نگاه انتشاراتی‌ها درباره طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با پانا

از رکورد 15 میلیاردی فروش کتاب تا رقابت خرید میان قمی‌‌ها و کودکان تهرانی

تهران (پانا) - در روزگار کتاب نخواندن، خرید 6هزار و 800 نسخه کتاب توسط تهرانی ها از فروشگاه (ماه پیشونی) برای کودکان، آن هم فقط در عرض یک هفته و رکورد 15میلیاردی فروش کتاب در کل کشور از عجایب طرح فصلی «فروش بهارانه کتاب 1400» بود.

کد مطلب: ۱۱۹۲۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
از رکورد 15 میلیاردی فروش کتاب تا رقابت خرید میان  قمی‌‌ها  و کودکان تهرانی

در حالیکه گردش اقتصادی نشر، گرفتار چرخ‌دنده‌های وضع اقتصادی و معیشتی شده است و به ورطه سقوط افتاده، طرح‌های فصلی فروش کتاب بنا داشت مرهمی بر زخم‌های صنعت نشر بگذارد، ازاین‌رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمند کردن یارانه نشر، طرح‌های فصلی فروش کتاب را توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران آغاز کرد. فروشگاه‌های کتاب در اجرای این طرح، کتاب‌های خود را با تخفیف به مشتریان عرضه می‌کنند که مابه‌التفاوت آن را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گیرند.
از فروش 2 میلیاردی در روز اول تا فروش 15 میلیارد تومانی در روزهای آخر
امسال هم همانند طرح‌های گذشته شاهد برگزاری طرح «بهارانه کتاب 1400» بودیم، اما در طی یک ماجرای باورنکردنی در همان روز اول اجرای این طرح، شاهد فروش 2 میلیارد تومانی برای 40 هزار نسخه کتاب بودیم که توجه بسیاری از اهالی کتاب را به خود جلب کرد. امید می‌رفت که تا پایان یک‌هفته‌ای طرح، شاهد ثبت یک رکورد باورنکردنی در حوزه فروش کتاب باشیم و درنهایت در روز آخر طرح، 155 میلیارد ریال میزان فروش کتاب اعلام شد و تصمیم بر تمدید دوروزه این طرح گرفته شد.
آمار فروش طرح بهارانه کتاب 1400 چگونه بود؟
به گفته مسوولان خانه کتاب از ابتدای اجرای طرح بهارانه کتاب 1400 تا روز هفتم بیش از ١٥٥ میلیارد ریال کتاب از سوی مردم خریداری شد و به دلیل استقبالی که از این طرح شد برای دو روز دیگر و تا تاریخ 25 خرداد تمدید شد.
نمودارهای فروش در سایت این طرح ( آدرس )نشان می دهد که از تعداد 887 فروشگاه کتاب‌ عضو طرح در سراسر کشور، 866 کتاب‌فروشی، فروش داشته‌اند که کتاب‌فروشی‌های تهران با فروش بیش از 6هزار و پانصد نسخه کتاب در 135 کتاب‌فروشی در رتبه اول جای گرفتند که این رقم حدود 350 میلیون تومان است.
همچنین خراسان رضوی با 112کتاب‌فروشی و فروش نزدیک به 5 هزار نسخه در رتبه دوم فروش استانی قرار دارد که این رقم حدود 230میلیون تومان است و رتبه سوم ازنظر ارزش ریالی فروش کتاب متعلق به استان اصفهان با فروش حدود 220 میلیون تومان است.

پرفروش ترین استان ها بر اساس مبلغ فروش

پرفروش ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب


بیشترین سهم فروش متعلق به کتاب‌فروشی در استان قم است
جالب اینجاست که اگرچه شهر تهران مبلغ بیشتری از فروش کتاب‌هایش در این طرح داشت اما کتاب‌فروشی «دنیای کتاب» استان قم توانست با فروش بیش از ده هزار نسخه کتاب گوی سبقت را از کتاب‌فروشی‌های کل کشور برباید و رتبه اول را کسب کند. بعدازآن کتاب‌فروشی «فرازمند» رشت با فروش بیش از 8هزار نسخه کتاب، رتبه دوم را گرفت و کتاب‌فروشی «ماه پیشونی» شهر تهران با بیش از 6 هزار و 800 نسخه کتاب رتبه سوم را کسب کرد. نکته جالب‌توجه اینجاست که این آمارها نشان می‌دهد تهرانی‌ها بیشتر برای کودکان خود کتاب می‌خرند زیرا کتاب‌فروشی «ماه پیشونی» ویژه کتاب کودک است که در باغ کتاب تهران قرار دارد.

پرفروش ترین کتابفروشی ها بر اساس تعداد کتاب


دغدغه کتاب‌فروشی‌های عضو طرح بهارانه کتاب 1400
«دلشاد» مدیر فروش کتاب‌فروشی بدرقه جاویدان که در طرح بهارانه کتاب 1400 حضور دارد در گفت‌وگو با پانا درباره نقاط قوت و ضعف این طرح سخن گفت و افزود: «حقیقتاً در این سال‌های اخیر کتاب بسیار گران شده است و بودجه مردم هم محدود است. بارها برخورد کرده‌ام که یک کتاب را برمی‌دارند اما همان یک کتاب هم بودجه‌شان نمی‌رسد چون مبلغ در نظر گرفته‌شده در این طرح بسیار پایین است.»
وی درباره مشکلاتی که در رابطه با این طرح با آن برخورد کرده بودند، گفت: «برای شارژ فروشگاه زمان زیادی گذاشتیم چون دیر اطلاع داده بودند. ضمن اینکه باید دایم یک‌بار به سایت برویم و کتاب‌ها را شابک بزنیم و داستان‌های دیگری که باعث شد ما ناگزیر همان یک نیرویی که در فروشگاه می‌توانست در مورد کتاب‌ها به مردم به‌خوبی توضیح دهد را پشت سیستم بگذاریم که این بسیار وقت‌گیر بود و اصلاً به‌صرفه نبود.»
مردم اطلاعی از این طرح نداشتند
وی افزود: «مسئله دیگری که با آن برخورد می‌کنیم این است که مردم واقعاً از این طرح اطلاعی ندارند و صرفاً به‌عنوان خریدار کتاب مراجعه می‌کنند و خود ما پیشنهاد می‌دهیم که شماره ملی‌شان را بدهند تا از این طرح استفاده کنند.»
دلشاد با اشاره به تبلیغاتی که فروشگاه بدرقه جاویدان جهت اطلاع‌رسانی درباره این طرح انجام داده بود، عنوان کرد: «علی‌رغم بنری که ما در ورودی فروشگاه زده‌ایم بازهم به مشتری‌های مراجعه‌کننده طرح را توضیح می‌دادیم تا مطلع شوند. البته خود ما هم در رسانه‌های فروشگاه اطلاع‌رسانی کرده بودیم.»
دلشاد درباره اثرگذاری این نوع طرح‌ها در آشنایی بیشتر مردم با کتاب اظهار کرد: «برگزاری این نوع طرح‌ها و حتی دادن بن توسط مجموعه‌ها و نهادها بسیار مؤثر است اما آنچه ما دایما با آن برخورد می‌کنیم این است که مردم با بن‌هایی در دست می‌آیند اما ما در جریان آن نیستیم و نمی‌توانیم کمک کنیم. ای‌کاش چنین طرح‌هایی که برگزار می‌شود و حتی بن‌هایی که پرداخت می‌شود، اطلاع‌رسانی خوبی هم انجام شود تا ما هم شرمنده مردم نشویم.»
استقبال انتشاراتی‌ها از هر قدمی که مردم را با کتاب آشتی دهد
دلشاد عنوان کرد: «با توجه به شرایط اقتصادی که تجربه می‌کنیم و از فرهنگ مطالعه دور می‌شویم خود ما هم از هر اقدامی که مردم را بافرهنگ کتاب‌خوانی آشتی دهد، استقبال می‌کنیم. البته با توجه به گرانی کاغذ باید به کتاب‌فروشی‌ها هم حق داد و به همان اندازه ما هم به مردم حق می‌دهیم.»
دلایل کاهش فروش کتاب چندوجهی است
دلشاد با اشاره به اینکه فروش کتاب به نسبت سال‌های گذشته کم شده است، درباره دلایل این موضوع گفت: «باید از چند وجه به این موضوع بپردازیم. مسئله اول این است که در این شرایط بسیاری از کتاب‌ها دیگر چاپ نمی‌شود و ما خودمان هم برای تهیه کتاب با مشکلاتی روبرو هستیم. ناشر به دلیل گرانی کاغذ برایش صرف ندارد که کتاب را چاپ کند و اگر هم چاپ کند قاعدتاً کتاب با مبلغ بالایی به دست مخاطب می‌رسد و همین عواملی است که باعث شده دسترسی به کتاب کم شود و بعد از همه این‌ها می‌رسیم به موضوع فروش کتاب و استقبال یا عدم استقبال مردم از کتاب.»
وی افزود: «مردم قدرت خرید ندارند و چاپ کم است اما مسئله اینجاست که مبلغ این طرح‌ها یا بن‌ها هم کم است و مردم چندان کتابی نمی‌توانند بخرند.»
انتشارات بدرقه جاویدان طرح را تا آخر ماه با هزینه شخص ادامه می‌دهد
دلشاد عنوان می‌کند که انتشارات بدرقه جاویدان تصمیم گرفته است که طرح را با هزینه شخصی فروشگاه ادامه دهد تا آخر ماه برای اینکه مردم بتوانند کتاب بخرند. وی افزود: «قدرت خرید مردم پایین آمده است ولی یک‌بخشی هم به خاطر اطلاع کم و آگاهی نداشتن از موضوعات و محتواهای کتاب‌ها مخصوصاً توسط قشر جوان کمتر خرید هم می‌کنند. خانم «آموزگار» دریکی از همین شب‌های بخارا جمله دلنشینی گفتند؛ اینکه ما در قبال این نسل کوتاهی کرده‌ایم. واقعاً نه کتاب خوب می‌شناسند و نه نویسنده‌ای می‌شناسند و نه تاریخ می‌خوانند. ازاین‌رو من خودم در انتشارات هرگاه با این مسئله برخورد می‌کنم تمام هم‌وغم و تلاشم این است که بتوانم اطلاع‌رسانی کنم و آگاهی بدهم تا جوانان با کتاب بیشتر آشنا شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار