کدام خوراکی‌ها حاوی قند پنهان هستند؟

تهران (پانا) - شکر اضافه شده به خوراکی‌های کم چرب برای جبران از بین رفتن طعم و قوام ناشی از چربی استفاده می‌شود و بسیاری از ماست‌های با طعم و کم چربی نیز حاوی انواع شیرین کننده‌های ناسالم مانند شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند.

کد مطلب: ۱۲۰۳۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد
کدام خوراکی‌ها حاوی قند پنهان هستند؟

متخصصان تغذیه می‌گویند بسیاری از خوراکی‌هایی که روزانه مصرف می‌کنیم، میزان قند بالایی را در خود پنهان کرده‌اند.

در حالی که متخصصان تغذیه اظهار می‌دارند که زنان فقط باید ۲۴ گرم قند در روز مصرف کنند و مردان تا ۳۶ گرم مجاز هستند، اما بسیاری از ما ممکن است تعجب کنیم که ما بسیار بیشتر از این مقدار در روز مصرف می‌کنیم.

اگرچه برخی از غذا‌ها یا نوشیدنی‌ها مانند نوشابه حاوی مقادیر زیادی قند هستند، اما بسیاری از ما نمی‌دانیم که برای مثال یک قوطی کنسرو گوجه فرنگی می‌تواند تا ۲۰ گرم قند داشته باشد و بسیاری از مواد غذایی دیگر ممکن است مقدار زیادی از این سم سفید را در داخل خود پنهان کنند.

در این گزارش با برخی خوراکی‌های حاوی قند پنهان آشنا می‌شویم.

۱- گوجه‌فرنگی کنسرو شده

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کنسرو گوجه فرنگی سالم است، اما این درست نیست. مقدار قند موجود در یک قوطی از آن می‌تواند مقدار مورد نیاز روزانه را پوشش دهد، خصوصاً در سس‌های گوجه فرنگی که از شکر برای تعادل اسیدیته آن‌ها استفاده می‌شود.

۲- شیر کم‌چرب

گرچه ممکن است غذا‌های کم چربی کسانی را که به دنبال یک سبک زندگی سالم هستند وسوسه کنند، همه آن‌ها اینگونه نیستند، به خصوص وقتی صحبت از ماست می‌شود.

یک بسته ماست پرچرب حاوی ۴.۷ گرم قند است، در حالی که یک بسته ماست یونانی کم چربی می‌تواند بین ۶ تا ۱۲ گرم قند داشته باشد.

شکر اضافه شده به خوراکی‌های کم چرب برای جبران از بین رفتن طعم و قوام ناشی از چربی استفاده می‌شود و بسیاری از ماست‌های با طعم و کم چربی نیز حاوی انواع شیرین کننده‌های ناسالم مانند شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند.

۳- سس سالاد بدون چربی

علاوه بر این، سس‌های سالاد رژیمی که دارای چربی و کالری کمتری هستند حاوی مقادیر بیشتری قند هستند و حتی دو قاشق غذاخوری از آن سس می‌تواند حدود ۷ تا ۱۰ گرم چربی اضافه شده را در خود ذخیره کند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند برای اطمینان از عدم افزودن قند یا مواد نگهدارنده، سس سالاد خود را در خانه تهیه کنید.

۴- سس گوجه‌فرنگی

در مورد سس گوجه فرنگی که حاوی مخلوطی از طعم‌های شیرین و ترش است، یک قاشق غذاخوری از آن برابر است با قرار دادن یک مکعب قند کامل در دهان، زیرا بیشتر بطری‌های سس گوجه فرنگی حاوی تقریبا ۴ گرم قند در هر قاشق غذاخوری، علاوه بر مقدار زیادی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند که اغلب با چاقی و بیماری‌های قلبی مرتبط است.

۵- کره بادام زمینی

کره بادام زمینی حاوی مقدار زیادی قند نیست، اما بسیاری دیگر از آن‌ها پر از روغن‌های ناسالم و قند‌های اضافه شده هستند؛ بنابراین متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برچسب مواد تشکیل دهنده کره بادام زمینی را بخوانید و ببینید که کدام یک طبیعی‌تر و سالم‌تر هستند.

۶- چیپس

چیپس‌ها همچنین حاوی ۳ تا ۵ درصد شکر هستند، به خصوص آن‌هایی که با کباب، چیلی، عسل یا دانه‌های ذرت شیرین طعم دار شده اند. آن‌ها همچنین دارای کربوهیدرات زیادی هستند، که بدن آن‌ها را به شکلی به نام قند تبدیل می‌کند.

۷- میوه خشک

برخی فکر می‌کنند میوه ممکن است یک میان وعده سالم را ایجاد کند. در صورت خشک شدن آب آن از دست می‌رود و تمام قند‌ها را در داخل فشرده می‌کند و باعث می‌شود که از نظر قند‌های طبیعی بسیار غنی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار