حسینی خبر داد

اجرای غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش‌دبستان در 5 استان

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست شورای راهبری سازمان که با حضور ویدئوکنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها برگزار شد گفت سال 1399 برنامه‌های تدوینی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی رشد 140 درصدی و فعالیت‌ها رشد 15 درصدی نسبت به سال قبل از آن داشتند و بر اساس ارزیابی استان‌ها تمامی اهداف، فعالیت‌ها و برنامه‌های سال گذشته محقق شد.

کد مطلب: ۱۱۹۹۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش‌دبستان در 5 استان

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه در وزارت آموزش‌وپرورش از سال 1390 سند تحول بنیادین تصویب به‌عنوان نقشه راه فعالیت‌ها تصویب شد اظهار کرد: گزارش‌های تأیید نشده حاکی از این است که تاکنون فقط ۳۰ درصد سند تحول بنیادین اجرایی شده و اهداف آن محقق شده است لذا بر همین اساس و با هدف اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین سال گذشته 25 بسته تحولی در وزارت آموزش‌وپرورش تدوین و اجرایی شد.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزه‌های سند تحول بنیادین مبتنی بر آموزه‌های نوآورانه، تعطیلی، تعدیلی و استمراری است اظهار کرد: در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین به آموزه‌های نوآورانه، تأسیسی و تعطیلی کم‌توجه شده است و بیشتر فعالیت‌های اجرایی‌سازی سند تاکنون در حوزه فعالیت‌های استمراری سند است.

حسینی با بیان دلایل عدم توفیق در اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین گفت: راهبردهای نادرست اجرایی‌سازی سند، کاستی‌های خود سند در تدوین راهکارها راهبردها و عدم انطباق با واقعیت‌های محیطی، پویایی و تحولات سریع جامعه، مفاهیم ثقیل و بعضاً نامأنوس سند و عدم وجود رهنمودهای روشن برای اجرای موقعیت‌های مختلف یادگیری از جمله موارد موجود در سند تحول بنیادین است که اجرایی‌سازی آن را با کندی مواجه کرده است.

معاون وزیر با بیان اینکه بسته‌های تحولی 25 گانه وزارت آموزش‌وپرورش گامی در جهت اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است، گفت: بسته‌های تحولی سند تحول بنیادین مجموعه‌ای از برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات منسجم منبعث از سند تحویل بنیادین، زیر نظام‌های شش‌گانه و سیاست‌ها و اهداف است که قابلیت تحقق عملیاتی دارد. این بسته‌ها تحول‌آفرین، تحقق‌پذیر، سنجش‌پذیر، شوق‌انگیز، زودبازده، فراگیر و مدرسه محور هستند.

معاون وزیر با بیان اینکه از 25 بسته تحولی تدوینی سه بسته «مدرسه انطباقی» «مداخلات به هنگام طلایی» و «توسعه مشارکت‌ها» مرتبط با سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است گفت: در ارزیابی وزارت آموزش‌وپرورش از ۲۵ بسته تحولی نزدیک ۵ بسته از موفقیت بالایی برخوردار بودندو بسته‌های تحولی آموزش‌وپرورش استثنایی جزو این ۵ بسته است.

حسینی با اشاره به نتایج مطالعه بین‌المللی پیزا در خصوص عملکرد و کیفیت نظام‌های آموزش عمومی اظهار کرد: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد نظام‌های توسعه‌یافته نظام‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش را در پیش گرفته‌اند.

وی افزود: بر اساس این مطالعه به میزانی که کارایی تخصیصی نظیر بودجه‌ریزی افزایش‌یافته است، بازدهی تحصیلی افزایش نیافته است اما کارایی فنی یا چگونگی به هزینه گرفتن بر کارآمدی تحصیلی تأثیر مستقیمی دارد.

وی گفت: بر اساس این مطالعه هر جا کارایی فنی بودجه به خدمات آموزشی و توانمندی معلم مربوط می‌شود عملاً بازدهی تحصیلی افزایش می‌یابد. فنلاند یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های تعلیم‌وتربیت را با کمترین زمان تخصیصی به آموزش را دارد اما آموزش‌وپرورش این کشور عملکرد بالایی دارد و یکی از پیشرفته‌ترین نظام‌های تعلیم تربیت دنیا است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه به تشریح دستاوردهای سال گذشته بسته‌های تحولی آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: تحلیل و بررسی اجرای فعالیت‌های بسته‌های تحولی در استان‌ها نشان می‌دهد استان‌ها در اکثر شاخص‌ها از هدف بالاتر عمل کرده‌اند. از 210 مدرسه موردنیاز سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تاکنون 159 مدرسه کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است که بالاتر از هدف‌گذاری در سال گذشته است.

معاون وزیر با بیان اینکه در راستای نهضت توان‌افزایی و تأمین تجهیزات موردنیاز دانش‌آموزان استثنایی سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان از طریق خیرین و نهادها به این طرح کمک شده است گفت: در هدف‌گذاری سال ۱۴۰۰ باید سی درصد به این رقم اضافه شود و همچنین ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هم برای این طرح از سوی مجلس دیده شده است.

وی افزود: سال گذشته علی‌رغم شرایط کرونایی 10 هزار و 800 نوآموز، تحت پوشش تحصیلی دوره پیش‌دبستان نوآموزان با نیازهای ویژه در آمدند و برای سال 1400 این تعداد به 14 هزار و 560 نفر خواهد رسید.

حسینی با بیان اینکه خروجی مداخلات بهنگام باید مداخلات حرفه‌ای در دوره پیش‌دبستان و دبستان باشد اظهار کرد: سال گذشته و بر اساس هدف‌گذاری باید 15 درصد کودکان پیش‌دبستانی خدمات توان‌بخشی و حمایتی دریافت می‌کردند اما با تلاش‌های انجام شده این رقم به 31.7 درصد رسید و برای سال 1400 نیز این میزان باید 30 درصد دیگر رشد کند.

وی افزود: ارائه خدمات توان‌بخشی به دانش‌آموزان ابتدایی در سال گذشته 45 درصد هدف‌گذاری شده بود اما به 50 درصد رسید و برای سال 1400 نیز 60 درصد هدف‌گذاری شده است هدف‌گذاری افزایش ۵ درصدی خدمات مشاوره‌ای و تحقق ۸.۹ درصدی از جمله دیگر دستاوردهای سال گذشته بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی بود.

معاون وزیر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی را یکی از فعالیت‌های بزرگ سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی دانست و گفت: سال گذشته و علی‌رغم شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و هدف‌گذاری این برنامه برای سال ۱۴۰۰ پوشش ۹۹ درصدی است.

وی با بیان اینکه در سال جاری علاوه بر سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان، سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به پیش‌دبستانی نیز هدف‌گذاری شده است، گفت: شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری یکی از برنامه‌های سنجش در سال جاری است و در ۵ استان غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش‌دبستان به‌صورت پایلوت انجام خواهد شد.

وی افزود: سنجش شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیت‌بدنی، سنجش پردازش‌های شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.

حسینی در ادامه به ارائه دستاوردها و فعالیت‌های انجام شده در خصوص بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها و اجتماعی شدن پرداخت و گفت: فعالیت‌های این بسته تحولی در چهار حوزه معلمان، اولیا، دانش‌آموزان و تشکل‌های مردمی و پیش‌کسوتان تدوین و اجرایی شد.

وی افزود: طرح جمع‌آوری ایده‌های مطلوب با جمع‌آوری ۶۲ ایده، گروه‌بندی حرفه‌ای معلمان با مشارکت ۵ هزار و ۲۵۳ معلم و تحقق ۲۵ درصدی نظارت همتا با هدف تجربه گردانی از جمله فعالیت‌های بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه معلمان برای سال ۹۹ بود.

حسینی ادامه داد: ایجاد پارلمان مشورتی اولیا در سطح استانی و سطح ملی، طرح مدرسه یاری اولیا با مشارکت ۴ هزار و ۲۹۶ ولی متخصص دانش‌آموزان و اجرایی‌سازی طرح اولیای همیار معلم ویژه شرایط کرونایی از جمله فعالیت‌های انجام شده بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه اولیا برای سال ۹۹ بود.

معاون وزیر با اشاره به فعالیت‌های انجام شده سال گذشته بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه دانش‌آموزان گفت: ایجاد مجلس دانش‌آموزی مستقل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح منطقه‌ای و ملی، تحقق ۷۰ درصدی برنامه هر دانش حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۴۶ درصد مدارس در برنامه هر مدرسه یک سرود و تحقق ۴۱.۷ درصدی طرح مدام از جمله دستاوردهای سال گذشته بسته توسعه مشارکت‌ها در حوزه دانش‌آموزان است.

وی افزود: تحقق ۶۵.۱ درصدی برنامه گنجینه مدیریتی، ایجاد ۲۱۰ باشگاه پیش‌کسوتان با تحقق ۶۵.۱ درصدی و اجرای برنامه ۱۰۰ مدرسه ۱۰۰ دبیرخانه در ۵۰۰ مدرسه استثنایی از جمله دستاوردهای بسته توسعه مشارکت‌ها در حوزه پیش‌کسوتان است.

حسینی در پایان با اشاره به فعالیت‌های ادارات در فصل تابستان گفت: سه فعالیت پروژه مهر، برنامه اوقات فراغت و برنامه سنجش از جمله فعالیت‌های تابستانی ادارات است که نیاز به اهتمام و جدیت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار