ملکی: ساختار تشکیلاتی سازمان پژوهش با توجه به ضرورت‌های تحولی بازسازی شود

تهران (پانا) - نشست تبادل نظر و نقد و بررسی ساختار تشکیلاتی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور مسئولان سازمان و کارشناسان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۹۶۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: ساختار تشکیلاتی سازمان پژوهش با توجه به ضرورت‌های تحولی بازسازی شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در این نشست حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان با اشاره به کاستی‌های ساختار سازمانی گفت: با همان ساختار قبلی و با تلاش بسیار همکاران، راهنماهای برنامه‌ی درسی مبتنی بر اسناد تحولی تهیه شده و به دبیرخانه‌ی شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شد.

وی با بیان سابقه‌‌ای از برگزاری چنین جلساتی اظهار داشت: نمونه‌ی این جلسات در زمان آقای دکتر ذوعلم شروع شد و قرار بود با همراهی آقای دکتر مرتضوی ساختار تشکیلاتی سازمان بازتعریف و بازسازی شود؛ البته آن زمان بنده هم در خدمت همکاران بودم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی در خصوص تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تعیین تکلیف ساختار سازمان پژوهش، بیان داشت: ایشان این مطلب را در روز معارفه اشاره کرد و خواست که مسأله‌ی ساختار سازمان را که یک سال است مطرح است به‌سرعت رسیدگی شود، این تأکید نشان می‌دهد مسأله‌ی ساختار فراتر از سازمان پژوهش برای وزارتخانه هم به یک قضیه‌ی طولانی تبدیل شده بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بنده هم آن زمان به‌طور طبیعی قول دادم این کار را انجام خواهم داد. جلساتی را تشکیل دادیم، ساختاری جدید تنظیم شده و در کمیسیون دائمی و بعد از آن هم در هیأت اُمنا مطرح و مصوب شد؛ سپس به سازمان امور اداری و استخدامی فرستادیم تا تصویب کنند اما علی‌رغم پیگیری‌های متعدد تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم.

مرتضوی، استاد دانشگاه و از صاحب‌نظران عرصه‌ی بازآرایی ساختار سازمانی نیز اظهار داشت: ساختار سازمانی یک ابزار است تا سازمان مأموریت‌هایش را انجام دهد. ساختار می‌خواهد ابزار مناسب‌تری را در اختیار قرار دهد. ما در فرایند بازآرایی ساختار سازمان پژوهش به نظریه‌ی جدیدی رسیدیم که این سازمان بر مشکلات عظیمی که پیش رو دارد بتواند فائق شود؛ در نتیجه باید ساختار جدیدی داشته باشیم.

تحلیل دوباره موقعیت سازمان پژوهش

در بخش پایانی این نشست دکتر ملکی ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته، اظهار داشت: طبق تحلیلی که ارائه شد؛ جا دارد موقعیت سازمان را در مجموعه‌ی تصمیم‌گیری‌‌های فرهنگی و تربیتی، تحلیل دوباره‌‌ای کنیم و ببینیم آنچه اکنون تحت عنوان سازمان پژوهش وجود دارد همان چیزی است که باید باشد؟ آیا نواقص و کاستی‌ها پدید آمده؟ البته این پدید آمدن محصول قصور یک فرد نیست بلکه مجموعه‌ی رویدادها و عوامل است.

وی ادامه داد: این تحلیل جدید مقدم است بر ارائه‌ی یک تشکیل ساختاری یعنی "ساختار تشکیلاتی بعد از تحلیل همه جانبه‌ی موقعیت سازمان و به عبارتی مهندسی کلان نقش‌ها می‌تواند معنا پیدا کند." بنده به‌عنوان مسئول سازمان شدیداً طالب این هستم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه سازمان پژوهش در مجموعه‌ی نظام تعلیم و تربیت یک سازمان مطالبه‌‌گر ذاتی است، گفت: این مطالبه‌گری ذاتی به این دلیل است که هر آنچه در این سازمان تولید می‌شود احتیاج فرهنگی همه مردم است.

رئیس سازمان پژوهش، مسئله‌ی اجرا و نظارت بر برنامه‌ریزی درسی؛ سنجش و پایش برنامه‌های درسی؛ نوسازی قانون تأسیس سازمان پژوهش و جذب نیروی انسانی را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این سازمان برشمرد و گفت: فرایندها شدیداً معیوب هستند و مصائب متعددی دارند که باید اصلاح شود.

در پایان مقرر شد تا ساختار جدید پیشنهاد شده توسط همکاران سازمان، کارشناسان و صاحب‌نظران بررسی و سپس به دکتر مرتضوی ارائه شود؛ در ادامه مدل مفهومی و ساختار بازبینی شده و در جلسه‌ای دیگر با حضور مدیران سازمان این ساختار بررسی و نهایی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار