سرانه اهدای خون در اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

اردبیل (پانا) – معاون فنی سازمان انتقال خون اردبیل خبر داد میانگین اهدای خون در استان اردبیل به ازای هر یک‌هزار نفر بالاتر از میانگین کشوری است.

کد مطلب: ۱۲۰۴۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
سرانه اهدای خون در اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش اداره کل انتقال خون اردبیل، شاهین صمدی، معاون فنی انتقال خون استان گفت: در سطح دنیا استاندارد اهدای خون به ازای هر یک‌هزار نفر ۳۵ نفر است که این رقم در استان اردبیل ۳۲ در یک‌هزار نفر و در کشورمان ۲۷ در یک‌هزار نفر است.

او با بیان اینکه در دو گروه خونی A و B شرایط اهدای خون در استان اردبیل به مراتب از سطح کشور بالاتر است، تصریح کرد: هر چند گروه خونی منفی و اهداکنندگان آن کمتر از گروه خونی مثبت است، اما در شرایط کنونی با توجه به اهدای مستمر خون از طرف اهالی ایثارگر استان، ما کمبودی را در تأمین خون و فرآورده‌های آن نداریم.

معاون فنی انتقال خون استان بیشترین نیاز گروه خونی استان را -B و -AB منفی اعلام کرد و گفت: شرایط اهدای خون آن هم به شکل مستمر در استان اردبیل به مراتب بهتر از میانگین کشوری است و هر اهداکننده خون که یک کیسه خون اهدا می‌کند در حقیقت به نجات چندین نفر و بیمار کمک می‌کند.

صمدی فرآورده‌های خونی را شامل پلاکت، گلبول‌های قرمز و مایه خون اعلام کرد و افزود: فرآورده پلاکت در مدت سه تا پنج روز باید مورد استفاده قرار گرفته و بعد از انقضای این تاریخ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

او نیاز به اهدای خون را یک نیاز مستمر و دائمی در طول سال اعلام کرد و ادامه داد: از هر سه نفر ایرانی یک نفر در طول عمر به خون و فرآورده‌های آن نیاز پیدا می‌کند و از همین رو ضرورت دارد همه با احساس مسئولیت در اهدای خون ورود پیدا کنند.

صمدی با گرامیداشت روز اهدای خون اظهار کرد: ۴۷ سال پیش سازمان انتقال خون در ایران فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر علاوه بر پایگاه‌های ثابت، ما شاهد فعالیت‌های سیار و محلی در مناطق مختلف استان برای جمع‌آوری خون و فرآورده‌های آن هستیم.

او در ادامه اظهار کرد: هر فرد به محض مراجعه به پایگاه انتقال خون بعد از سوال و جواب و در صورت سالم بودن، می‌تواند اهدای خون را انجام دهد که در این زمینه هیچ محدودیتی هم در اهدای خون برای گروه‌های سنی مختلف اعم از بانوان و آقایان وجود ندارد.

معاون فنی انتقال خون استان افزود: هر فرد می‌تواند ۴۵۰ سی سی خون در هر مرحله اهدا کند که در کشورهای مختلف ۵۰ درصد اهداکنندگان خون آقایان و ۵۰ درصد نیز بانوان هستند که متأسفانه در استان اردبیل میانگین اهدای خون بانوان کمتر از پنج درصد است.

صمدی تصریح کرد: با نوبت‌دهی قبلی در ایام پیش روی ماه محرم و صفر طرح نذر خون اجرایی خواهد شد و امیدواریم با مراجعه به سایت اداره کل انتقال خون، افراد علاقمند نسبت به ثبت‌نام در اهدای خون در ایام ماه محرم و صفر اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار