استاندار خوزستان: ما صدای مطالبات مردم را شنیدیم و پیگیرآن هستیم

اهواز (پانا) - استاندار خوزستان خطاب به مردم معترض تاکید کرد صدای مطالبات شما شنیده شد و پیگیری برای برطرف کردن آنها صورت می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۲۰۱۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
استاندار خوزستان: ما صدای مطالبات مردم را شنیدیم و پیگیرآن هستیم

قاسم سلیمانی دشتکی در نشست خبری خود با اشاره به اعتراضات و ناآرامی‌های چند روز گذشته در این استان گفت: بر اساس اخبار رسمی فقط یک کشته در شادگان داشته ایم. در شهرستان کارون نیز اختلافات خانوادگی باعث مرگ شخصی شده بود.
وی با اشاره به کلیپ های اعتراضات منتشر شده در فضای مجازی افزود:کلیپ هایی که در خصوص ناامنی ها نشان داده شد متعلق به عراق بوده است.
وی گفت: تاکید من بر عدم برخورد خشن با مردم است.

موارد اعتراضی و مطالبه‌گری نباید پیوست امنیتی داشته باشند

سلیمانی دشتکی تاکید کرد: از روز اول معتقد بوده ام که موارد اعتراضی و مطالبه گری نباید پیوست امنیتی داشته باشند ولی اگر اشخاصی با اهداف شومی اسلحه به دست بگیرند حساب کارشان جداست.

صندوق بیمه محصولات کشاورزی موظف شد تا 90 درصد هزینه خسارت کشاورزان را پرداخت کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مقرر شده سهم خوزستان از منابع تنش آبی 15 درصد باشد که پیش از این 5 درصد بود و همچنین صندوق بیمه محصولات کشاورزی موظف شد که تا 90 درصد هزینه خسارت کشاورزان را پرداخت کند.

مدیران نالایق عزل شده اند

استاندار خوزستان در ادامه بیان کرد: هرجا بحث مردم باشد من ذره ای کوتاه نمی آیم و مدیرانی را به دلیل کوتاهی در وظایفشان در مقابل مردم، عزل کرده ام.

اتلاف ماهیانی که تصویرشان در رسانه ها پخش شد مربوط به عراق بود

وی در خصوص تالاب هورالعظیم بیان کرد: از تالاب هورالعظیم دو بار بازدید کرده ام. بخاطر اینکه سازمان آب و برق مدعی بود که آب رها شده ولی محیط زیست تکذیب می کرد بر همین اساس با هلیکوپتر و از بالا منطقه را بررسی کردم و اتلاف ماهیانی که تصویرشان در رسانه ها پخش شد عموما در بخش عراقی بود و با وجود بهره برداری های بالادست آب به هور رسید و با فشاری که به مرکز آوردیم از آب سد سیمره مقداری رهاسازی شد و در شرایط جاری کسری منابع آبی مان در همه حوضه ها مشهود است و در آینده نیز با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.

چرا آب به هورالعظیم نمی‌رسید؟

سلیمانی دشتکی در بخشی دیگر در خصوص کشت شلتوک افزود: در خوزستان با پدیده کشت های آب‌بر (شلتوک) روبرو شدیم که خارج از برنامه ها و اولویت‌های تعیین شده آب را مصرف می کند که حدودا سه میلیون هکتار آب را هدر می دهد و نتیجه این کشت ها باعث شد آب به تالاب شادگان، هورالعظیم و آبادان و خرمشهر نرسد که در نهایت باعث ایجاد نارضایتی عمومی مردم شد.

استاندار خوزستان با اشاره به پیگیری های انجام شده در خصوص آب استان یادآور شد: آخرین توانم را برای بالاترین سطوح نظام به کار گرفتم تا در کوتاه مدت بتوانم مشکلات آب خوزستان را مرتفع کنم.

استاندار خوزستان گفت :پیش از انتصاب من به عنوان استاندار خوزستان، از 50 میلیون یورو بودجه فاضلاب، 5 میلیون یورو اخذ شده بود که با آمدن من ابتدا 17 میلیون یورو و سپس 30 میلیون یورو برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: شبکه آب شهری و روستایی، فاضلاب شهری، مهار روان‌آب و مهار سیل، جزو مشکلات اساسی استان بودند که با سازمان برنامه بودجه و وزیر نفت برنامه جامعی تهیه کردیم و برای رئیس‌جمهوری جهت تایید ارسال شده است.

سلیمانی در بخشی دیگر به پروژه انتقال آب بهشت آباد اشاره کرد و افزود: پروژه انتقال آب بهشت آباد هنوز شروع بکار نکرده است و هنوز در فاز مطالعاتی است.

وی در ادامه یادآور شد: در سیزدهمین نشست شورای ملی آب کشور در زمستان سال ۹۲ تصویب شد که احداث تونل ممنوع است و صورت جلسه و امضا کنندگان آن نیز موجود و مشخص هستند.
وی همچنین با اشاره به سیاست های بالادستی در خصوص آب شرب و آب کشاورزی عنوان کرد: سیاست گذاری در بخش آب خیلی بهتر از این می توانست باشد که ایجاد مشکل نکند. همچنین به اشکالاتی مانند احداث تونل، تبخیر آب در مسیر کانال ها، خصوصا کانال‌هایی که گاهی اوقات موجب تنش های پایین دست و بالا دست می شود، اشاره کرد.

به شدت تأکید کردیم که نیروهای نظامی و انتظامی با مردم خشن برخورد نکنند

استاندار خوزستان در پاسخ به این پرسش پانا که با توجه به ناآرامی‌ها و تنش های اخیر در شهرهای استان تاکنون چندنفر جان باخته اند و چه تدابیری برای مدیریت آن بکار گرفته شده توضیح داد: آنچه رسماً به من اطلاع داده‌اند فقط یک کشته در شادگان داشتیم که در کنار مأموران و همراه با مأموران بوده و توسط افرادی کشته شد. یک نفر دیگر نیز در شهرستان کارون به دلیل اختلاف خانوادگی کشته شده است. وقتی پیگیری کردم گفتند که فقط همان یک نفر است. البته کلیپ‌هایی منتشر شد که چند سرباز و مأمور روی زمین افتاده بودند که مرتبط با عراق بود. با وجود این، رسانه‌ها چشم و گوش ما هستند. ما به شدت تأکید کردیم که نیروهای نظامی و انتظامی با مردم خشن برخورد نکنند، چه برسد به اینکه تیراندازی کنند.

وی در ادامه با توجه به اصل حفظ امنیت و آرامش مردم تاکید کرد: ما با تمام توان و ظرفیت پاسخگو و پیگیر مطالبات مردم هستیم و با پیگیری هایی که انجام شد بنیاد برکت، بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان و حتی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)را پای کار آوردیم و دولت و مجموعه استانی به جد تا آخرین لحظه از هیچ کوششی در راستای مطالبات مردم فروگذار نخواهند کرد.

ما صدای مطالبات مردم را شنیده و پیگیر هستیم

سلیمانی دشتکی خطاب به مردم معترض تاکید کرد: ما صدای مطالبات شما را شنیده و پیگیر هستیم، اما اگر کسی بخواهد از سلاح استفاده کند آن وقت براساس قانون و در راستای حفظ امنیت و آرامش مردم باید عمل کنیم.

سلیمانی دشتکی در ادامه با گریزی به شیوع کرونا ویروس گفت: خوزستان تنها استانی است که در 14 مورد به اقشار آسیب پذیر از کرونا کمک کرده است و تنها استانی هستیم که نسبت به سایر استان ها وضعیت بهتری داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار