آخرین توصیه سازمان بهداشت جهانی برای بازگشایی حضوری مدارس

کرمانشاه(پانا)- سازمان بهداشت جهانی روز جمعه 11 تیر توصیه کرد تا برای پیشگیری از اثرات مخرب تعطیلی مدارس و یادگیری از راه دور از دانش آموزان در مدرسه تست کووید 19 گرفته شود.

کد مطلب: ۱۱۹۷۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
آخرین توصیه سازمان بهداشت جهانی برای بازگشایی حضوری مدارس

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه، هانس کلوگ، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا، روز جمعه در بیانیه مشترکی با یونیسف و یونسکو اعلام کرد: ماه‌های تابستان فرصتی ارزشمند برای دولت‌ها فراهم می‌کند تا اقدامات صحیحی را برای کاهش میزان ابتلا به کووید 19 انجام دهند و از اثرات مخرب روحی، اجتماعی، رفاهی و آموزشیِ تعطیلی مدارس بر دانش‌آموزان جلوگیری کنند.

کلوگ تأکید کرد: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کودکانمان از توسعه و آموزش محروم شوند. کلوگ پیش ‌از این بارها از اتحادیه اروپا خواسته بود ترک تحصیل دانش‌آموزان و اثرات مخرب آموزش از راه دور بر سلامت دانش‌آموزان را مورد توجه قرار دهند. مطابق توصیه‌های جدید منتشر شده در روز جمعه، آزمایش کودکانی که علائم حاد تنفسی دارند باید در اولویت قرار گیرد تا مشخص شود آیا آن‌ها جزو گروه آسیب‌پذیر هستند یا نه؟ سازمان بهداشت جهانی همچنین انجام آزمایش را برای دانش‌آموزان بدون علامت و در معرض بیماران مبتلا به کووید 19 توصیه کرد. سازمان بهداشت جهانی انجام تست کرونا را برای مدارسی که در آن‌ها مورد مثبتی مشاهده نشده است، توصیه نکرد. توصیه آژانس‌های سازمان ملل این است تنها زمانی که موارد ابتلا به حد انفجار رسید و راهی جز بستن مدارس نبود گزینه تعطیلی مدارس را برگزینید.

تاکاشی کاسایی، از سازمان بهداشت جهانی و کارین هولشف مدیر منطقه‌ای یونیسف، نیز در یک اعلامیه، بازگشایی مدارس را یک ضرورت خوانده‌اند. در این اطلاعیه تصریح شده است:اکنون‌که شیوع کووید 19 به دومین سال خود رسیده است، بازگشایی ایمن مدارس به یک اولویت فوری تبدیل‌شده است. حضور در مدرسه برای تحصیل کودکان و چشم‌اندازهای زندگی آن‌ها بسیار مهم است. هزینه‌های طولانی‌مدت تعطیلات، چه برای کودکان و چه برای جامعه بیش‌از حد زیاد است.

از ابتدای شیوع همه‌گیری شواهد نشان داده است که COVID-19 خطر زیادی برای کودکان ندارد و مدارس کانون انتقال در جامعه نیستند. همچنین دانش زیادی در مورد چگونگی کاهش خطرات برای کودکان، معلمان و خانواده‌های آن‌ها جمع‌آوری‌شده است. با استفاده از این دانش، همه ما باید فوراً در جهت بازگشایی مدارس ایمن تلاش کنیم تا از آینده فرزندان خود محافظت کنیم.

تعطیلات طولانی‌مدت مدارس، نه‌تنها در مهارت‌آموزی و چشم‌انداز درآمد کودکان، بلکه بر سلامت جسمی و روانی آن‌ها نیز تأثیر بسزایی دارد. آموزش آنلاین یک استراتژی در تداوم یادگیری برخی از کودکان است، اما این خدمات جایگزین آموزش حضوری نیستند. علاوه بر این، دسترسی به یادگیری آنلاین، یک موقعیت نابرابر است، زیرا کودکان محروم، بیشترین کمبودهای آموزش دیجیتال را متحمل می‌شوند. شواهد نشان می‌دهد افزایش اضطراب، افسردگی و صدمه به خود در میان کودکانی که از مدرسه محروم شده‌اند، صورت گرفته است و هرچه مدارس تعطیل باشند این مشکلات بدتر می‌شود. همچنین تعطیلی مدارس موجب کاهش فعالیت بدنی، عادات غذایی نامناسب و اختلال در الگوی خواب شده است.

تقریباً در نیمی از کشورهای در حال‌توسعه آسیا، مدارس، طی همه‌گیری بیش از 200 روز تعطیل بوده‌اند. این منطقه باید برای کاهش نتایج مورد انتظار در مهارت‌های خواندن و ریاضیات، برای کودکان در هر دو مقطع پیش‌دبستانی و دبستان و همچنین شکاف شکل‌گرفته بین کودکان محروم و همسالان آن‌ها، آماده شود.

در همین زمینه بانک توسعه آسیا هشدار داده است: خسارت یادگیری در دوران تعطیلی مدارس به کاهش بهره‌وری و درآمدهای دانش‌آموزان در منطقه می‌انجامد که 1/25 تریلیون دلار خسارت یعنی 5/4 درصد از تولید ناخالص ملی منطقه تخمین زده می‌شود.

با وجود نتایج مطالعات و هزینه‌های آشکار تعطیلی مدارس، بسیاری از کشورها هنوز تمایلی به بازگشایی مدارس ندارند و دلیل آن ترس از انتقال بیشتر است؛ اما اکنون باید بر آنچه از کووید 19 و کودکان می‌دانیم، جهت تلاش در جهت بازگشایی ایمن مدارس تمرکز کنیم. در سطح جهانی، کودکان نسبت بسیار کمی از موارد تائید شده کووید 19 را تشکیل می‌دهند. کودکان در سن دبستان و کوچک‌ترین گروه‌های آلوده هستند. به‌طور خلاصه، مدارس ابتدایی، پیش‌دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها، مراکز پرخطر برای انتقال نیستند، به‌خصوص اگر اقدامات ایمنی درست انجام شود. فقط ازآنجاکه به نظر می‌رسد نوجوانان ویروس را مانند بزرگسالان منتقل کنند، تعطیلی جزئی برای مدارس متوسطه باید به‌عنوان یک گزینه باقی بماند، اما فقط به‌عنوان آخرین چاره و برای دوره‌های محدودی که انتقال ویروس در جامعه از بین می‌رود. خبر خوب این است که بازگشایی مدارس به وجود واکسن بستگی ندارد. ما باید هم‌اکنون به سمت یک دوره عادی جدید پایدار کار کنیم. زمان بازگشایی درهای مدرسه فرا رسیده است.

همچنین بانک جهانی برای بازگشایی مدارس توصیه‌هایی به شرح زیر کرده است:

زیان‌های باز بودن مدارس را با زیان‌های بسته بودن مدارس مقایسه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

کودکان (به‌ویژه کودکان زیر 10 سال) در مقایسه با نوجوانان و بزرگ‌سالان بسیار کمتر مستعد ابتلا به کووید 19 هستند و احتمال انتقال بیماری نیز در آن‌ها بسیار کمتر است.

بر اساس گزارش آکادمی اطفال و انجمن بیمارستان‌های کودکان آمریکا وضعیت شدید بیماری و مرگ در میان کودکانی که به کووید 19 مبتلا می‌شوند نادر است و بیشتر در کودکان باسابقه بیماری زمینه‌ای دیده می‌شود. 1/0 تا 2/2 درصد از کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند در بیمارستان بستری می‌شوند و میزان 0/0 تا 04/0 درصد منجر به فوت می‌شود.

با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی این میزان ابتلا و مرگ و میر کمتر نیز خواهد شد؛ بنابراین دولت‌ها باید برای واکسیناسیون این گروه‌ها اولویت را در نظر بگیرند.

عواقب تعطیلی مدارس نیز شامل یادگیری کمتر؛ غیرقابل تضمین بودن دسترسی به آموزش از راه دور برای همه؛ عدم ارائه مواد مغذی به کودکان نیازمند؛ عدم‌حمایت روانی دانش‌آموزان و کاهش سلامت روان کودک؛ اضطراب و افسردگی؛ افزایش شکاف جنسیتی؛ از دست دادن تعامل با همسالان؛ ایجاد اختلال در کارهای روزمره و استرس ناشی از اشتغال والدین در خانه یا از دست دادن شغل؛ ایجاد اختلال در بینایی کودکان به جهت استفاده زیاد و نادرست از ابزار دریافت آموزش دیجیتال و...می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار