استاندار زنجان:

نیروی کار ماهر باید سند توسعه اشتغال بر پایه مهارت باشد

زنجان ( پانا)- استاندار زنجان با تاکید بر لزوم گسترش ارتباط دانشگاه با حوزه مهارت، گفت تشویق دانشجویان به مهارت آموزی از یک‌سو و ملزم کردن واحدهای تولیدی برای جذب نیروی کار ماهر از سوی دیگر، سند رسیدن به نقطه مطلوب در توسعه اشتغال بر پایه مهارت در استان را هموار می‌سازد.

کد مطلب: ۱۲۰۲۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
نیروی کار ماهر باید سند توسعه اشتغال بر پایه مهارت باشد

فتح‌الله حقیقی در اولین جلسه شورای مهارت سال ۱۴۰۰ افزود: خودداری واحدهای صنعتی و تولیدی از جذب افراد فاقد مهارت، پیامد مثبتی دارد و این روش تمایل افراد به مهارت آموزی و کسب فن در کنار علم آموزی را بیشتر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت و دانشگاه باید یکدیگر را تکمیل کنند، اظهار کرد: در دنیا هم این روش متداول است و علم و مهارت به کمک هم آمده و یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

استاندار زنجان، با اظهار تاسف از رویه ایجاد شده در جامعه و رغبت افراد به مشاغل کارمندی گفت: یکی از عمده مشکلات جامعه ما این است که همه می خواهند پشت میزنشین باشند و فقط کارمندی را به عنوان یک شغل، قبول دارند.

حقیقی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما از سمن ها آنگونه که باید استفاده نمی‌شود، افزود: در حالی که در همه جای دنیا با استفاده بهینه از سمن ها، حتی درآمدزایی هم می‌کنند.

وی با اظهار تاسف از اینکه هیج‌وقت نتوانستیم در بخش‌های مختلف، همدیگر را تکمیل و از وجود هم به نحو شایسته استفاده کنیم، تاکید کرد: این در حالی است که کمکهای بخش خصوصی در حوزه تولید خیلی بیشتر از کمک های بخش دولتی بوده است.

استاندار زنجان افزود: اگرچه انتقادهایی هم بوده است اما همین انتقادها، باعث شد حرکت های اثرگذار انجام شود و به همین دلیل باید فرهنگ "تکمیل یکدیگر" را ارتقا دهیم.

حقیقی نبود نقشه راه را از عمده ترین مشکلات پیش روی توسعه و رشد در برخی از بخش‌ها عنوان کرد و افزود: هنر مدیریت این است که بدانید چگونه از ظرفیت و وجود دیگران استفاده کنید.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ایده، ظرفیت و مهارت دیگران همیشه نتیجه مطلوب دارد، گفت: تجربه نشان داده است که در هر کاری که از وجود دیگران و تجربه آنها استفاده شده است، هم هزینه کمتری داشته و هم به شکل شایسته ای انجام گرفته است.

استاندار زنجان داشتن نقشه راه، بیگانه نبودن نسبت به هم و عمل نکردن به صورت جداگانه را سه عامل مهم در دست‌یابی به هدف مطلوب در توسعه مهارت و اشتغال، برشمرد و افزود: علاوه بر داشتن انسجام در انجام امور، باید افراد هر منطقه، با توجه به استعدادها و پتانسیل های آن منطقه، آموزش های مخصوص را ببینند و البته باید برای اجرا و عملی شدن این طرح هزینه و سرمایه گذاری شود.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین هیبت یک موضوع در دنیا، کاربردی شدن آن موضوع است گفت: ارتباط علم و دانشگاه و صنعت، با یکدیگر باید بیش از آنچه که در حال حاضر است، گسترش یابد.

حقیقی با اشاره به لزوم افزایش تعداد جلسات شورای مهارت، تصریح کرد: سند توسعه مهارت استان موضوع مهمی است که اگر به صورت کاربردی پیگیری شود، نتایج مطلوبی خواهد داشت.

استاندار زنجان با اظهار تاسف از اینکه متاسفانه برخی از مسائلی که باید سرمایه‌ گذاری شود مغفول مانده است، اظهار داشت: از جمله این موارد می توان به مسئله آموزش شاغلین اشاره کرد که به یک شکل انجام می شود و با این روند، عملا کاری از پیش نمی رود.

وی گفت: هرکس باید بر اساس تخصص و سطح آگاهی و مهارت خود، آموزش ببیند تا در حوزه متناسب با استعداد و مهارت خود ارتقا یابد.

حقیقی با تاکید بر اینکه باید در آموزش ها سطح سنجی کنیم، افزود: هیچ ایرادی ندارد که مدیران و مسوولان هم در آموزش‌های لازم، شرکت کنند و حتی من به عنوان استاندار، حاضرم در صورت نیاز، در این آموزش‌ها، حضور یابم و حتی آزمون هم بدهم.

استاندار زنجان ارتباط با دانشگاه را اقدام بسیار خوبی عنوان کرد و افزود: آمادگی دارم در این راستا، هزینه هم بکنم.

حقیقی اظهار کرد: برای افزایش ظرفیت خالی در حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و غیره باید تشویق و ترغیب در نیروی کار برای مهارت آموزی، ایجاد شود.

اولین جلسه شورای مهارت امسال، با دستور، ارائه گزارش نهایی در خصوص طرح پژوهشی "سامانه همراه کارجویان ماهر"، برنامه ریزی در خصوص شناسایی ظرفیت‌های اجرایی استان برای ارتقاء مهارت شاغلین و افراد جویای کار در بخش کشاورزی، آینده پژوهی مشاغل مورد نیاز استان و برنامه‌ریزی برای آموزش نیروی کاری این مشاغل، برگزار شد.

در پایان از طرح "سامانه همراه کارجویان ماهر" رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار