مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با پانا

والیبال ایران در مسیر خوبی قرار گرفته؛ نقد مغرضانه به تیم ملی بی‌فایده است

روند حرکت تیم ملی والیبال راضی کننده است؛ هواداران نگران نباشند

تهران (پانا) - سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران معتقد است والیبال ایران با حضور آلکنو در مسیر خوبی قرار گرفته و نقدهای مغرضانه‌ای که صورت می‌گیرد خللی در روند حرکت تیم ملی ایجاد نخواهد کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۳۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد
والیبال ایران در مسیر خوبی قرار گرفته؛ نقد مغرضانه به تیم ملی بی‌فایده است

مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با پانا درباره عملکرد تیم ملی والیبال کشورمان در هفته چهارم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال گفت: « قطعا اگر بحث نتیجه‌گیری به میان باشد تیم ملی در هفته چهارم مقابل تیم‌های استرالیا، برزیل و اسلوونی خوب ظاهر نشد و نتیجه نگرفته است اما اگر به روند کلی تیم نگاه کنیم به اعتقاد من تیم ملی در مسیر خوبی قرار گرفته و می‌تواند به درخشش در المپیک امیدوار باشد چرا که فرصت دادن آلکنو به جوانان و عملکرد خوبی که آنها از خودشان نشان دادند جای امیدواری است. لیگ ملت‌ها نسبت به دو سال گذشته به لحاظ کیفی افزایش چشم‌گیری داشته و تمامی تیم‌ها به جوانگرایی بها دادند. »

وی ادامه داد:« در تیم ما هم بازیکنان جوانی مثل میثم صالحی، صابر کاظمی و باقی بازیکنان در حد یک ستاره جهانی درخشیدند تا جایی که فدراسیون جهانی هم از آن‌ها تمجید کرد. این نشان می‌دهد که والیبال حرکت رو به جلو داشته است، در چند سال پیش یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جامعه والیبال نداشتن پشتوانه‌سازی در پست پشت خط زن بود اما الان می‌بینیم بازیکنی مثل صابر کاظمی و بردیا سعادت با عملکرد درخشان خودشان خیال همه را راحت کرده است و می‌توانند تا سال‌ها والیبال ایران را بیمه کنند. یکی از ضعف‌های تیم ملی والیبال کشورمان زدن سرویس با ریسک بالاست که به خوبی می‌بینیم با آمدن آلکنو این ضعف تا حدودی در حال مرتفع شدن است. »

کارشناس والیبال کشورمان افزود: « در گذشته مربیانی که هدایت تیم ملی والیبال کشورمان را برعهده می‌گرفتند جرات حمایت از بازیکنان در هنگام زدن سرویس با ریسک بالا را نداشتند اما آلکنو با توصیه‌های فنی که به بازیکنان می‌دهد و اعتماد و خودباوری که به آن‌ها داده باعث شده بارها تیم ملی کشورمان امتیاز در سرویس را کسب کند. بردیا سعادت یکی از بازیکنان جوان ماست که در سرویس و کسب امتیاز موفق عمل کرد. تیم ما واقعا در سرویس پرشی ضعف داشت اما الان این فاصله به حداقل رسیده است. زمانی پاسورهای ما از دادن پاس به منطقه چهار ترس داشتند اما الان می‌بینیم که اغلب پاس‌ها به این منطقه ارسال می‌شود و این نشان دهنده قدرت بازیکنان جوان ایران در حمله است. »

کارخانه در مورد ضعف تیم ملی والیبال در دریافت خاطرنشان کرد: « به نظرم تیم ما در چند بازی مفت باخت، در برابر ژاپن بازیکنان به دلیل اینکه به مدت دو سال با هم بازی نکرده بودند یک ناهماهنگی با هم داشتند از طرفی دیگر سعید معروف هم غایب بود و شناخت آلکنو از بازیکنان هم بسیار کم بود به همین خاطر مجموع این عوامل دست به دست هم داد تا تیم ملی مقابل ژاپن بازی را واگذار کند. اما من فکر کنم در برابر استرالیا و آلمان مفت باختیم و ضعف اصلی تیم هم در دریافت بود. زمانی در تیم ملی بازیکنی مثل فرهاد قائمی را داشتیم که به جرات می‌توانم بگویم یکی از بهترین‌های جهان در دریافت بود اما الان او را در اختیار نداریم. روند تیم ملی با توجه به شرایط فعلی راضی کننده است و نباید طرفداران نگران شوند. »

سرمربی اسبق تیم ملی والیبال کشورمان تاکید کرد: « ما نباید فراموش کنیم که هدف اصلی تیم ملی حضور موفق در المپیک است. آلکنو در چند بازی نخست بازیکنان را امتحان کرد که کاملا حق داشت، از طرفی دیگر باید به این موضوع توجه کنیم که المپیک جای آزمون و خطا نیست. ما در تمامی پست‌ها بازیکنان شاخص در اختیار داریم. بازیکنان باتجربه وزنه‌های تیم هستند که در کنار بازیکنان جوان می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. »

وی در ادامه با تمجید از سرمربی روسیه‌ای تیم ملی گفت: « آلکنو مربی با دل و جراتی است و تنها به نتیجه فکر نمی‌کند به همه بازیکنان میدان می‌دهد تا بتوانند با عملکرد درخشان خود، در ترکیب نهایی تیم برای المپیک قرار بگیرند و حق به حقدار برسد. به نظرم تیم ملی در شرایط فعلی نیاز به حمایت دارند و اکنون وقت انتقاد نیست. تیم ایران با ترکیبی متحد و عالی باید در المپیک حاضر شوند و نقدهای مغرضانه در شرایط فعلی روحیه بازیکنان را تخریب می‌کند. »

وی در مورد انتقادهای که به بازیکنان باتجربه به خصوص میلاد عبادی پور می‌شود اشاره کرد و‌گفت: « میلاد یکی از ۱۰ دریافت‌کننده برتر جهان است که تیم ملی به او نیاز دارد و همانطور که آلکنو هم گفت به نقدهایی که به او می‌شود هیچ توجهی ندارد، پتانسیل والیبال ایران در پست دریافت همین بازیکنان است و نباید با نقدهای خودمان آنها را درلسرد کنیم. این یک واقعیت است که والیبال ایران از تیم‌های بزرگ مثل برزیل، لهستان، روسیه و ایتالیا عقب است و باید کار کنیم و تجربه کسب کنیم که به آنها برسیم. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار