واکنش تهران به بیانیه اخیر وزاری خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای ساخت صفحه سوخت سیلیساید با استفاده از اورانیوم با خلوص‌۲۰ درصد صرفا برای اهداف صلح‌آمیز و به منظور استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران می‌باشد و مطابق با رویه‌ها، این موضوع را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.

کد مطلب: ۱۱۹۸۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد
واکنش تهران به بیانیه اخیر وزاری خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان

سعید خطیب‌زاده در واکنش به بیانیه وزاری خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در اظهار نگرانی نسبت به تصمیم ایران برای تولید سوخت سیلیساید با استفاده از اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اظهار کرد :تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای ساخت صفحه سوخت سیلیساید با استفاده از اورانیوم با خلوص‌۲۰ درصد صرفا برای اهداف صلح آمیز و به منظور استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران می باشد و مطابق با رویه ها، این موضوع را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برخلاف ادعای این کشورها، این محصول دارای مصارف صلح‌آمیز، دارویی و بشردوستانه می‌باشد و تولید آن هیچ مغایرتی با تعهدات عدم اشاعه‌ای و پادمانی ایران ندارد.

خطیب‌زاده در ادامه تاکید کرد: در حالی این کشورها اقدامات ایران را ناقض تعهدات برجامی‌ می‌دانند، که خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، هیچگاه از مرحله حرف فراتر نرفته‌اند و در همراهی با فشارهای ظالمانه آمریکا، تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا را اجرا می‌کنند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ادامه داد: بارها تاکید کرده‌ایم که ایران آمادگی دارد به محض لغو تحریم‌های ظالمانه، اقدامات جبرانی خود را متوقف و به طور کامل اجرای تعهدات برجامی خود را از سر بگیرد و هیچ‌کس نباید از ایران انتظار داشته باشد در حالی که زیر فشار سهمگین تحریم‌های یکجانبه است، به طور یکجانبه تعهدات برجامی خود را رعایت کند.

خطیب زاده با اعلام اینکه دسترسی فراپادمانی و اقدامات شفافیت ساز داوطلبانه از سوی ایران از جمله اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی، در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین مطابق با بندهای مندرج در برجام انجام خواهد شد و نگرانی مطرح شده دراین خصوص بی‌مورد می‌باشد،اضافه کرد:مواضع سخنگوی‌وزارت خارجه آمریکا در این خصوص غیرقابل قبول بوده و آمریکا در حالی از اقدامات ایران اظهار نگرانی می‌کند که وضعیت فعلی حاکم بر برجام ناشی از اقدامات و رویکردهای غیرقانونی و یکجانبه خود این کشور است و این کشور در دوره بایدن نیز به اجرای سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ علیه مردم ایران ادامه داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران همواره از آمادگی جهت از سرگیری اجرای تعهدات برجامی خود در صورت لغو تحریم‌های آمریکا سخن گفته و در طول مذاکرات وین هم به روشنی این نکات را به طرف‌های مقابل منتقل کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار