پانا بررسی می‌کند‌؛ چرا دیدگاه برخی مردم نسبت به واکسن‌های کرونا منفی است؟

انواع بهانه تراشی برای فرار از واکسیناسیون در نیشابور

یک جامعه‌شناس: برای جلب اعتماد مردم به واکسیناسیون، یک خط زمانی پایانی برای واکسیناسیون اعلام شود

نیشابور (پانا) - این روز ها که بازار حواشی عوارض ناشی از واکسیناسیون کرونا در کشور داغ است، بعضی از کاربران فضای مجازی که خود را در همه زمینه‌ها صاحب نظر می‌دانند، با انتشار مطالب دروغین سعی در منصرف کردن مردم نسبت به واکسناسیون دارند.

کد مطلب: ۱۲۰۵۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد
انواع بهانه تراشی برای فرار از واکسیناسیون در نیشابور

در این میانه تصور بسیاری از افراد به هم ریخته و در خصوص واکسیناسیون دیدگاه منفی دارند. تعدادی از نیشابوری‌ها معتقدند که اصلا کرونایی وجود ندارد و همه اتفاقات سیاه بازی است.

انیس، یکی از شهروندان نیشابور است. او در مورد اینکه چرا حاضر به زدن واکسن نشده است به پانا گفت: «عوارض جانبی ویروس کرونا کمتر از واکسنش است و با توجه به صحبت های اخیر متخصصان عفونی و کادر درمان در فضای مجازی در مورد عوارض واکسن، حاضر به تزریق واکسن نمی‌شوم و به اطرافیان خود نیز توصیه می کنم که برای مبتلا نشدن به کرونا از داروهای گیاهی استفاده کنند.»

واکسن توطئه دشمن است!

یکی دیگر از شهروندان نیشابور اظهار کرد: «دشمن برای نابودی ما هرکاری را انجام می دهد و من نمی توانم به واکسن هایی که معلوم نیست از چه ماده ای استفاده می کنند اعتماد کنم، بنابراین با رعایت پروتکل های بهداشتی از خود و خانواده ام در برابر کرونا مراقبت می کنم.»

حیدریان معتقد است که «واکسن ها اثربخشی زیادی ندارند، زیرا اگر داشت بعضی از افراد بعد از تزریق دوباره مبتلا به کرونا نمی‌شدند. حتی دیده شده واکسن فایده ای که ندارد هیچ، گاهی منجر به فوت یک بی گناه نیز می‌شود.»

اعتماد به واکسن برکت در چرخه واکسن های خارجی

معاون دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه نگرانی اصلی افراد گریزان از واکسن، بی اعتمادی و ترس از عوارض واکسن های کرونا، تأثیر گذاری کم واکسن ها در برابر ویروس کرونا و تبلیغات اشتباه مبنی بر ابتلا و فوت پس از تزریق واکسن کرونا در فضای مجازی است، به پانا عنوان کرد: «تعداد زیادی از مردم بی اعتماد به واکسن در نیشابور، بعد از اینکه واکسن ایرانی برکت وارد چرخه واکسن ها شد، به نسبت تمایل بیشتری به تزریق واکسن ساخت ایران نسبت به کشورهای دیگر نشان دادند.»

وی بیان کرد: «درد و احساس سوزش و خارش در محل تزریق واکسن، تب خفیف، احساس ضعف، سردرد خفیف، برخی از مشکلات گوارشی نظیر اسهال و درد مفاصل از جمله عوارض شایع واکسن کرونا است.»

رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور نیز روز گذشته، با بحرانی توصیف کردن وضع کرونا در این شهرستان و تکمیل ظرفیت درمانی، عنوان کرد: «تاکنون نزدیک 100 هزار نفر در نیشابور واکسینه شده‌اند که این رقم فقط شامل 25 درصد از جمعیت بالای 18 سال این شهرستان است.»

رقمی که در مقایسه با جمعیت حائز واکسیناسیون بسیار کم است و برای متوقف کردن این چرخه سریع بیماری، باید اعتماد مردم به واکسیناسیون بیش از قبل جلب شود و سرعت واکسیناسیون بالا رود.

اما سید جواد قوامی نژاد، جامعه شناس و پژوهشگر نیشابوری نیز در پاسخ به پانا، استقبال عموم مردم از واکسیناسیون کرونا را امری بدیهی دانست و گفت: «با وجود اینکه کشور ایران واکسناسیون را دیرتر از کشورهای همسایه آغاز کرده است، اما عموم مردم استقبال خوبی از واکسن های موجود داشته اند ولی نگرانی های بعضی افراد جامعه در زمینه های مختلف مانع از انجام مطلوب این امر مهم شده شده است.»

وی با تاکید بر اینکه موج جدید کرونا، در استان خراسان رضوی خطرناک‌تر از پیک‌های قبلی است، تصریح کرد: «مبتلا بودن به کرونا در زمان واکسیناسیون عمومی، حواشی ضد و نقیض فضای مجازی بر علیه واکسیناسیون، اعتقاد منفی مردم مبنی بر بی فایده بودن واکسن برای کسانی که قبلا مبتلا شده اند، معتبر بودن واکسن فقط برای گونه های خاص بیماری و عدم اطلاع رسانی دقیق و شفاف سازی زمان واکسیناسیون از جمله موانعی است که باعث شده برخی از افراد جامعه از تزریق واکسن کرونا خودداری کنند.»

قوامی نژاد به ارائه چند راه حل پیشنهادی برای بازگرداندن اعتماد مردم به واکسیناسیون پرداخت و گفت: «به نظر من ا بتدا مسئولان ذیربط، استان ها و پس از آن شهرستان ها را وارد فضای رقابت اجتماعی واکسیناسیون کنند تا فعالیت اجتماعی و اقتصادی آن محیط حالت عادی به خود بگیرد و فقط افراد واکسینه شده اجازه فعالیت اجتماعی یا رفت و آمد را داشته باشند. دوم اینکه از فرایند واکسیناسیون مسئولان اجتماعی محلی مانند نمایندگان، گروه‌های مرجع، فرماندار، مدیران، خبرنگاران و افراد ذی نفوذ گزارشات مختلف تهیه و به آحاد مردم ارائه شود. سوم برای افرادی که واکسن دریافت نکرده اند، بلیط هواپیما و قطار و انواع وسائط نقلیه صادر نشود. چهارم در رسانه های اجتماعی بیشتر بر اشتراکات و شباهت های انواع واکسن ها به جای تفاوت های آن تاکید شود. پنجم همه روزه آمار واکسیناسیون هر شهرستان به فرمانداری ها و به تبع آن به استان ها و کشور ارائه شود و ضمن ارائه آمار دقیق توسط سخنگوی وزارت بهداشت که باعث ایجاد اعتماد اجتماعی می شود، نسبت به پیگیری استان ها و شهرستان های ضعیف به صورت روزانه اقدام و از تجربه شهرستان های موفق نیز برای سایر نقاط کشور استفاده شود. در آخر اینکه به صورت کلی یک خط زمانی پایانی برای واکسیناسیون همه افراد جامعه اعلام شود. به عنوان مثال؛ در ابتدای مهر ماه هیچ فرد ۳۵ سال به بالایی وجود نداشته باشد که از واکسن استفاده نکرده باشد. اینها راهکارهایی است که می‌توان تا حدود زیادی واکسیناسیون کامل را برای مردم انجام داد و اعتماد آنها را جلب کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار