آغاز سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان + مدارک لازم

تهران (پانا) - ثبت نام اولیه پایه اول ابتدایی از روز شنبه اول خردادماه به صورت حضوری انجام شد و براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، بعد از مراجعه دانش‌آموزان به پایگاه‌های سنجش بدو ورود به دبستان، ثبت نام قطعی انجام خواهد شد؛ سنجش سلامت نوآموزان کلاس اولی از امروز 30 خردادماه به طور رسمی در سراسر کشور آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۹۳۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان + مدارک لازم

برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی هرساله برای شناسایی و مداخلات بهنگام طلایی اجرا می‌شود. تمامی نوآموزان بدو ورود به پایه اول دبستان ملزم به شرکت در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی هستند. اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی با همکاری 2 هزار پایگاه سنجش در کشور خواهد بود که بیش از ۲۰ هزار عوامل اجرایی در سطح کشور با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی همکاری خواهند داشت.

براساس اعلام آموزش و پرورش استثنایی کشور رعایت کامل موارد بهداشتی و ضدعفونی پایگاه‌ها، ایجاد اتاق انتظار، کاهش پذیرش روزانه نوآموزان، افزایش ساعت کار پایگاه‌ها، افزایش زمان ‌سنجش، راه اندازی شیفت عصر در برخی پایگاه‌ها، ایجاد درگاه پرداخت الکترونیکی و افزایش ابزارهای آزماینده تحصیلی، از جمله مواردی است که برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت شرایط بهداشتی در پایگاه ها در نظر گرفته شده است.

مدارک لازم برای انجام سنجش در پایگاه‌ها اصل شناسنامه دانش آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل شده، یک قطعه عکس ۳ در ۴، مبلغ ۵۰ هزار تومان صرفا از طریق دستگاه پوز یا درگاه پرداخت الکترونیکی است.

در سنجش سال جاری حداقل بیش از ۴۰۰ هزار نفر بیشتر از سال‌های گذشته مورد سنجش قرار خواهند گرفت. حدود 5 درصد دانش‌آموزان رایگان، ۱۰ درصد نیم‌بها و تمامی دانش‌آموزان عشایر هم به شکل رایگان سنجش خواهند شد.

سال گذشته یک نوع پایگاه سنجش وجود داشت اما در سال جاری دو نوع پایگاه «الف» و «ب» وجود دارد که در پایگاه‌های نوع «الف» روزانه ۳۳ تا ۳۶ نفر سنجش خواهند شد و این در حالی است که در سال گذشته در هر پایگاه حداکثر ۲۰ نفر سنجش می‌شدند. تعداد پایگاه‌های سنجش شامل پایگاه‌های اولیه، پایگاه‌های تخصصی، سیار و عشایری در سال جاری به بیش از 2 هزار و 200 پایگاه خواهد رسید.

تعرفه سنجش برای نوآموزان در سال جاری ۵۰ هزار تومان است. حق‌الزحمه عوامل اجرایی پایگاه‌های سنجش در سال جاری ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت و تمامی دستگاه‌های موردنیاز پایگاه‌های سنجش خصوصاً ۲۰۰ دستگاه ادیومتر تهیه شده است و ۴۰ دستگاه دیگر نیز به‌زودی خریداری و در اختیار پایگاه‌های سنجش قرار خواهد گرفت.

۳۵ مدرس استانی برای آموزش و بازآموزی موارد مرتبط با سنجش در سطح استان‌ها مشخص شده‌اند و نیروهای ارزیابی تخصصی طیف اوتیسم در استان‌ها افزایش یافته است. یکی از اقدامات جدید در سال جاری راه‌اندازی اتاق‌های آکوستیک جهت سنجش آزمون‌های تخصصی در تمامی استان‌ها است.

در بحث مرحله مقدماتی در پایگاه‌های اولیه سنجش آمده است: ضمن رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در ارتباط با بیماری کووید ۱۹ شامل ارزیابی‌های بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی حرکتی، اندازه گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماری‌های پوست و مو و بیماری نیازمند مراقبت‌های ویژه است. همچنین بررسی وضعیت واکسیناسیون از سوی مراقب سلامت صورت می‌پذیرد.

والدین نوآموزان برای انجام طرح سنجش بعد از ثبت نام اولیه باید نوبت گیری و طبق این نوبت به مراکز سنجش مراجعه کنند، امسال با توجه به الکترونیکی شدن ثبت نام‌ها سامانه نوبت‌گیری سنجش نیز به سامانه سیدا متصل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار