ملیحه خواری*

تابستانهای فراموش شده در ایام کرونا

هرساله با شروع تعطیلات تابستانی، دردسر والدین شروع می‌شود و امسال با شیوع کرونا و اعمال برخی از محدودیت‌ها، مشکلات خانواده‌ها و سردرگمی آنها دوچندان شده است.

کد مطلب: ۱۱۹۹۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
تابستانهای فراموش شده در ایام کرونا

هفت‌سنگ، لی‌لی، تیله‌بازی، قایم‌باشک، عمو زنجیرباف، گل یا پوچ، کلاغ پر و وسطی‌، بازی‌های رایج دوران کودکی خیلی از ما بود، بازی‌های پرهیجان، شیرین و سرگرم‌کننده آن سال‌ها که حالا خیلی‌هایشان تقریباً فراموش شده و از آنها فقط خاطره‌ای به جا مانده است، چون این روزها دیگر کمتر کسی برای سرگرمی و تفریح سراغ این بازی‌ها می‌رود.

به گفته کارشناسان، اوقات فراغت را می توان زمان اجرای برنامه های متولیان دستگاه های فرهنگی برای قشر جوان و نوجوان دانست که می‌بایست با توجه به نوع و نیاز مخاطبان پیش‌بینی شوند و ضمن داشتن محتوای فکری و فرهنگی لازم، دارای نشاط، تحرک و پویایی نیز باشند. با شیوع بیماری کرونا طی یکسال و نیم گذشته، امسال دومین تابستانی است که برنامه‌های اوقات فراغت باید با در نظر گرفتن بیماری کرونا طراحی شوند و برنامه‌ریزی کاملی برای این تابستان با بهره‌ گیری از تجربه سال گذشته آماده شود. متاسفانه در تابستان سال گذشته، بخش قابل توجهی از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به دلیل شیوع بیماری کرونا، بدون برنامه سپری شد و همین مساله اهمیت توجه به اوقات فراغت تابستانه امسال را برای بسیاری از خانواده‌ها دوچندان کرده است.اغلب خانواده‌ها برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان خود سردرگم هستند و برای حضور فرزندانشان در محیط‌های عمومی، تفریح و فعالیت‌های ورزشی و هنری، حضور در منزل و استفاده بیش از حد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نگرانی دارند.

غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با توجه به وضعیت و شرایط موجود کشور به جهت شیوع ویروس کرونا و تاکید ستاد ملی پیشگیری مبنی بر پویش در خانه بمانیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا خانواده‌ها می‌توانند نقش بی‌بدیلی در مدیریت اوقات فراغت دانش آموزان ایفا کرده و هر خانه را به یک پایگاه اوقات فراغت تبدیل کنند. باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بتوانیم در فصل تابستان میزبان مناسبی در مساجد، پارک‌ها و فضاهای باز باشیم.

یادش بخیر قدیم که کرونا نبود به راحتی با یک وسیله کوچک مثل: قوطی، لاستیک، تیله، قابلمه و کاسه، سنگ و حتی آب یک بازی جدید طراحی می‌کردیم و در قالب تیم های بزرگ و کوچک که شامل بچه های همسایه و کوچه بالایی و کوچه پایینی بود، بازی می‌کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار