صادق چراغی در گفت‌وگو با پانا

موسیقی اقوام، موسیقی دست چندم نیست

معرفی موسیقی شرقی درگرو حفظ شرکای فرهنگی متعدد است

تهران (پانا) - «صادق چراغی» نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر، به‌تازگی آلبوم «بخارا» را روانه بازار موسیقی کرده است. ویژگی خاص این آلبوم توجه به موسیقی فراموش شده موسیقی اقوام است و چراغی عنوان می‌کند که در این آلبوم سازهای موسیقی اقوام را موسیقی دست اول گرفته است زیرا اشعار کهن و سازهای موسیقی اقوام، دست چندم نیستند و باید به آن‌ها بها داده شود.

کد مطلب: ۱۲۰۵۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
موسیقی اقوام،  موسیقی دست چندم نیست

صادق چراغی در گفت‌وگو با پانا درباره چرایی به حاشیه رفتن موسیقی اقوام گفت: «ما موجب فراموشی این موسیقی می‌شویم. وقتی ساز های موسیقی اقوام را فراموش می‌کنیم و موسیقی اقوام را هنر دست چندم می‌بینیم خودبه‌خود این فرهنگ فراموش‌شده دست‌به‌دست می‌شود.»
معرفی موسیقی شرقی در گرو حفظ شرکای فرهنگی متعدد است
سازنده موسیقی تیتراژ سریال «تفنگ سرپر» و نمایش‌های «شیخ صنعان» و «بانوی خیال» ادامه داد: «کاخ رفیع موسیقی کلاسیک زمانی شکل گرفت که شرکای فرهنگی زیادی پیدا کرد. کشورهای زیادی دست به دست هم دادند تا این مهم شکل بگیرد یعنی اگر اتفاقی برای ویولن در رومانی بیافتد برای فردی که در فرانسه ساکن است هم جالب است. در مورد موسیقی شرقی که تفاوت ماهیتی ندارد و جان کلامش یکی است هم باید خودمان دست‌به‌دست هم دهیم زیرا موسیقی محلی و اقوام مرز ندارد. من با زنده‌یاد بدیعی مصاحبه‌ای داشتم که می‌گفت بخشی از حلقه‌های گمشده موسیقی ایرانی در مرز تاجیک‌هاست. کلیتی وجود دارد که فرهنگ بزرگی شرقی است و همه به آن تعلق داریم.»
موسیقی اقوام را مراقبت نکردیم و به بیراهه رفت
چراغی درباره به بیراهه رفتن موسیقی اقوام گفت: «ما از هرچه مراقبت نداشته باشیم ممکن است به بیراهه کشیده شود. جذابیت دنیای رسانه باعث شده است که هرکسی از راه می‌رسد کاری انجام می‌دهد اما این نباید باعث شود که جوانان را از این قضایا بر حذر کنیم بلکه بهترین کار این است در جایگاه رسانه و موسیقی افراد درست را درست معرفی کنیم و اجازه ندهیم افراد نادرست جای افراد درست بیایند. باید به‌درستی بیشتر میدان بدهیم و برداشت جعلی در این حوزه را هم معرفی کنیم.»
جای خالی برنامه ریزی بلند مدت فرهنگی برای موسیقی اقوام
این پژوهشگر حوزه موسیقی با اشاره به اینکه بزرگان موسیقی اقوام برای حفظ آن کم نگذاشتند، عنوان کرد: «علی‌رغم اینکه افراد هنری و فرهنگی عموماً بنیه اقتصادی ضعیف‌تری نسبت به سایر افراد جامعه دارند اما همه تلاششان را کرده‌اند و البته جاذبه دنیای تصویر باعث شده که نادرست‌ها هم شنیده شوند.»
وی افزود: «تئودور آدرنو سال‌ها قبل گفته است که «هنر صنعت» می‌آید و همه‌چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ یعنی بخشی از هنر که می‌تواند به‌واسطه اقتصاد صنعت را هم پشت خودش بیاورد و جاذبه هنر و تصویر را به‌جای دیگری بکشد و اینجاست که برنامه‌ریزی‌های بلندمدت فرهنگی و هنری بسیار کارساز است.»
چراغی تصریح کرد: «ما باید بدانیم این آسیب وجود دارد و کارگزاران فرهنگی هستند که باید پا به میدان عمل بگذارند وگرنه فرهنگی‌ها هرکجا توانسته‌اند آمده‌اند و اقدامی کرده‌اند اما اینکه رسانه و کارگزاران که کار دستشان است بیایند و پشتیبانی کنند و این همدلی‌ها را افزایش دهند مهم است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار