رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای:

کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای10 سال با وضعیت جهانی فاصله دارند

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌گوید کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای10 سال با وضعیت جهانی فاصله دارند و ایران از یکپارچگی در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای برخوردار نیست و غرابت بین آموزش رسمی و غیررسمی به خوبی برقرار نشده است.

کد مطلب: ۱۲۰۳۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای10 سال با وضعیت جهانی فاصله دارند

برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته 5 مردادماه و در هفته ملی کارآفرینی و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای با موضوع مهارت و آموزش‌های حرفه‌ای و فنی و با حضور محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، علی اوسط هاشمی معاون وزیر رفاه و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای روی آنتن شبکه آموزش رفت.

علی اوسط هاشمی، معاون وزیر رفاه و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در ابتدا بیان کرد: بهترین نگاه باید این باشد که به ظرفیت ملی رجوع کنیم و آنچه را که در توان داریم، بگذاریم.

وی ادامه داد: ما از یکپارچگی در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای برخوردار نیستیم و غرابت بین آموزش رسمی و غیررسمی به خوبی برقرار نشده است البته از سال 96، 8 صلاحیت حرفه‌ای در قانون آموزش فنی و حرفه‌ای و نظام مدیریت آن پیش‌بینی شده است که برای اولین‌بار چارچوب صلاحیت مشخص شده و در دولت مراحل قانونی خود را طی کرده است و احتمالا هفته آینده ابلاغ می‌شود.

معاون وزیر رفاه تاکید کرد: ما بیش از 5 هزار کارگاه آموزشی در سطح کشور داریم و باید این زمینه‌ها را با تاکید مقام معظم رهبری مورد تقویت و عنایت قرار بدهیم چراکه این کارگاه‌ها 10 سال با وضعیت جهانی فاصله دارند همچنین باید به سمت تربیت انسان بامهارت برویم.

اوسط هاشمی با اشاره به اینکه اثر انسان بامهارت در کنار تکنولوژی نوین دیده می‌شود، تصریح کرد: اگر ما به ارزش مهارت بیاندیشیم و نگذاریم شکاف بین انسان با مهارت و تکنولوژی بیشتر شود، سهم بیشتری در توسعه خواهیم داشت. وزن اجتماعی مهارت در جامعه بسیار ضعیف است و باید به این مساله توجه داشته باشیم که خلق مزیت و افزایش وزن اجتماعی یک کار حکومتی است که باید بسترهای آن به خوبی فراهم شود.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، گفتمان ملی مهارت در کشور وجود ندارد.

زاهدی: در بحث آموزش مهارتی در کشور جزیره‌ای عمل می‌شد

محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در سخنانی عنوان کرد: نباید خیلی به دنبال آمار باشیم چراکه اگر سیاست‌ها درست تبیین نشوند و سلیقه‌ای عمل شود، آمارها واقعیت را نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: من از دوره نهم مجلس به عنوان نماینده حضور دارم و با مطالعاتی انجام دادم، متوجه شدم که هرکس کار خودش را انجام می‌دهد و متاسفانه در بحث آموزش مهارتی در کشور جزیره‌ای عمل می‌شد و آمایش سرزمینی در این بخش وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: نظام استخدام و ارتقا مطلقا بر اساس مدرک نیست اما در اینجا مدیر ما با لیسانس به کار گرفته شده است و تلاش می‌کند با هزار روش مدرک دکتری بگیرد تا به جایی که در آن کار می‌کند، ارایه بدهد در صورتی که در هیچ کجای دنیا این چنین نیست. دولت سیزدهم باید شایسته‌سالاری را مدنظر قرار بدهد و به دنبال صلاحیت حرفه‌ای باشد نه مدرک افراد.

وی درباره اقدامات دولت سیزدهم در حوزه آموزش خاطرنشان کرد: آمایش سرزمین در حوزه مهارتی، تغییر نظام استخدام و توجه به رویکرد مهارتی در صلاحیت حرفه‌ای، تدوین سند ملی برای برنامه‌های درسی و... باید در دستور کار دولت آینده باشد.

سیاست‌گذاری‌های کلان بر پایه مهارت نیست

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این برنامه مطرح کرد: اگر به توسعه فکر می‌کنیم باید ببینیم توجه ما به سرمایه و منابع انسانی تا چه اندازه بوده است چراکه در دنیا یک شاخص مهم توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای و توسعه منابع انسانی است. سیاست‌گذاری‌های کلان در نظام آموزش عمومی و هم در نظام آموزشی که تربیت‌کننده سرمایه انسانی هستند، خیلی بر پایه مهارت نیست و باید تحولات اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

به گزارش روابط عمومی برنامه به وقت‌ایران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال آموزش‌های عالی نیستند و به دنبال مهارت می‌روند اما در کشور ما دانش‌آموزان را یا به سمت رشته‌های پزشکی سوق می‌دهند و یا به سمت مدارس تیزهوشان. ما گاهی مواقع در پذیرش دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشکل داریم و حتی در برخی از استان‌ها تعداد دانشجویان از حد استاندارد پایین‌تر است. باید یک بازنگری کیفی و کمی روی این مساله داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار