«آش کاردین» غذای محلی بختیاری

شهرکرد(پانا) - غذاهای محلی هر منطقه ای بیانگر فرهنگ و شرایط زندگی در همان مکان است و معمولا از مواد اولیه و طبیعی موجود در همان منطقه تهیه می شوند.

کد مطلب: ۱۱۹۸۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
«آش کاردین» غذای محلی بختیاری

در استان چهار محال و بختیاری به دلیل وجود فرهنگ و زندگی عشایری تنوع غذایی فراوانی وجود دارد که در عین سادگی بسیار مغذی بوده و به سرعت آماده می شوند.

فاطمه ابراهیمی یکی از بانوان استان چهارمحال و بختیاری است که در خصوص روش تهیه یک غذای محلی توضیحاتی ارائه کرده‌است.

او می گوید: یکی از غذاهای محلی استان چهار محال و بختیاری « آش کاردین » است، که معمولا در دورهمی های خانوادگی و بیشتر بعنوان عصرانه تهیه می شود.

ابراهیمی در خصوص وجه تسمیه این غذا می گوید: «کاردین» گیاهی است که در فصل بهار در دامنه کوه های اطراف می روید و به اسم «علف خرس » هم شناخته می شود و از قدیم الایام در این مناطق طبخ می شده است.

وی در مورد خواص این آش عنوان می‌کند: به دلیل وجود جو در این آش این غذا سرشار از ویتامین ب کمپلکس است همچنین این آش آشتها آور است. به دلیل کاردین موجود در آن باعث تقویت دستگاه گوارش شده و به دلیل ملین بودن فعالیت‌های روده‌ها را بهبود بخشیده و به‌اصطلاح قدیمی‌ها شکم را پاک می کند.

ابراهیمی در خصوص طرز تهیه این غذا بیان می‌کند: برای تهیه این آش بسیار خوشمزه به کاردین، برنج گرده، جو، سیر، نمک و ادویه نیاز است و باید ابتدا برنج گرده را همراه با سبزی کاردین و جو در قابلمه بریزیم و بعد به آن آب اضافه می‌کنیم. قابلمه را روی شعله گاز قرار می‌دهیم تا به آستانه جوشیدن برسد سپس در تابه ای جداگانه سیر و نمک و ادویه های محلی را تفت داده و به آن اضافه می‌کنیم و آن را بعد از چند دقیقه از روی شعله بر می‌داریم و به مدت ۲ روز در یخچال میگذاریم و بعد از ۲ روز کمی به آن آب اضافه می‌کنیم و روی شعله قرار می‌دهیم. بعد از به جوش آمدن آش کاردین آماده است.

خبرنگار دانش آموز : مرضیه امیرخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار