طراحی الگوهای راهبر در هدایت برنامه‌های تحولی در دستور کار است

تهران (پانا) - دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت طراحی الگوهای راهبر در هدایت برنامه­‌های تحولی سازمان در دستور کار دبیرخانه شورای هماهنگی علمی است.

کد مطلب: ۱۱۹۹۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
طراحی الگوهای راهبر در هدایت برنامه‌های تحولی در دستور کار است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حسن مظاهری در خصوص اهداف تشکیل و استقرار شورای هماهنگی علمی سازمان اظهارداشت: آئین نامه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌­ریزی آموزشی در جلسات پنجم و ششم شورای سازمان به تصویب رسیده است، هدف از تشکیل و استقرار این شورا «تأمین شرایط لازم به منظور هدایت علمی فعالیت‌های مربوط به برنامه‌ریزی درسی، تولید مواد آموزشی، کمک آموزشی، درسی، وسایل و تجهیزات آموزشی و پیش‌بینی نظام علمی برای تحول در برنامه‌های آموزشی و درسی متناسب با مقتضیات، شرایط و نیازهای روز» عنوان شده است.

وی افزود: با این نگاه، ماموریت شورای هماهنگی علمی و دبیرخانه آن در سازمان از جایگاه خاصی برخوردار است؛ چراکه هم بحث هدایت­‌گری و هم بحث تحول‌­خواهی وتحول‌­زایی در آن دیده شده است. تاکید و عزم ریاست محترم سازمان بر انجام برنامه‌­های تحولی مبتنی بر اسناد تحول بنیادین و برنامه درسی ملی در سازمان، منجر به فعال­شدن هرچه بهتر دبیرخانه شورای هماهنگی علمی شده است. بر همین اساس از نیمه دوم سال 1399 برنامه­‌های جدیدی در کارگروه‌‌های تخصصی در دبیرخانه کلید خورد.

برخی اقدامات صورت گرفته

دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، بازنگری و اصلاح چارچوب راهنمای برنامه درسی حوزه‌­های تربیت و یادگیری (با توجه به رویکردها و تغییرات جدید و از جمله افزودن عنصر خانواده، متربی و محیط یادگیری؛ تدوین و ابلاغ راهنمای عمل، تدوین عنصر محتوا در راهنمای برنامه درسی حوزه­‌های تربیت و یادگیری؛ تهیه و ابلاغ راهنمای عمل تدوین عنصر خانواده در راهنمای برنامه درسی حوزه­‌های تربیت و یادگیری و همچنین تولید چارچوب برنامه درسی آموزش خانواده از منظر فراحوزه‌­ای؛ رصد، گزینش و ترجمه سیاست‌ها، ایده‌ها، تجارب عملی و متون بین‌المللی آموزشی و تربیتی؛ بررسی راهنماهای تولید منابع آموزشی تربیتی و متون استاندارد دریافتی از دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و طی مراحل اعتبارسنجی آن‌ها؛ از جمله این اسناد با عنوان: تجهیزات و امکانات حوزه سلامت و تربیت بدنی؛ راهنمای تولید منابع آموزشی تربیتی کار و فناوری؛ استاندارد تغذیه سالم مدارس؛ راهنمای تولید محتوای قابل انتشار بر روی شبکه ملی رشد؛ راهنمای تولید منابع آموزشی تربیتی مناسب کودکان در دوره پیش از دبستان؛ استاندارد وسایل و تجهیزات آموزشی علوم تجربی (متوسطه اول) و...؛ برخی از اقدمات صورت گرفته است.

وی با اشاره به تشکیل و برگزاری جلسات کمیته علمی طرح « اشاعه و نهادینه‌­سازی برنامه درسی ملی؛ با تمرکز بر تبیین راهنمای برنامه درسی حوزه‌­های تربیت و یادگیری» و تعیین سرفصل­‌ها، مسئولان تدوین محتوا، تیم مدرسان و... بیان داشت: اصلاح پیش­نویس سند زیرنظام برنامه درسی جهت ارسال به شورای عالی آموزش و پرورش؛ گردآوری و تدوین گزارش عملکرد سازمان در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ همکاری، مشارکت و ارائه دیدگاه در خصوص شیوه‌­نامه اجرایی مصوبه 828؛ تهیه و تدوین ویژگی‌ها و صلاحیت‌های تولید‌کنندگان بسته‌های تربیت و یادگیری (شایستگی‌های مؤلفان کتاب درسی) و تصویب آن درشورای هماهنگی علمی و ابلاغ به دفاتر مربوطه؛ هماهنگی و برنامه‌­ریزی جهت طرح و بررسی راهنماهای برنامه درسی حوزه­‌های تربیت و یادگیری یازده‌­گانه در شورای هماهنگی علمی سازمان و هماهنگی و برنامه‌­ریزی برای بررسی و واکاوی راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستانی در شورای هماهنگی علمی سازمان از دیگر برنامه هایی بود که در این دبیرخانه اجرا شد.

سال 1400 و برنامه­‌های تحولی جدید

مظاهری با تاکید بر اینکه شورای هماهنگی علمی سازمان یکی از مهمترین شوراهای قانونی سازمان برای تصویب اسناد، راهنماها و دستورالعمل‌­های علمی و تخصصی است، گفت:از طرفی محور اصلی در برگزاری جلسات شورای هماهنگی علمی، تولیدات فکری و اسنادی است که در دفاتر و واحدهای سازمانی مبتنی بر برنامه‌­های تحولی سازمان تدوین و به دبیرخانه شورای هماهنگی علمی جهت طرح در شورا ارسال می شود. به عنوان نمونه در سال جاری دفتر تالیف آموزش­‌های فنی و حرفه­‌ای هشت سندی را که تولید آن‌ها را در برنامه سال 1400 دفتر آورده، برای طرح و بررسی آن‌ها در جلسات شورای هماهنگی علمی، به دبیرخانه این شورا اعلام کرده است.

وی ادامه داد: از منظر دیگر شورای هماهنگی علمی و به تبع آن دبیرخانه شورا براساس رسالت مهمی که برای آن تعریف شده است، دیده­بان سازمان در رصد پیشرفت ماموریت­‌ها و برنامه‌­های سازمانی است. لذا ضمن اینکه دستاوردها و خروجی‌­هایی از برنامه‌­های سالانه دفاتر را در دستور کار شورا قرار می­‌دهد، در تلاش است با راهبری ریاست محترم سازمان، محورها و نقاط خلاء برنامه‌­ای از پازل کلان برنامه‌­های تحولی سازمانی را در دستور کار قرار داده و به سرانجام برساند.

دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان، طراحی الگوی اشاعه و پشتیبانی از برنامه­‌های درسی دوران کرونا و پساکرونا (مفهومی و عملیاتی)؛ تدوین راهنما و الگوی استانداردسازی مواد، منابع، تجهیزات و امکانات آموزشی تربیتی و طراحی الگوی مشارکت مدیران مدارس در طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه‌­های درسی/ الگوی راهبری برنامه درسی در مدرسه از ابعاد مختلف شامل: مشارکت در طراحی و تدوین برنامه‌­های درسی در سازمان، تسلط اجمالی بر برنامه‌­های درسی مدرسه در دوره تحصیلی مربوطه و راهبری اجرای برنامه‌­های درسی؛ مشارکت در ارزشیابی از برنامه‌­های درسی اجرا شده؛ مدیریت برنامه‌­ریزی درسی مبتنی بر واگذاری 10 تا 20 درصد برنامه‌­های آموزشی و درسی به مدرسه را از مهمترین برنامه های سال 1400 برشمرد.

وی با اشاره به طراحی الگوی مشارکت خانواده در اجرای برنامه­‌های درسی/ خانواده دستیار معلم به عنوان یکی از دیگر برنامه های تحولی سال 1400 اظهار کرد: تدوین مشخصه‌­ها و ابعاد مدرسه مطلوب مبتنی بر اسناد تحول بنیادین (مدرسه پایگاه تربیتی محله و تاثیرگذار در ارتقای شاخص‌­های فرهنگی اجتماعی محله با تمرکز بر برنامه‌‌های درسی)؛ تهیه پیش‌­نویس عناصر برنامه درسی عملیاتی (مکمل برنامه درسی حوزه­های تربیت و یادگیری)؛ تهیه و تنظیم بخش­هایی از پیش­نویس نقشه کلان برنامه‌­ریزی درسی؛ شامل اسناد و راهنماهای تولیدی از برنامه درسی ملی تا کلاس درس و مدرسه از دیگر برنامه ها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار