پیش‌بینی زوال عقل با ابزاری جدید

تهران (پانا) - پژوهشگران معتقدند خطر ابتلا به زوال عقل را می‌توان با فعالیت‌های بدنی، ترک سیگار و تغذیه سالم کاهش داد. تیمی از پژوهشگران کانادایی، ابزار جدیدی اختراع کردند که می‌توان به‌وسیله آن احتمال ابتلای فرد به بیماری زوال عقل در سنین بالا را پیش‌بینی کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۸۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی زوال عقل با ابزاری جدید

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «دیلی میل»، پژوهشگران بیمارستان و دانشگاه اتاوای کانادا یک ابزار جدیدی را برای افراد بالای ۵۵ سال اختراع کردند که به‌وسیله آن می‌توان علائم بیماری زوال عقل یا «Dementia» را در مراحل اولیه بروز آن تشخیص داد.

تاخیر یا توقف شروع بیماری زوال عقل
به گفته پژوهشگران، تاکنون درمان خاصی برای زوال عقل در میان افراد مسن وجود ندارد، اما کاملاً ثابت شده که یک سوم افراد مبتلا به این بیماری قادرند با تغییر سبک زندگی بیماری را در مراحل آغازین آن متوقف یا به تاخیر اندازند.پژوهشگران می‌گویند این ابزار جدید امکان کمک به افراد ۵۵ ساله یا بالاتر را فراهم می‌کند تا درک بهتری از سلامت عقل و نحوه کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در پنج سال آینده داشته باشند.

اختلال در حافظه و توانایی تفکر
پژوهشگران می‌گویند این ابزار جدید بر اساس آزمایش ۷۵ هزار نفر در استان انتاریو کانادا ساخته شده است.این ابزار جدید که «Dementia Population Risk Tool» یا به اختصار «DemPoRT» نام دارد، با استفاده از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های پیشرفته و طیف وسیعی از داده‌ها و اطلاعات مربوط به مشکلات از دست دادن حافظه و کاهش توانایی فکر کردن را همراه با نحوه کاهش روند شروع بیماری و ارائه فرصت و الگوی مناسب برای تغییر شیوه زندگی و کاهش عوامل خطر، در اختیار افراد قرار می‌دهد.

راه‌های جلوگیری از زوال عقل
محققان می‌گویند خطر ابتلا به زوال عقل را می‌توان با فعالیت‌های بدنی، تغذیه سالم، ترک سیگار و مصرف دارو‌های تنظیم کننده بیماری‌های مزمنی نظیر دیابت و فشار خون بالا کاهش داد. استیسی فیشر، نویسنده اصلی این پژوهش، گفت: ویژگی این ابزار جدید این است که شخص برای انجام هرگونه آزمایش یا معاینه نیازی به مراجعه به پزشک ندارد، زیرا تمام اطلاعات مورد نیاز را می‌توان در خانه بوسیله این ابزار ثبت کرد.

طبق این پژوهش عوامل تعیین کننده‌ای نظیر سن، سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار، میزان فعالیت‌های بدنی، استرس و رژیم غذایی، همچنین جنسیت، نژاد، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سطح تحصیلات فرد در افزایش احتمال خطر ابتلا به زوال عقل نقش دارند.

استراتژی برای جمعیت عمومی
به گفته پژوهشگران، افراد می‌توانند با استفاده از ابزار جدید میزان احتمال خطر ابتلا به زوال عقل را ارزیابی و از آن برای تنظیم سبک زندگی خود کمک بگیرند.

پژوهشگران امیدوارند که ابزار «DemPoRT» به عنوان روشی برای ارزیابی احتمال خطر ابتلا به زوال عقل در میان همه مردم و نه تنها قشر سالمندان، مورد استفاده قرار گیرد.طبق گفته پژوهشگران با استفاده از این ابزار برای همه قشر‌ها می‌توان موارد جدید خطر ابتلا به زوال عقل را شناسایی و استراتژی پیشگیری را طرح‌ریزی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار