌بینی شده و توزیع ارزاق بین محرومان، جمع‌آوری کمک برای تأمین هزینه درمان بیماران نیازمند، طبخ غذا و اطعام کریمانه، تولید و توزیع رایگان ماسک و پرداخت حساب دفتری نیازمندان از بخش‌های آن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار