معاون هماهنگی توزیع توانیر اعلام کرد؛

دمای هوا 1.5 درجه گرم می‌شود

تهران (پانا) -معاون هماهنگی توزیع توانیر از گرمتر شدن ۱ تا ۱.۵ درجه دمای هوا و افزایش شدید نیاز مصرف برق خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۹۴۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
دمای هوا 1.5 درجه گرم می‌شود

به گزارش توانیر، غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر و دبیر ستاد راهبری گفت: در هفته گذشته میانگین دمای کشور در حدود ۳۶ درجه بود این در حالی است که براساس نقشه‌های هواشناسی، دمای هوا بین ۱ تا ۱.۵ درجه افزایش می‌یابد. با رسیدن میانگین دمای هوا به ۳۸ درجه در کشور، احتمال آنکه رکورد نیاز مصرف برق به ۶۲ هزار مگاوات افزایش یابد وجود دارد.

دبیر ستاد راهبری اوج بار صنعت برق اضافه کرد: هفته گذشته با رسیدن نیاز مصرف به بیش از ۶۰ هزار مگاوات، شاهد شکاف ۶ هزار مگاواتی در تراز بین تولید و مصرف بودیم، و این هفته با توجه به شرایط موجود، احتمال تشدید این شکاف بیشتر شده است.

این مقام مسئول تنها راهکار جلوگیری از بروز قطعی برق در این شرایط را تنظیم و مدیریت درست مصرف عنوان کرد و اظهار داشت: در کشور حدود ۲۴ هزار مگاوات از برق تولیدی کشور به وسایل سرمایشی اختصاص دارد.

وی با بیان این که پیک برق در بازه ساعت‌های ۱۲ تا ۱۸ رخ می‌دهد، افزود: اگر فرض کنیم که این اوج بار برای سه ماه رخ دهد در حدود ۴۵۰ ساعت در سال اوج مصرف داریم که برای پاسخگویی به این نیاز مصرف باید ۷ تا ۸ هزار مگاوات نیروگاه احداث شود.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با تاکید بر این که در همه دنیا، مصارف در این ساعت‌ها را مدیریت می‌کنند، گفت: در ایران نیز همانند سایر نقاط دنیا، مصارف به ساعت‌هایی غیر از ساعات پیک منتقل می‌شود.

رخشانی مهر در عین حال با تقدیر از مشترکان صنعتی و کشاورزی به دلیل همکاری در طرح‌های مدیریت بار، ادامه داد: صنایع و کشاورزان با همکاری در طرح‌های مدیریت بار، از پاداش‌های صنعت برق و تخفیف‌های در نظر گرفته شده، بهره مند می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به این که در اوایل خرداد ماه شاهد رشد بیش از ۳۰ درصدی مصرف برق بودیم، اضافه کرد: بخش کشاورزی به دلیل کمبود بارش‌ها این دو گروه از ابتدای امسال رشد مصرف زیادی را تجربه کرده‌اند که در بخش کشاورزی به دلیل کمبود بارش‌ها شاهد افزایش پمپاژ آب و درنتیجه بالا رفتن ۱۸ درصدی مصرف برق بودیم و پس از آن نیز بخش صنعت بود که در رده دوم مصرف قرار داشت.

معاون هماهنگی توزیع توانیر در خصوص انتشار جداول خاموشی‌ها نیز توضیح داد: این جداول احتمالی است، اما در صورت تداوم همکاری مشترکان، خاموشی‌ها اعمال نمی‌شود. در صورتی که همه هموطنان کولرهای گازی روی عدد ۲۵ درجه تنظیم و از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند و استفاده از وسایل پرمصرف برقی را نیز به ساعات خنک روز یا پایانی شب موکول کنند می‌توانیم به طور قطع اطمینان دهیم که شاهد قطعی برق نیستیم.

معاون هماهنگی توزیع توانیر در عین حال از همه مشترکان صنعتی و کشاورزی نیز به دلیل همکاری در طرح‌های مدیریت بار و کاهش مصرف برق تقدیر کرد و گفت: همه این تلاش‌ها برای پایدار ماندن شبکه و جلوگیری از بروز خاموشی‌ها انجام می‌شود. در بخش خانگی نیز می‌توان این جابجایی بار را با موکول کردن استفاده از وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، جارو برقی، ماشین لباسشویی و… به ساعات خنک روز یا پایانی شب انجام داد. ذخایر آب سدها را باید برای کشت پاییزه، احتمال تداوم خشکسالی و مصرف آب شرب و… تا حد امکان حفظ کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار