در گفت‌وگو با پانا:

انبارلویی: بیش از 100 حزب در ایران فاقد شورای مرکزی هستند

ضرورت یا اراده‌ای برای ادغام احزاب وجود ندارد/ تشکیل شوراهای ائتلاف در میان جریان‌های مختلف سیاسی تبدیل به سنت شده است

تهران (پانا) - معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد بیش از 100 حزب در ایران نه دارای شورای مرکزی هستند و نه جلسه یا کنگره‌ای را برگزار می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۰۴۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد
انبارلویی: بیش از 100 حزب در ایران فاقد شورای مرکزی هستند

محمدکاظم انبارلویی در گفت‌وگو با پانا حزب را از ستون‌های اصلی و مهم دموکراسی دانست و با تأکید بر اینکه تربیت کادر مدیریتی برای اداره کشور جزو وظایف احزاب به شمار می‌آید درباره دلایل تعدد احزاب در ایران اظهار کرد: «براساس آمارهای منتشر شده بیش از 200 حزب در کشورمان وجود دارد ولی تعداد کمی از آن‌ها به طور رسمی فعالیت دارند.»

وی مدعی شد: «از این تعداد بیش از 100 حزب نه دارای شورای مرکزی هستند و نه جلسه یا کنگره‌ای را برگزار می‌کنند. اگر این احزاب کادر و حوزه حزبی داشتند حداقل خودشان را در فضای رسانه و مجازی معرفی می‌کردند و اطلاعات یا اخباری از آن‌ها منتشر می‌شد.»

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: «حدود 10 تا 20 حزب دیگر نیز به اندازه انجمن اسلامی هستند و نمی‌توان به معنای واقعی کلمه فعالیت آن‌ها را حزبی توصیف کرد چراکه سابقه و نیروی مجرب چندانی ندارند.»

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با ابراز تأسف یادآور شد: «تاکنون اراده‌ای برای تجمیع یا ادغام احزاب از سوی گروه‌ها و فعالان سیاسی صورت نگرفته است؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از چهره‌‎ها و فعالان به عضویت حزب جمهوری اسلامی درآمدند چون در آن زمان چنین اراده‌ای وجود داشت.»

انبارلویی تصریح کرد: «فعلاً اراده‌ای از سوی رهبران احزاب سابقه‌دار در کشورمان وجود ندارد تا برای حضور در حزبی بزرگتر اقداماتی انجام دهند یا اصلا بحث ادغام را مطرح کنند. شاید اگر ضرورت می‌دیدند این کار صورت می‌گرفت.»

وی گفت: «تشکیل شوراهای وحدت، ائتلاف اصولگرایان یا جبهه اصلاحات ایران و... در آستانه انتخابات طبیعی است. زیرا تعدادی حزب و فعال سیاسی برای حمایت یا ائتلاف با یکدیگر توافق می‌کنند و جبهه‌ای را تشکیل می‌دهند؛ البته به نظر می‌رسد در جریان‌های مختلف سیاسی این روند به سنت تبدیل شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار