آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از چگونگی ثبت‌نام در سامانه «پادا» تا لغو آزمون‌ها به دلیل پیک پنجم کرونا

تهران (پانا) - هفته ای که گذشت کرونا بیشتر از قبل شیوع پیدا کرد و جهان وارد پیک پنجم این ویروس شد؛ این موضوع باعث لغو بسیاری از آزمون‌ها مانند آزمون مدارس نمونه دولتی و آزمون‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش شد؛ اما آغاز انتخاب رشته دانش‌آموزان، مسائل مربوط به واکسیناسیون فرهنگیان و نحوه بازگشایی مدارس از موضوعات مهم در آموزش و پرورش بود.

کد مطلب: ۱۱۹۸۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
از چگونگی ثبت‌نام در سامانه «پادا» تا لغو آزمون‌ها به دلیل پیک پنجم کرونا

هفته گذشته که با روز قلم آغاز شد اختتامیه اولین جشنواره معلمان مولف را داشتیم؛ این مراسم با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاون پرورشی و فرهنگی وزارتخانه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار و به طور مستقیم از 2 شبکه امید و شاد پخش شد.

به گفته علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی کتب معلمان مولف در تجهیز کتابخانه‌های مدارس، جشنواره‌های کودک و نوجوان و جشنواره دانایی توانایی همچنین در جشنواره 50 هزار مدرسه 50 هزار نمایشگاه ارائه می‌شود.

وی نخستین جشنواره «معلمان مولف» در وزارت آموزش و پرورش را با هدف شناسایی، تجلیل و تکریم از معلمان مولف دانست تا معلمان مولف بتوانند با شرکت در این جشنواره به ارتقای سطح دانش خود بپردازند.

در این هفته اخباری مانند حضور وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما و صحبت پیرامون مسائل آموزش و پرورش در کرونا، بررسی سناریوهای بازگشایی مدارس، ثبت نام دانش‌آموزان، رتبه بندی نیروهای توابخشی، تدوین لایحه جامع فرهنگیان، لغو تمام آزمون به دلیل پیک پنجم کرونا و اجرای نسخه بازمهندسی شده تشکیلات پیشتازان سازمان دانش‌آموزی از مهرماه سال جاری سرتیتر بود که مشروح آنان را در گزارش زیر می‌خوانید:

بررسی واکسیناسیون معلمان در برنامه «نگاه یک»

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، مهمان برنامه نگاه یک بود و به سئوالات متعددی که درباره سال تحصیلی آینده و مسایل مربوط به آن وجود دارد پاسخ داد.

واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان، رانندگان سرویس مدارس و دانش‌آموزان، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، نو آموزان اول دبستان از دیگر موضوعات مورد بحث بود.

گفت‌وگو درباره نحوه ثبت نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده و دریافت شهریه‌های نجومی مدارس غیرانتفاعی از خانواده‌ها، مهمترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش تاکنون و چالش‌های این وزراتخانه از دیگر بخش‌های برنامه بود‌.

نحوه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان، تامین کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان و مشکلات آن‌ها در سامانه شاد از جمله نداشتن اینترنت و لب تاب از دیگر موضوعاتی بود که در حضور وزیر آموزش و پرورش مطرح شد.

فرآیند داوری مرحله مقدماتی بخش آوایی مسابقات قرآن دانش‌آموزان آغاز شد

باقری معاون قرآن و عترت اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از آغاز فرآیند داوری آثار دانش‌آموزان شرکت کننده در مرحله مقدماتی بخش آوایی مسابقات قرآن، عترت و نماز در بستر شبکه شاد خبر داد.

ثبت نام کدام دسته از دانش‌‌آموزان حضوری است؟

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بهترین مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه است، گفت مدارس دولتی یا غیردولتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اجازه برگزاری آزمون ورودی ندارند.

وی افزود: دانش‌آموزان پایه‌ اول به دلیل ضرورت حضور در سنجش اولیه باید ثبت‌نام حضوری داشته باشند؛ البته متقاضیان این پایه‌ تحصیلی می‌توانند مرحله‌ پیش ثبت‌نام را به صورت آنلاین انجام دهند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه تغییر مدرسه یا پایه‌ تحصیلی به صورت آنلاین امکان‌پذیر است، ادامه داد: دانش‌آموزان با مراجعه به نشانی اینترنتی http://pada.medu.ir می‌توانند فرآیند ثبت‌نام را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که محل سکونت خود را تغییر داده‌اند، با بارگذاری آخرین مدارک مرتبط با محل سکونت فعلی می‌توانند ثبت‌نام غیر حضوری را انجام دهند و هیچ‌گونه مراجعه حضوری به مدارس در این خصوص ضروری یا الزامی نیست.

رتبه بندی شامل نیروهای توانبخشی هم می‌شود

سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای معاونین سازمان با اعلام آخرین آمار نوبت گیری برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از قرار گرفتن نیروهای توانبخشی ذیل رتبه بندی جدید معلمان خبر داد.

512 مدرسه جایگزین مدارس کانکسی می‌شوند

مهجوری معاون عمرانی و طرح‌های زیربنایی بنیاد برکت خبر داد اواخر سال گذشته تفاهم نامه ای بین بنیاد برکت و سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور منعقد شد تا جایگزین مدارس کانکسی شود و به جای این مدارس، مدارس استاندارد و ایمن ساخته شود لذا ساخت 512 مدرسه تا پایان سال در دستور کار قرار دارد.

تدوین «لایحه جامع فرهنگیان» با مشارکت یک تیم تخصصی

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست ارزیابی عملکرد و برنامه های معاونت حقوقی و امور مجلس، با تأکید بر مستند سازی املاک، گفت فرهنگیان نیازمند قوانین خاص خود هستند و تدوین لایحه جامع فرهنگیان، امری ضروری است.

نسخه بازمهندسی شده تشکیلات پیشتازان از سال آینده اجرا می‌شود

اسماعیل بحری‌زاده قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی خبر داد سال تحصیلی آینده نسخه بازمهندسی شده تشکیلات پیشتازان رسماً اجرا خواهد شد و در حال حاضر تمامی تمهیدات لازم در حال انجام است.

وی در جلسه کارگروه تخصصی طراحی و راه اندازی پروژه یکپارچه سازی سامانه‌های فناوری سازمان دانش‌آموزی اظهار کرد: ماموریت سازمان دانش‌آموزی زمینه سازی برای تربیت اسلامی دانش‌آموزان در ابعاد فردی و اجتماعی است برای این منظور دانش‌آموز باید نقش آقرینی کند.

آغاز انتخاب رشته دانش‌آموزان از ۱۵ تیرماه

یک میلیون دانش‌آموز پایه نهم از ۱۵ تیر می‌توانند با ورود به سامانه pada.medu.ir و رویت فرم شماره «6»، بدون نیاز به حضور در مدرسه، به صورت غیرحضوری، رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.

دانش‌آموزان می‌توانند با ورود به سامانه pada.medu.ir و رویت فرم شماره (۶) رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند و نیاز به حضور در مدرسه ندارند. ظرفیت مدارس و مناطق آموزش و پرورش برای هر رشته تحصیلی مشخص و در سامانه بارگذاری شده است. برای انتخاب رشته هر دانش‌آموز ۱۰۰ نمره در نظر گرفته شده که با توجه به نظر معلم، مشاور مدرسه و نظر دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها اعمال شده است.

هدایت تحصیلی فرآیند ارائه‌ خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان‌ است. این فرایند به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، ‌توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خویش، شاخه‌ها، رشته‌های تحصیلی و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن، به صورت آگاهانه و آزادانه شاخه و رشته‌ تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.

آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی لغو شد

محمد محسن بیگی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش پرورش گفت آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی که مقرر شده بود، روز جمعه ۱۸ تیرماه برگزار شود، به دلیل آغاز پیک پنجم کرونا، لغو شد.

2 آزمون استخدامی آموزش و پرورش لغو شد

ناصر سلیمانزاده رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش نیز خبر داد به دلیل شرایط کنونی کرونا در کشور و دریافت نشدن مجوز برگزاری آزمون از ستاد ملی کرونا، 2 آزمون استخدامی معلمان در تیر و مرداد لغو و به زمان دیگری موکول شد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش‌وپرورش همچنین با اشاره به این که ستاد ملی کرونا تاکنون مجوزی برای برگزاری آزمون استخدامی نیروهای نهضت سوادآموزی جامانده از سال گذشته، نیروهای طرح امین و مربیان قرآنی صادر نکرده است، گفت در صورت صدور مجوز از سوی این ستاد، آزمون مذکور در موعد مقرر (تاریخ 25 تیرماه) برگزار خواهد شد و در صورت عدم دریافت مجوز، به تاریخ دیگری موکول می‌شود.

واکنش سازمان پژوهش به دشواری سوالات ریاضی کنکور

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خواستار تشکیل کارگروهی برای بررسی اعتراضات شرکت کنندگان آزمون سراسری امسال دانشگاه‌ها، شد.

وی همچنین بر ضرورت برنامه‌ریزی درسی با توجه به شرایط بیماری کرونا تأکید کرد و خواستار برنامه‌ریزی بر مبنای احتمالات مختلف آغاز سال تحصیلی پیش رو شد.

میانگین طول دوره ساخت مدارس به ۳ سال کاهش یافت

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور در موسسات خیریه «انجمن حامی» و «مهر گیتی» ضمن تقدیر از زحمات موسسان و دست اندرکاران این نهادها گفت میانگین دوره ساخت و بهره برداری از پروژه ها به ۳ سال کاهش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار