در گفت‌وگو با پانا؛

فرجی‌راد: مذاکرات وین با شروع دولت جدید نهایی می‌شود

مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و نتیجه خواهد داشت/ احتمالا دو دور دیگر مذاکرات با حضور تیم جدید مذاکره‌کننده از ایران در وین برگزار خواهد شد/ تا دو هفته آینده، دور بعدی مذاکرات انجام خواهد گرفت

تهران (پانا) - فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و دیپلمات سابق ایران در نروژ و مجارستان می‌گوید تا دو هفته آینده، دور بعدی مذاکرات وین انجام خواهد گرفت اما کار نهایی آن با شروع دولت جدید انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۹۹۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
فرجی‌راد: مذاکرات وین با شروع دولت جدید نهایی می‌شود

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین برای احیای برجام، گفت: «به اعتقاد من انتخابات در مساله زمان مذاکرات بی‌تاثیر نبود. وقفه‌ای در این مذاکرات اتفاق افتاد و دلیل آن هم این بود که تشخیص داده شد که احتمالا اگر مذاکرات ادامه پیدا کند و به نتیجه برسد، به نفع یک طرف از شرکت‌کنندگان در انتخابات باشد. لذا زمان خریداری شد و مذاکرات به بعد از انتخابات ادامه پیدا کرد.»

وی ادامه داد: «اکنون هم دولت جدید در حال آماده شدن برای در دست گرفتن سکان هدایت قوه مجریه است، بنابراین باز هم زمان دیگری صرف خواهد شد تا افرادی که از دولت جدید می‌خواهند مذاکرات را ادامه دهند، با امور و وضعیت شش دور قبلی مذاکرات آشنا شوند و نیز تیم قبلی امور را به تیم جدید انتقال دهد. این احتمال هم وجود دارد که تعدادی از افراد تیم مذاکره‌کننده قبلی در تیم جدید هم حضور داشته باشند.»

این دیپلمات اسبق کشورمان اضافه کرد: «آنچه که مسلم است مذاکرات به بخش انتهایی رسیده است و طبیعتا دو طرف باید در راس مقامات ارشد خود، تصمیم‌گیری کنند. اما هر دو باید بدانند که هیچ چیزی در مذاکرات صددرصدی نیست. نه طرف آمریکایی باید انتظار تمام از طرف ایرانی داشته باشد و هم اینکه ممکن است ایران هم آنچه را که می‌خواهد نتواند صددرصد به دست بیاورد.»

فرجی‌راد افزود: «به نظر می‌رسد تا دو دور دیگر نیز مذاکرات با حضور نیروهای جدید به همراه تیم مذاکره‌کننده فعلی برگزار شود تا موضوع نهایی شود.»

این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل گفت: «به نظر من مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و نتیجه خواهد داشت. هم طرف ایرانی علاقه‌مند است تحریم‌ها برداشته شود و مسائل اقتصادی بهبود یابد و هم دولت آمریکا با توجه به سیاست‌هایی که جو بایدن اتخاذ کرده است، حداقل با ایران دنبال تنش نیست. بایدن اعلام کرده است که نیروهایشان را می‌خواهند به شرق دور بفرستند و تمایلی به حضور در منطقه ندارند.»

وی تاکید کرد: «در هر دو طرف تمایل وجود دارد و اعضای 1+4 هم علاقه‌مند هستند تا این مذاکره به نتیجه برسد. آن‌ها می‌دانند که در ایران انتقالی در حال انجام است و به نظر می‌رسد تا دو هفته آینده، دور بعدی مذاکرات انجام خواهد گرفت اما کار نهایی با شروع دولت جدید انجام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار