وجود ۱۰۰ زن به ازای هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج

تندگویان: در شیب بد کاهش جمعیتی قرار گرفتیم/ طلاق در سال گذشته ۳.۶۱ درصد افزایش یافت/ ازدواج‌ها در سال ۹۹ پس از ۱۷ سال افزایش یافت

تهران (پانا) - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت از هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج تنها ۱۰۰ خانم آماده ازدواج، انتخاب و تشکیل زندگی داریم که خود آمار قابل توجهی است و تاثیر بدی بر آمارهای ازدواج می‌گذارد.

کد مطلب: ۱۱۹۸۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
وجود ۱۰۰ زن به ازای هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج

محمد مهدی تندگویان در نشست خبری که به مناسبت آغاز روز و هفته ازدواج برگزار شد، گفت: ترکیب جنسیتی جمعیت در استانهای مختلف متفاوت و ممکن است در برخی استانها اینگونه نباشد و آمار زنان آماده ازدواج بیشتر باشد اما میانگین کشوری ما میانگین خوبی نیست که می‌تواند بر کاهش فرزند آوری و تولد فرزندان دختر اثر بگذارد و امیدوارم برای این چرخش جمعیتی در بحث های جنسیتی فکری شود. این آمارها هشدارهای جامعه شناختی بحث ازدواج است که اگر حتی تمام مشکلات ازدواج را حل کنیم باز هم بحث فرزند آوری و توجه به ترکیب جنسیت جمعیت اثرات خود را بر ازدواج می‌گذارد.

در شیب بد کاهش جمعیتی قرار گرفتیم

تندگویان مساله جمعیت را از جمله بحث‌های جدی این معاونت عنوان کرد و گفت: کاهش امر ازدواج به موضوع جمعیت معطوف می شود. در شیب بد کاهش جمعیتی قرار گرفتیم که یکی از اثراتش به آمارهای کشوری باز می‌گردد. شیب مشخصی از دهه ۶۰ شروع شده و تمام فاکتورهای جمعیتی که یکی از آنها هم ازدواج است به تبع آن کاهش پیدا خواهد کرد. اگر مشکلات ازدواج را کم کنیم اما آمار کلی جمعیت رو به کاهش باشد، باز هم به تبع ازدواج جوانان رو به کاهش خواهد بود.

وی مهاجرت جوانان را از جمله دغدغه‌های خویش دانست و گفت: مهاجرت جوانان اثر بدی بر روی بحث جمعیتی ازدواج می‌گذارد که اگر آمار دخترانی که مهاجرت می‌کنند افزایش پیدا کند مشخص است تاثیر بدتری در ازدواج و جمعیت خواهد گذاشت.

افزایش ۳.۶۱ درصدی طلاق در سال گذشته

به گفته تندگویان علیرغم اینکه آمار ازدواج سال ۹۸ نسبت به سال قبل خود با ۴.۴۲ درصد رشد همراه بوده است اما همزمان ۳.۶۱ درصد نیز افزایش طلاق را در سال ۹۹ شاهد بودیم. تقریبا توانسته‌ایم ازدواج را به سمت مثبت شدن پیش ببریم اما طلاق با همان شیب سالهای گذشته افزایش داشته است. طلاق های زیر یک سال و دو سال و پنج سال جزء ۶۰ درصد آمار طلاق هستند. در این مباحث تاکیدمان بر عدم شناخت زوجین از یکدیگر است و از این رو به مشاوره قبل ازدواج و عدم شکل گیری زندگی غلط بین جوانان تاکید داریم چراکه چنین طلاقهایی زیر یک سال یا پنج سال نشان از عدم شناخت زوجین از یکدیگر است. بحثمان در دفاتر مشاوره ازدواج نیز شکل گیری زندگی درست هست. این امر به معنای آن نیست که حتما این مشاوره‌ها منجر به ازدواج می‌شوند.

افزایش ازدواج‌ها در سال 99 پس از 17 سال

معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان، افزایش شیب ازدواج در سال ۹۹ را پس از ۱۷ سال که شیب نزولی داشت را حرکت و همراهی تمام دستگاه‌ها دانست و توضیح داد: سعی شد نهادهای مختلف گام به گام کنار هم حرکت کنند، پس از ۱۷ سال شیب نزولی ازدواج، آمار ازدواج سال گدشته تقریبا در مجموع کشوری به میانگین پنج درصدی رشد رسید که نشان‌دهنده هم فکری تمام نهادها در کشور بوده که خود معطوف فرهنگ سازی و استفاده از رسانه و ترویج سادگی ازدواج و استفاده از ظرفیت خیرین حوزه ازدواج می‌شود.

تندگویان پرداخت تسهیلات ازدواج تحت عنوان وام ازدواج را مشوق‌های مقطعی دانست و خاطر نشان کرد: این مدل مشوق‌های مقطعی وام آنچنان کمک ارزشمندی را به بحث ازدواج ندارد. پیشنهاد ما در مدل پرداخت این وام‌ها به صورت بلند مدت بود چراکه آیا تاب آوری شبکه بانکی این امکان را دارد که طی سالهای آتی وام ۵۰۰ میلیونی به جوانان بدهد؟. این مدل برخورد منجر به بدهکاری جوانان برای بازپرداخت اقساط می‌شود.

معاون جوانان تصریح کرد: از سال ۹۶ وام‌ها به‌روز شد و هر سال شاهدیم مجلس رقمی را نسبت به سال ۹۶ افزایش می‌دهد، امسال نیز برای زوجین زیر ۲۵ سال آقایان و ۲۳ سال خانم ‌ها وام ۱۰۰ میلیونی در نظر گرفته شد و این یعنی مبلغ وام ازدواج ظرف این چند سال به ۱۰ برابر رسیده است و مشکلی را در بحث صف انتظار طولانی مدت نداشتیم.

وی با اشاره به خیرین مسکن‌ساز گفت: در برخی استان‌ها خیرین مسکن‌ساز به طور موقت به زوجین مسکن تحویل می‌دهند. مجمع خیرین ازدواج در تمام استانها وجود دارد و حدود دو سال است که مجمع ملی خیرین ازدواج در کشور شکل گرفته است.

تندگویان با اشاره به پاندمی کووید ۱۹ و حذف تشریفات در ازدواج، ادامه داد: این افزایش پنج درصدی در ازدواج نشان دهنده این است که تمام دستگاه‌ها در کنار هم توانستند این اقدام را انجام دهند، البته کرونا به حذف مراسمات و تشریفات زاید ازدواج و تحمیل هزینه بی‌خود به جوانان کمک کرد که امیدوارم وارد زندگی شدن و فرزند آوری را به تعویق نیاندازند.

وی با اشاره به موضوع سرباز مهارت نیز گفت: ما به سربازان مهارتهای زندگی را آموزش دادیم. در ابتدای دوره به آنها فرمی می‌دهیم تا مشخصاتشان را ثبت کنند. سوالات این فرم نسبت به نگرشهایشان است. اینها پایش می‌شود. ۱۲۰ هزار سرباز را در سال گذشته آموزش دادیم و دو کتاب در این رابطه چاپ کردیم. یکی بحث مهارت های اشتغال و دیگری مهارت زندگی است. طبق نظرسنجی ما در دوره‌ها ۳۵ درصد از سربازانی که دوره ما را طی کرده‌اند، نگرششان نسبت به آینده و تشکیل زندگی و ازدواج تغییر کرده و اینها گام های مثبتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار