در مراسم رونمایی از کتاب‌های آموزشی «امید، هوش هیجانی و مهربانی»؛

حاجی میرزایی: کودکی و نوجوانی از مهم ترین دوره‌های زندگی برای کسب موفقیت‌ها است

برای نقش‌آفرینی، کارکردن و حل مسئله نیازمند کسب قابلیت‌ هستیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد کودکی و نوجوانی از مهم ترین دوره‌های زندگی برای کسب موفقیت‌های زندگی است؛ این دوره و این قابلیت‌ها هم آموختنی و هم اکتسابی است.

کد مطلب: ۱۲۰۲۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: کودکی و نوجوانی از مهم ترین دوره‌های زندگی برای کسب موفقیت‌ها است

محسن حاجی میرزایی در مراسم رونمایی از کتاب‌های آموزشی «امید، هوش هیجانی و مهربانی» ویژه اجرای طرح ارتقای مهارت‌های پرورشی مربیان مدارس دخترانه که با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار و به طور زنده از شبکه شاد پخش شد اظهار کرد: کودکی و نوجوانی از مهم ترین دوره‌های زندگی برای کسب موفقیت‌های زندگی است این دوره و این قابلیت‌ها هم آموختنی و هم اکتسابی است یعنی فردی نمی‌تواند توقع داشته باشد این قابلیت‌ها را به صورت ذاتی داشته باشد باید این قابلیت‌ها را یاد بگیرد.

وی افزود: هر فردی این قابلیت‌ها را بلد نباشد مانند کسی است که در یک امتحان شرکت کرده و خود را برای آن امتحان آماده نکرده است میزان کیفیت زندگی ما به میزان زیادی تحت تأثیر این قابلیت‌ها است از یک سو ما با تغییرات گسترده روبرو هستیم و این تغییرات و شتاب این تغییرات ما را در وضعیت‌های متعددی قرار می‌دهد و هر وضعیت می‌تواند آرامش ما را به هم بزند و یا می‌تواند در درون ما انفعال و استیصال ایجاد کند و موجب سرخوردگی شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که زندگی آمیخته با مسائل و مشکلات است که باید حل شوند افزود: حل مشکلات نیازمند یک قابلیت‌هایی است که اگر آن را کسب نکرده باشیم نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم ما دائماً در معرض انتخاب هستیم لحظه‌های زندگی ما لحظه‌های انتخاب است و هر انتخابی مهم است.

حاجی میرزایی گفت: هر چه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موفق بروز پیدا کند امکان‌ انتخاب‌های ما توسعه پیدا خواهد کرد بسیاری از افراد وقتی در برابر یک وضعیت قرار می‌گیرند گزینه‌های متعددی برای انتخاب کردن ندارند زیرا توانایی‌های متعددی را کسب نکردند و زندگی آنان محدود است.

وی معتقد است برای فرصت‌های اشتغال بیش از آن که نیازمند مهارت‌های حرفه‌ای هستیم نیازمند مهارت‌های زیستن هستیم.

یکی از مهمترین معیارها در بکارگیری انسان‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها، هوش هیجانی است

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مهمترین معیارها در بکارگیری انسان‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها، هوش هیجانی است اگر تمام انسان‌ها با خود خلوت کنند و به مهم ترین شکست‌های زندگی خود بیندیشد بدون شک بخش مهمی از این شکست‌ها محصول هیجانات است و ما توانایی مدیریت هیجان خود و دیگران را نداریم لذا روابط ما آسیب می‌بیند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه هیجانات عنصر تاثیر گذار در زندگی ما هستند گفت: ما برای نقش‌آفرینی، کارکردن و حل مسئله نیازمند قابلیت‌هایی هستیم، برای تاب‌آوری در برابر وضعیت‌های نو نیازمند توانایی هستیم که اگر این توانایی‌ها وجود نداشته باشد در برابر تغییرات منفعل خواهیم بود و در برابر آن مسائل مستاصل می‌شویم لذا امکان انتخاب محدود می‌شود و دچار افسردگی و سرخوردگی می‌شویم.

یک سری از قابلیت‌ها دانستن درباره آنان است این قابلیت‌ها نیازمند خلق موقعیت‌های یادگیری است

وی عنوان کرد در اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین این قابلیت‌ها احصا شده است دانش‌آموزان باید این قابلیت‌ها را داشته باشند فرهنگ دینی و ادبیات غنی برخوردار از برنامه دینی به خوبی به این مفاهیم پرداخته و توجه دارد ما باید بتوانیم این موقعیت‌ها را شناسایی کنیم و قابلیت‌ها را بفهمیم تا به دانش‌آموزان منتقل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش یان اینکه کیفیت زندگی انسان‌ها بیش از هر چیز تحت تاثیر این قابلیت‌ها تعیین می‌شود تاکید کرد یک سری از قابلیت‌ها دانستن درباره آنان است این قابلیت‌ها نیازمند خلق موقعیت‌های یادگیری است ما می‌توانیم دانش را به افراد منتقل کنیم اما او شاید نتواند در یک موقعیت مناسب آن را به کار بگیرد زیرا باید درباره به کار بستن قابلیت‌ها در موقعیت‌ها تلاش کنیم.

حاجی میرزایی اظهار کرد: عناوین بسیار جذابی برای این دوره‌ها انتخاب شده است؛ امید یکی از مهمترین سرمایه‌هایی اسب که به سرعت آسیب می‌بیند، زندگی با مهربانی صفا پیدا می‌کند هوش هیجانی بسیار قابلیت ممتاز و مهمی است من بسیار به این کار ارزشمند خوش بین هستم و امیدوارم توسعه پیدا کند.

وی تاکید کرد اگر بتوانیم خانه و مدرسه را به این قابلیت‌ها تجهیز کنیم قطعاً می‌توانیم کمک شایانی به ارتقای شخصیت و تاب آوری دانش‌آموزان کنیم لذا باید در حوزه مربیان تربیتی و خانواده‌ها این قابلیت‌ها را افزایش دهیم.

گفتنی است صبح امروز 4 مردادماه با حضور محسن حاجی میرزایی و معصومه ابتکار در مراسمی از محتوای آموزشی مهارت‌های خوب زیستن برای دختران در ساختمان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری رونمایی شد.

بر این اساس دوره های «امید»، «مهربانی و نوعدوستی» و «هوش هیجانی» 3 دوره آموزشی مجازی هستند که در راستای مهارت‌های خوب زیستن برای دختران تهیه و تدوین شده است و با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در این مراسم رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار