فرصت‌های گالری‌گردی در آخرین جمعه تیرماه 1400

تهران (پانا)- در آخرین جمعه تیر ماه 1400 شاهد افتتاح چندین نمایشگاه هنری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم. همچنین تعدادی از نمایشگاه‌های پیشین نیز هنوز ادامه دارند.

کد مطلب: ۱۲۰۰۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد
فرصت‌های گالری‌گردی در آخرین جمعه تیرماه 1400

گالری‌گردی از جمله عادت‌های فرهنگی هنری است که هنردوستان را برای تماشای هنر به گالری‌ها می‌کشاند، البته با پاندمی کووید19 این جریان فرهنگی هنری نیز همچون سینما و تئاتر رفتن، کمی به حاشیه کشیده شد اما گالری‌های آنلاین راه‌اندازی شدند تا تنور هنرهای تجسمی همچنان داغ بماند. اکثر افتتاحیه‌ نمایشگاه‌ها در گالری‌ها را در روز جمعه شاهد هستیم و آخرین جمعه تیرماه نیز از این قاعده مستثنی نیست و فرصت هایی برای گالری رفتن در پایتخت وجود دارد که تعدادی از آنها را در ادامه برمی‌شمریم.

گالری اُ

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های شیوا بابایی با عنوان «برای همه آنها که نیستند» از روز جمعه 25 تیرماه در گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه دوم گشایش می یابد.

بابایی در خلق آثار این مجموعه، از مشاهدات خود از طبیعت و ترکیب آن با زندگی شهری و روابطِ پیچیده انسانی به خصوص در زادگاه خود گیلان الهام گرفته است. آثار این مجموعه در ادامه‌ی آثار پیشین هنرمند و با این تفاوت خلق شده‌اند که اغلب فضاها به صورت ذهنی شکل گرفته‌اند و با تکرارها و پیوستگی‌های نوری، تصاویر درونی‌تر شده‌اند. هنرمند برای بداهه‌سازی و استفاده از امکانات و تمهیدات نو فضاهایی گسترده‌تر را انتخاب کرده است که در کنار استفاده از دامنه‌‌ای گسترده از رنگ‌های خاکستری، ضربه‌های تند قلم و خشک‌شدن سریع اکریلیک، به آثار این مجموعه تنوع بصری بیشتری داده‌ است.

نمایشگاه انفرادی نقاشی نگار اورنگ با عنوان «در برابر فراموشی» نیز در همین روز در طبقه اول گالری اُ افتتاح می‌شود.

نگار اورنگ با علاقه‌ طولانی خود به مدیوم عکس، در این مجموعه عموما عکس‌های سیاه و سفید را پایه‌ای برای نقاشی‌های خود قرار داده است. هنرمند با تمرکز بر نورها و سایه‌ها درعکس‌ها، تصاویری را انتخاب کرده که هرکدام لحظه‌ای را شکار کرده‌اند؛ یک "آن". به بیانی دیگر، ناخودآگاه هنرمند به دنبال "زندگی" جاری در هر یک از این عکس‌ها بوده است.

هنرمند مانند یک بازی ذهنی در طول سه سال کار بر روی این مجموعه، بر روی چگونگی بازنمایی هر یک از این تصاویر در نقاشی‌های خود تصمیم گرفته است. او با فاصله گرفتن از ارجاعات نوستالژیک و با قرار دادن خود در موقعیت‌های مختلف، روندی که همیشه در حرفه‌ی هنری خود انجام داده است، به دنبال یافتن بهترین راه برای بازگویی داستان یا بخشی از داستانی است که به شخصیت‌ها زندگی دوباره ببخشد.

گالری باوان

نمایشگاه انفرادی طراحی و چیدمان شبنم جهانشاهی با عنوان «تنیده» در آدینه آخر تیرماه در گالری باوان افتتاح می‌شود.

جهانشاهی در مجموعه‌ «تنیده» از ارتباطات و اتفاقات کوچک روزمره الهام گرفته و با ابزار مداد پرتره‌نگاری‌هایش را خلق کرده است. پرتره‌های جهانشاهی اساساً از دو بخش درونی و بیرونی الهام گرفته شده، در برخی آثار هنرمند به ترسیم کردن ماسکی از چهره‌ی خودش دست زده است و در آثاری به واسطه‌ی نخ و دوختن بر پارچه و به تصویر کشیدن طره‌های مو به نمایش وجوه درونی‌تر خودش پرداخته است. بخشی دیگر پرتره‌هایی از افرادی هستند که هنرمند نگاهی از بیرون به آنها داشته و در پی کندوکاو و جستجوی درونیات آنها است.

آثار دیگر نمایشگاه را چیدمان‌هایی از اشیا حاضر و آماده شکل داده‌اند، جهانشاهی این اشیا را از زمینه اصلی‌شان جدا کرده و بیانی استعاری به آنها الصاق میکند. او با انتقال فضایی زجر دهنده و توأمان با آسودگی در پی شکل‌دادن گفتگو با مخاطبانش است.

گالری باوان در خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک ۷ واقع است.

گالری شلمان

نمایشگاه گروهی نقاشی «تموز» با آثاری از سعیده آرین، سعید امدادیان، حمید جعفری شکیب، خدیجه رجبی، مرتضی شمیسا، مولود عظیم پور، رضا عمادی و بهداد نجفی در گالری شلمان به نشانی خیابان میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 گشایش می یابد.

گالری ویستا

نمایشگاه انفرادی نقاشی و چیدمان فرناز نیکوخواه با عنوان «مرقعات» از جمعه 25 تیرماه در گالری ویستا واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11، آغاز به کار می‌کند و تا اول مردادماه ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار